Какво означава кръщение с огън


index

(кратко екзегетично упражнение)

от Радостин Марчев

Евангелистите са записали един интересен израз на Йоан Кръстител, в който той казва, че ще Исус ще кръщава „със Светия Дух и с огън.” Текстът се среща в

Матей 3:11 Аз ви кръщавам с вода за покаяние; а Оня, Който иде след мене, е по-силен от мене, Комуто не съм достоен да поднеса обущата; Той ще ви кръсти със Светия Дух и с огън.

и

Лука 3:16 Иоан отговори на всички, като каза: Аз ви кръщавам с вода, но иде Оня, Който е по-силен от мене, Комуто не съм достоен да развържа ремъка на обущата Му: Той ще ви кръсти със Светия Дух и с огън.

Представителите на петдесетното и харизматичното движение често отбелязват, че в тези текстове става дума за едно единствено нещо – кръщение със Светия Дух като огънят е образно описание на неговата същност.

За подобно разбиране има основания. Преди всичко на Петдесетница Светия Дух идва точно като огнени езици

Деяния 2:1-4 И когато настана денят на Петдесетницата, те всички бяха на едно място. И внезапно стана шум от небето като хвученето на силен вятър, и изпълни цялата къща, гдето седяха. И явиха им се езици като огнени, които се разделяха, и седна по един на всеки от тях. И те всички се изпълниха със Светия Дух, и почнаха да говорят чужди езици, според както Духът им даваше способност да говорят.

Могат да бъдат проведени и други подобни примери – напр. в 1 Солунци 5:19 Павел съветва християните да не „угасват Духа,” чрез което отново на практика го сравнява с огън.

Но съществува и друго мнение, а именно, че тук Йоан Кръстител говори не за едно, а за две различни кръщения – кръщение със Светия Дух на верните и кръщение с огън – т.е. съд за невярващите в идващия Месия.

Крейг Блумбърг в Baker’s evangelical dictionary of biblical theology посочва, че огънят често символизира съд (Бит. 19:24; 4 Царе 1:10; Амос 1:4-7; Мт. 7:19; 2 Сол. 1:8; Яков 5:3), вкл. и вечно наказание ( Матей 18:8; Юда 7). Но той може да означава и положителен, очистващ ефект върху Божиите хора  (Ис. 1:25; Зах. 13:9; МАл. 3:2-3; 1 Кор. 3:13-15; 1 Петър 1:7; Откр. 3:18).

Един поглед назад в историята ще ни покаже, че там няма да намерим помощ понеже мненията на църковните отци са разделени. В своя коментара на Лука Ориген представя едно двойно виждане за кръщението с огън. Първото е „очистване,” (24.2) през което трябва да премине човек, който завършвайки живота си като християнин не е напълно достоен. Второто виждане е осъждение (26.3).  Като съд е разбиран текста и в неговия Коментар на Еремия (2.3.1-2). Йоан Златоуст обаче изглежда свързва двата израз казвайки, че „чрез споменаването на огъня от друга страна се показва силата и неконтролируемия характер на благодатта”  (Коментар на Матей 11:6). Василий Велики и Теофил обясняват огъня като думи за ад, но Кирил и Йероним го разбират като намек за Петдесетница.

Същата раздвоеност се наблюдава и сред по-късните коментатори, а  болшинството съвременни богослови обикновено споменават и двете виждания преди да упоменат своето предпочитание.

Въпреки това според нас съществува сериозна причина да разбираме Духа и огъня като две различни кръщения. Тя се намира в непосредствения контекст на израза.

Всичките четирима евангелисти записват думите на Йоан Кръстител, но по два различни начина. Както видяхме Матей и Лука говорят за кръщение със Светия Дух и огън. От друга страна Марк и Йоан споменават само за кръщение със Светия Дух.

Марк 1:8 Аз ви кръщавам с вода; а Той ще ви кръсти със Светия Дух.

Йоан 1:33 И аз Го не познах; но Оня, Който ме прати да кръщавам с вода Той ми рече: Онзи, над Когото видиш да слиза Духът и да почива върху Него, Той е Който кръщава със Светия Дух.

Подобно пропускане/добавяне на част от фраза е нещо обичайно за различните евангелия. Същевременно трябва да имаме предвид, че всеки евангелист използва по специфичен начин информацията за събитията, които описва подреждайки я така, че да подчертава собствените му богословски ударения. В случая това не е без значение.

Контекста на Матей и Лука, в който се появява двойния израз „Светия Дух и огън” е подчертано свързан с идващия съд – или по-скоро с разделение на хората на две групи.

Матей 3:7-12 А като видя, че мнозина от фарисеите и садукеите идеха да се кръстят от него, рече им: Рожби ехиднини! кой ви предупреди да бягате от идещия гняв? Затова, принасяйте плодове достойни за покаяние; и не мислете да думате: Авраам е нашият баща; защото ви казвам, че Бог може и от тия камъни да въздигне чада на Авраама. А и брадвата лежи вече при корена на дърветата; и тъй всяко дърво, което не дава добър плод, отсича се и в огъня се хвърля. Аз ви кръщавам с вода за покаяние; а Оня, Който иде след мене, е по-силен от мене, Комуто не съм достоен да поднеса обущата; Той ще ви кръсти със Светия Дух и с огън. Лопатата е в ръката Му, и Той здраво ще очисти гумното Си, и ще събере житото Си в житницата, а плявата ще изгори в неугасим огън.  

Лука 3:7-17 И тъй, той казваше на множествата, които излизаха да се кръщават от него: Рожби ехиднини! кой ви предупреди да бягате от идещия гняв? Прочее, принасяйте плодове достойни за покаяние; и не почвайте да си думате, имаме Авраама за баща; защото ви казвам, че Бог може и от тия камъни да въздигне чада на Авраама. А и брадвата лежи вече при корена на дърветата; и тъй, всяко дърво, което не дава добър плод, отсича се и в огън се хвърля. И множествата го питаха, казвайки: Тогава какво да правим? А той в отговор им рече: Който има две ризи, нека даде на този, който няма; и който има храна, нека прави същото. Дойдоха и бирниците да се кръстят, и му рекоха: Учителю, ние какво да правим? Той им каза: Не изисквайте нищо повече от това, що ви е определено. Питаха го и военнослужещи, казвайки: А ние какво да правим? Каза им: Не насилвайте никого, нито наклеветявайте; и задоволявайте се със заплатите си. И понеже людете бяха в недоумение, и всички размишляваха в сърцата си за Иоана, да не би той да е Христос, Иоан отговори на всички, като каза: Аз ви кръщавам с вода, но иде Оня, Който е по-силен от мене, Комуто не съм достоен да развържа ремъка на обущата Му: Той ще ви кръсти със Светия Дух и с огън. Той държи лопатата в ръката Си за да очисти добре гумното Си и да събере житото в житницата Си; а плявата ще изгори в неугасимия огън.

От друга страна текста в Марк и Йоан, където се споменава единствено кръщение със Светия Дух, подобен контекст на съд изцяло липсва.

Въпросът за точното значение на израза всъщност не е толкова важен нито богословски нито практически. Но той може да се окаже за едно доста полезно екзегетично упражнение.

 

1 thoughts on “Какво означава кръщение с огън

  1. Аз също подкрепям двете кръщения.Кръщението на вярващите в Святия Дух е буквално потапянето им в Тялото Христово …Защото ние всички, било юдеи или гърци, било роби или свободни, се кръстихме в един Дух да съставляваме едно тяло, и всички от един Дух се напоихме….Кръщението с огън е за невярващите съответно в огненото езеро!Според мен това уточнение е важно ,защото някои християни се молят да бъдат кръстени с огън!

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.