Главенството на мъжа и насилието над жените: свързани ли са те по някакъв начин? – 3


от Радостин Марчев

Третият въпрос, който Кевин Джилс повдига е възможно ли е емпирично да се свърже твърдението, че патриархалното разбиране за отношенията между половете и властта в семейството повишава риска от домашно насилие с реални данни за конкретни църкви. Оказва се, че това не е никак лесно. Сериозни полеви проучвания почти липсват, а където са правени в повечето случаи комплементарните църкви отказват да участват.

Въпреки това съществуват известни данни. Два конкретни случая, свързани съответно с Южнобаптистката конвенция и Англиканския диозец Сидни, получили широка гласност през последните години показват, че това може да се документира.

Южнобаптисткта конвенция е най-голямата протестантска деноминация в САЩ и се придържа стриктно към комплементарно богословие. През 1984 и 2000 тя приема резолюции постановяващи, че единствено мъже могат да бъдат ръкополагани, а през 1995 специално записва в устава си, че жените трябва да се покоряват на своите съпрузи в семейството.

През 2018 един от нейните най-влиятелни водачи – Пийдж Петерсън се оказва замесен в сериозен скандал след като става ясно, че през 2000 г. е съветвал домакиня с две насинени очи да остане при съпруга си „дори ако насилието нарастне,” да се моли за него и у дома „да се покорява по всякакъв начин, за да го успокои”.[1] Насилието за него не е основателна причина за развод. Голям брой жени подписват петиция до борда на Югозападната баптистка богословска семинария, чийто президент е Петерсън, с искане той да подаде оставка, но след като става ясно, че се е изказвал неприлично за жени в други случаи, бордът предприема по-драстични мерки и го уволнява.  

Всъщност обаче неговите виждания съвсем не са толкова нетипични. Голям брой евангелски пастири не виждат насилието – вкл. физическото насилие в семейството като основание за развод и смятат, че жената следва да приема страданието нанесено от думите и постъпките на нейния съпруг.[2]  

Тези първи разкрития за домашно насилие и неговото приемане в Южнобаптистката конвенция е последвано от лавина по-нататъшни откровения. Съвсем скоро става ясно, че домашното насилие над жени в деноминацията е истинска пандемия. През 2018 въпросът заема централно място на годишната им конференция в Далас и председателят п-р Д. Д. Грийър казва, че деноминацията е  изправена пред „съдбовен момент,” който ще формира църквата за поколения напред. (Reeves and Crary, “Southern Baptists Combat Sex Abuse.”).

Натискът над южните баптисти да говорят открито и ясно за проблема драматично нараства през 2019 г. когато през м. февруари The Houston Chronicle и The San Antonia Express-News публикуват серия статии документиращи сексуалното насилие в Южнобаптистката конвенция. Те откриват поне 380 водачи-насилници и 700 жертви и отбелязват, че деноминацията практически не е направила нищо по въпроса. Много често когато са били хващани те просто са били молени да напуснат тихомълком и без гласност, след което са се прехвърляли в друга църква където са продължавали да правят същото. Едно от най-забележителните открития на авторите е, че „сексуалните насилници, които са били най-посветени на църквата са насилили най-много жени през живота си” (Carter, “FAQs.”). Критиците вътре в деноминацията споделят, че основната причина която трябва да бъде адресирана е „принизеното виждане за жените” в църквата и нейното учение, че мъжът трябва да води в дома и в църквата, а жената да се подчинява – два свързани въпроса, които според тях допринасят за „култура благоприятстваща насилниците” (Gjelten, “Southern Baptists to Confront Sexual Abuse”).

Един от хората поканени да говорят пред южните баптисти на конференция организирана от Комисията по религия и етика е Рейчил Денхоландер – адвокат християнин, която сама е била жертва на сексуално насилие. Тя е избрана за Glamour Woman of the Year 20018 и е в списъка на списание Time  за 100 най-влиятелни жени през 2018. Нейната книга „Колко струва една жена” си заслужава да се прочете от всеки (Моето ревю на книгата може да се прочете ТУК). Обръщението й към конференцията си струва всяка минута от гледането

За същото свидетелства и Ръсел Мур, който твърди, че многократно е чувал обезпокоителни коментари при закрити врати от водещи фигури в деноминацията. След опити да постави въпроса ребром през 2021 Мур подава оставка като председател на Комисията по религия и етика. (виж неговото писмо към Грийър).

С това се припокрива и свидетелството на Бет Мур (двамата не са роднини) – най-известната жена библейски учител сред южните баптисти. Макар да се придържа твърдо към комплементарно богословие Мур споделя, че години наред е обект на пренебрежение и обидни подмятания заради своя пол. В края на краищата тя достига до извода, че причината за това е ширещ се сред водачите на южните баптисти сексизъм. Макар да не казва в прав текст, че причината за това са комплементарните виждания тя го намеква достатъчно ясно. Превод на български  на нейното отворено писмо може да се прочете ТУК.

В момента част от Южнобаптистката конвенция се опитва да отвори въпроса за независимо външно разследване докато друга се опитва да попречи на това.

Втория пример на ниво деноминация може, който стана ясен през последните години е свързан с Англиканския диоцез Сидни – един от най-големите и богати в света – а също така и твърдо комплементарен. През 2018 г. двама разследващи журналисти показват с факти, че домашното насилие е твърде често срещано сред редовно посвещаващите църква и сред семействата на свещениците (Baird and Gleeson, “Submit to your Husbands” and “Domestic Violence in the Church”). Те също така документират, че свещениците не са обръщали внимание на оплакванията на жените от поведението на техните съпрузи и че рядко са били от помощ на тези, които са идвали при тях във връзка с домашно насилие. Забележително е също как интервюираните жени говорят за начина, по който техните насилници постоянно се позовават на учението за главенството на мъжете и на съвета на Павел жените да бъдат покорни. Според тях това е често срещан и постоянно повтарящ се модел.   

Това е добре нагледено в книгата на Рут Такър Black and White Bible, Black and Blue Wife—My Story of Finding Hope After Domestic Abuse . Д-р Такър е библейски учен, преподавала е в две елитни консервативни евангелски институции – Trinity Evangelical School и Calvin Theological Seminary – и е написала множество книги. Въпреки това в продължение на години тя е била малтретирана от своя съпруг-пастир, който правейки това редовно е цитирал библейски стихове говорещи за подчинение на жените.

„По време на насилствените си изблици бившият ми съпруг често ме заливаше с библейски текстове сякаш основното послание на Писанието е „жени подчинявайте се на мъжете си”. Той плюеше думите една след друга, биеше ме, поне образно, по главата със своята Библия в бяло и черно. Неговите удари и блъскане обаче бяха всичко друго, но не и образни. Нито пък ужасяващите му заплахи. Чувствах се хваната в капан и се страхувах за живота си докато външно прикривах белезите с дълги ръкави и хитроумни извинения преструвайки се, че бракът ни е щастлив (Tucker, Black and White Bible, 14.).

В следващата част ще се опитам да обобщя казаното дотук.


[1] Някои от материалите свързани със случая са Shellnut, “Divorce After Abuse”; Shellnut, “Paige Patterson Fired by Southwestern”; Boorstein and Pulliam, “Women Led to the Dramatic Rise and Fall”; Moss, “Paige Patterson’s Views on Domestic Violence.”

[2] Доказателствата са обобщени от Tracy, “Clergy Responses to Domestic Advice.”

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.