За Божия град – 6


  ЗА БОЖИЯ ГРАД

Книга 20 

Глава 6

Какво е първото възкресение и какво второто

 от Августин Блажени

След това той добавя думите: „Истина, истина ви казвам иде час и сега е когато мъртвите ще чуят гласа на Божия син; и които го чуят ще живеят. Защото както Отец има живот в Себе Си така е дал и на Сина да има живот” (Йоан 5:25-26). И все пак той не говори за второто възкресение, т.е. за възкресението на тялото, което ще се случи накрая, но за първото, което е сега. За да покаже тази разлика той казва: „Иде час и сега е.” Това възкресение не е на тялото, но на душата. Защото и душите умират поради своите грехове и престъпления, поради което точно на мъртвите същите устни казват: „Остави мъртвите да погребват своите мъртви” (Матей 8:22) – т.е. нека тези, които са духовно мъртви да погребват тези, които са телесно мъртви. Тогава за тази смърт – смъртта поради безбожието и беззаконието – Той казва: „Иде час и сега е когато мъртвите ще чуят гласа на Божия Син и които го чуят ще живеят.” “Които го чуят” т.е. тези, които се покоряват, вярват и устояват до края. Тук не се прави разлика между добри и лоши. Понеже е добро за всички хора да чуят гласа Му и да живеят като преминат в живота на святостта от смъртта на безбожието. За тази смърт апостол Павел казва: „Следователно всички са умрели и че Той умря за всички, за да не живеят вече живите за себе си, но за Този, Който за тях е умрял и възкръснал” (2 Кор. 5:14-15). По този начин всички, без изключения, са били мъртви в греховете си, или първородния или доброволни грехове, грехове на незнание или грехове извършени независимо от знанието; и за всички мъртви е умрял само един човек, който е живял т.е. който не е имал грях, за да могат тези, които получават прощение на греховете си да живеят не за себе си, но за Този, Който е умрял за всички, за нашите грехове и отново е възкръснал за нашето оправдание, за да можем ние, вярвайки в Този, Който оправдава беззаконния, и оправдани от беззаконието или възкресени от смърт, да бъдем направени способни да достигнем до първото възкресение, което е сега. Защото в това първо възкресение никой няма дял осен тези, които ще бъдат истински блажени; но във второто, за което Той продължава да говори, всички, както ще научим, имат дял, както блажените така и проклетите. Едното е възкресение за милост, другото за съд. И затова в псалма е написано: „Милост и правосъдие ще възпея; на Тебе, Господи, ще пея хваления”  (Псалм 101:1).

Той продължава да говори именно за този съд: „И Му е дал власт да съди, защото е Човешкия Син.” Тук Той показва, че ще дойде да съди в същата плът, в която е дошъл, за да бъде съден. Поради тази причина Той казва: „Защото е Човешкия Син.” Тогава следват думите, които са важни за нашата цел: „Не се чудете на това; защото иде час, когато всички, които са в гробовете, ще чуят гласа Му и ще излязат: онези, които са вършили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане(Йоан5:28-29). Tук Той използва думата съд в същия смисъл както малко по-горе, когато казва: „Който слуша гласа ми и вярва в Този, който ме е пратил има вечен живот и няма да дойде на съд, но е преминал от смърт в живот” т.е. този, който е имал дял в първото възкресение, чрез което се преминава от смърт в живот в настоящото време, той няма да бъде проклет, което Той нарича съд, както прави и на друго място, където казва: „но тези, които са вършели зло ще възкръснат за осъждение,” т.е. за проклятие. Следователно този, който няма да бъде проклет във второто възкресение Той възкресява при първото. Защото ”иде час и сега е когато мъртвите ще чуят гласа на Божия Син и които го чуят ще живеят” т.е. няма да бъдат проклети, което се нарича втората смърт; в която смърт, след второто или телесното възкресение, ще бъдат хвърлени тези, които не са възкръснали в първото или духовното възкресение. Защото „иде час” (но тук Той не добавя „и сега е” понеже това ще се случи при края на света в последния и най-велик съд на Бога) „когато всички, които са в гробовете ще чуят гласа Му и ще излязат.” Той не казва, както при първото възкресение „И които Го чуят ще живеят.” Защото не всички ще живеят, поне с живота, който заслужава да бъде наречен живот понеже единствено той е блажен. Понеже някакъв вид живот те трябва да имат, за да чуят и да излязат от гробовете в своите възкресени тела. И защо не всички ще живеят Той учи в следващите думи: „Тези, които са вършили добро ще възкръснат за живот” – тези ще живеят; „но тези, които са вършили зло ще възкръснат за осъждение” – тези няма да живеят, понеже ще загинат от втората смърт. Те са вършили зло понеже животът им е бил зъл; и живота им е бил зъл понеже не са били обновени в първото или духовното възкресение, което е сега, или понеже не са устояли до края в своя обновен живот. Защото както има две обновявания, за които аз вече споменах – едното според вярата, което се случва в настоящия живот посредством кръщението; другото според плътта, което ще бъде завършено в неговата нетленност и безсмъртие чрез последния и велик съд – така има и две възкресения – едното, първото и духовно възкресение, което е в този живот; другото, второто, което не се случва сега, но в края на света и което е на тялото, не на душата и което посредством последния съд ще предаде някои на втората смърт, а други на този живот, в който няма смърт.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.