Н. Т. Райт и заместническото изкупление


Многократно съм чувал хора да казват, че Н. Т. Райт не вярва (и дори че не разбира) реформаторското учение за заместническото изкупление. Райт без съмнение е труден за разбиране богослов – не на последно място понеже самият той често не е съвсем ясен в своите изказвания както по този така и по други въпроси.

E, сега вече имаме достатъчно ясен отговор (Не че по-рано е нямало такъв просто четенето, сравняването и разбирането на по-дълги пасажи е изисквало по-голямо усилие). Райт утвърждава определена форма на заместническо изкупление. В същото време той (1) Предупреждава, че изразът може да означава различни неща за различни хора и (2) повдига някои възражения срещу определен начин, по който това учение може да бъде представено – и негативните резултати от това.

Накрая, за всички интересуващи се от темата би било чудесно упражнение да прочетат (или препрочетат) книгата на Джон Стот „Кръстът на Христос“ и да сравнят възраженията, които повдига Стот с тези, които повдига Райт. Ще бъдете изненадани колко подобни могат да звучат те. А може би и че Стот не се притеснява да нарече някои форми, под които учението открито се проповядва в наши църкви изопачения и дори ерес в прав текст.

 

1 thought on “Н. Т. Райт и заместническото изкупление

  1. Проблемът на Райт не е ,че усложнява доктрината за заместническото изкупление , а напротив , че я окастря и осакатява като премахва от нея основното , а то е … „ че Бог в Христа примиряваше света със Себе Си, като не вменяваше на човеците прегрешенията им, и че повери на нас посланието на примирението.
    20. И тъй от Христова страна сме посланици, като че Бог чрез нас умолява; молим ви от Христова страна, примирете се с Бога,
    21. Който за нас направи грешен 1 Онзи, Който не е знаел грях, за да станем ние чрез Него праведни 2 пред Бога.”
    Чрез премахване на враждата и гнева се възстанови мира , и дойде БЛАГОДАТТА, а чрез нея победата над греха и силите на злото. Тоест тази победа не е основното в изкуплението , а негов дериват.Следствието , обаче на победата над греха , е възстановеното общение на човеците с Бога , за което и всъщност са създадени. Освобождението на Божия народ от греха става чрез умирането му за греха , заедно с Христос на кръста , защото този народ е в Него.Затова и възкръсва с Него , де факто на кой когато му е определено времето и мястото.
    Стот в коментара му на Римляните ,цитира Райт , но макар и колебаейки се остава в реформаторски позиции. Той залита и по Били Греъм , така че никой не е идеален.Поздрави!
    ________________________________________

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.