Честита Цветница г-н Карбовски


ЧЕСТИТА ЦВЕТНИЦА Г-Н КАРБОВСКИ

от Радостин Марчев


Миналата събота (27.03.2010) точно срещу големия християнски празник Цветница в предаването „Отечествен фронт” Мартин Карбовски ни „зарадва” с поредния скандал свързан с евангелските секти в България.

Заглавието е предизвикателно: „Как една евангелистка църква прави по 150 бона месечно, без да плаща данъци”. В репортажа млада жена на име Снежана подробно разказва за своите злополучни преживявания свързани с евангелските църкви във Варна.

Тъй като съм от Варна, а на всичко отгоре се определям и като протестант по вероизповедание не мога да се сдържа да не направя няколко коментара.

Първо, явно Снежана е човек, който трудно успява да се заседи някъде за по-дълго време. Тя прескача от черна на бяла магия и дъновизъм, преминава през пастор Рик, епископ Рами, православна, петдесятна и божия църква. Навсякъде разочарование, навсякъде негативизъм – всички й правят магия, за да спят с нея, пияни са, искат й пари, заглеждат се в прашките на младите момичета по улицата, целуват я похотливо или я опипват по гърдите…

Второ, целия разказ е изпълнен с толкова глупости, че просто няма накъде повече. Снежана е ръкоположена за пастор (?) от човек от еврейски произход защото подобно нещо било голяма чест за християните. Това се твърди от „пастор” при положение, че във всяка библия стоят ясните думи на апостол Павел: „Няма вече юдеин, нито грък, няма роб, нито свободен, няма мъжки пол, нито женски; защото вие всички сте едно в Христос Исус” (Послание към Галатяните 3:28). Родителите на Снежана оставяли човека, който искал да спи нея да влиза в стаята й по всяко време. Когато се разболяла и се нуждаела от финансова помощ тя се преместила да живее при своя „епископ”  Рами (На въпроса на Карбовски защо не останала да живее при родителите си както до този момент отговорът е „Нямах пари да си плащам тока”). Там й купували всичко, което си пожелаела, носела часовник от няколко хиляди долара, хранела се на маса на стойност 15 000, хората настоявали да я осиновят и да й прехвърлят къщата… Същият „епископ” Рами твърдял, че има много силни връзки в Мосад и макар че няма българско гражданство без проблеми може да стане министър председател, явно заглеждал и коментирал младите момичета по улиците, а по време на евангелизации жена му опипвала 10 годишни ромски деца. Все неща, от които всеки човек с поне малко здрав разум бяга. Те обаче явно не смущават Снежана за доста дълго време поне докато семейството не й посегнало сексуално. Наистина ли трябва да повярваме, че средностатистическия българин е пълен идиот и не може да направи разлика между черно и бяло? Или това важи само за евангелистите- сектанти?

Трето, репортажа живописно разказва как в църквата на пастор Рик, която „само във Варна” наброява поне 1500 души, хората са принуждавани да дават десятък (т.е. 10% от доходите си). Карбовски бързо прави сметката – 1500 х 150 са повече от 150 бона на месец, необлагаеми и то само във Варна. Няма значение, че пастор Рик във Варна няма (предполагам, че става дума за американец, който не е в страната от около 15 години), че никоя църква не събира 1500 души, че средната заплата в града не е 1500 лева (макар че последното би било хубаво), че евангелските църкви не задължават членовете си да плащат нищо (голяма част от тях наистина се самоиздържат по споменатия начин, но това е изцяло доброволно дарение, което човек може да откаже да направи без всякакви последствия), а приходите в повечето случаи подлежат на много сериозен контрол – както вътрешноцърковен така и външен – и че последните наистина са необлагаеми – просто защото църквите в България по закон ползват финансови облекчения. Но това са подробности…

Накрая, явните обвинения и скритите намеци от цялото предаване са обединени под една голяма „шапка” – евангелските църкви. Понеже една от най-представителните църковни сгради във Варна принадлежи на Методистката църква (общество с няколко вековна история в града) тя се появява няколко пъти в предаването, макар че Снежана никога не е посещавала тази църква. Имената на хората, за които се говори са старателно заглушени и слушателите са оставени да гадаят за кого става дума или да приемат, че всички са „от един дол дренки.” На голяма част от нашите вече порядъчно обработени от антисектантска кампания  сънародници не е необходимо повече, за да изберат втория вариант.

Какъв е резултата ли? Е, това е черешката на тортата. Понеже е сравнително рейтингово предаване „Отечествен фронт” вероятно е бил гледан от няколко милиона българи. Моя позната получава телефонно обаждане. Търси я нейна колежка, която я моли да пусне телевизора, след което я пита дали е от „тези”…. Няколко човека са събрани на гости в събота следобед. Докато гледат „Как една евангелистка църква прави по 150 бона месечно, без да плаща данъци” една жена споделя на глас колко неудобно ще се чувства когато се прибере и мъжът й направи забележка свързана с най-личните й убеждения. И двата примера са истински. Това се случва с няколко хиляди души, които съставляват протестантската общност във Варна. Умножете бройката по, да кажем, 100, за да добавите и останалата част на страната и ще получите някаква поне статистическа представа за гаврата с най-личните убеждения на една група българи, която се извършва от една от големите телевизии в нейния „прайм-тайм.”

Разбира се, г-н Карбовски не е повел борба срещу сектите воден от някакво чисто морално чувство. За сметка на това стремежа към сензации и печалба рефлектира болезнено върху цяла една група от обществото и говори твърде зле за усета на българската журналистика и за автоцензурата на дори големите и уважавани телевизии.

Не искам по никакъв начин да внушавам, че в протестантските църкви (точно както и в православната църква) не се случват нередни неща. Напротив, като човек от „кухнята” мога със съжаление да кажа, че такива има. Понякога се появяват личности, които използват хората, стигало се е и до финансови злоупотреби. И със сигурност има хора, които са били разочаровани от лицемерието и начина на живот на свои познати наричащи себе си вярващи. Когато подобни негативни явления бъдат извадени на светло ние всички трябва да бъдем благодарни на човека или организацията направили това. Но когато вместо конкретни имена или факти в разрез със закона и морала се чуват само недомлъвки, хвърлят се обвинения, които е ясно, че няма как да бъдат доказани и се говори на едро за евангелски секти резултатът е създаване на негативни настроения към едно българско малцинство, чиято единствена вина е, че е използвало дадената му от закона възможност да избере религия различна от източното православие.

Честита Цветница на всички!

Р. Марчев

28.03.2010

ДОПЪЛНЕНИЕ:

Становище на Евангелската общност във Варна

Становището на ОЕЦ

Изглежда на този етап никой няма да заведе дело – нещо което според мен следва да бъде направено.  Общото ми впечатление е, че подобни писма се четат най-вече от хората, които ги пишат, а след получаването им в съответната инстанция бързо намират пътя към кошчето с боклук. Или поне такъв извод може да се направи от резултатите, които са постигали в предишни подобни случаи.

22 thoughts on “Честита Цветница г-н Карбовски

  1. Господин Карбовски се опитва да блесна, но много се увлича. Когато мога го гледам и съм се уверил, че обича крайностите. Дали ще възхвалява рецидивист (жив или мъртъв) само защото е циганин или ще спука „голям балон“ с разказа на една нещастна жена – все едно. Ако загрижеността бе за истината, защо скриха имената на виновните. Сензацията е важна… рейтига… парата… Защо да отива при евангелистите като може да иде в държавата и от там да я „изпапкат“ по-изкусно. Ако г-н Карбовски чете блогове, ето препоръка: Да направи предаване за ония доктори дето взимали месечна заплата колкото са пенсиите на средо българско село. 30 000, 70 000 – тези да не възкресяват мъртви или що!?
    Иначе Карбовки е прав – „мърша“ има навсякъде, но трябва кураж да бръкнеш, защото някъде бият през ръцете. Часовникът и колата на пловдивския владика се също интересни теми, но там могат да анатемост, а евангелистите САМО ще се помолят за душата на бедния Карбовски и ще кажат: „Боже пази България!“

  2. Добре. Той Карбовски наистина прави каша от материала, но не виждам защо се поставя под съмнение свидетелството на Снежа и се правят намеци, че е ненормална, защото не се заседявала в никоя църква.
    И аз в духовните си търсения съм ходила на Кришна сбирка, говорила съм с дъновисти, бях в 2 протестантски църкви и една домашна група, докато намерих църква където м/у думите и дела няма разминаване. Това прави ли ме по нямамъв начин по-долна категория християнин? Ако аз свидетелствам за това, което съм видяла, чула, моето свидетество по-малко тежест ли ще има?
    Айде да се не си говорим за това какво се оприходява (даренията в БГ) и какво не (даренията от чужбина). Как всичко е собственост на фондации и фондацийки, как се оказва натиск върху хората да дават. Доброволно де.
    Много добре прави Карбовски да разбърква пак нещата за да се събудят някои хора. Много малко са некропоментираните „лидери“ и това всички го знаем. Като се почне с мастития Пвел Игнатов и се слезе надолу по стълбата.
    Ядосвам се, зашото вместо да се консолидираме трябва да се покаем.! Някои от нас за заблудите си, други от нас за хората които сме въвели в заблуда.

  3. White cloud,

    Не съм казвал, че Снежана е ненормална нито съм имал за цел да го внушавам. Съжалявам ако някоя част от текста е прозвучала по този начин.
    Това, което искам да кажа е, че не приемам преценките й за обективни. Ти какво би си помислила за чужденец, който ей така ти закачва на ръката часовник от над хиляда долара, твърди че има дебели връзки с Мосад и ти обяснява колко прости са българите и колко лесно може да стане министър пресдедател на Бг – ще се нанесеш в къщата му или ще избягаш колкото се може по-надалеч? Как да приема за обективен човек, който явно не може да събере 2+2?
    За втората част от коментара ти мога само да повторя това, което вече казах – общи приказки на едро за финансови измами, фондации, фондацийки и т.н. представляват единствено хвърляне на кал без да допринася за нищо положително. Моето мнение съвпада с твоето, че точно сега в протестантксото движение в България има много мръсотия. Но положително развитие може да има единствено ако се говори с факти за конкретни хора или църкви, които са „сгазили лука“. Ако имаш такива данни представи ги на правилното място и по съответния ред. Но аз наистина не виждам кава полза може да има от обобщения.

    С уважение:
    Радо

  4. Твърденията на Карбовски са пълни с манипулации, обобщения и откровени лъжи. Той ползва „свидетелството на Снежана“, за да ги „потвърждава“. В думите на Снежани има многжество фантастични факти, които очевидно си измисля, за да е интересна (не казвам, че не им вярва сама). Освен това има антисемитски намеци, каквито този прокарва „финно“ и в други предавания – за справка в едно от предните откровено заяви, че за всички евреи неевреите са гои (нечовеци). Журналистиката, която прави Карбовски не е просто жълта, а е жълтеникавокафеникава – фашистка, в нея няма и усилие да се отстоява обективност, морал. В този смисъл много се чудя на позицията на ТриЖ, която апелира към това да сте се покайвали. Карбовски и пропагандата, която оглавява, са последната инстанция, пред която трябва да се покайвате, той не представя интересите и въпросите на здравата и мислеща част от българското общество, той не търси законност и обективност, а подклажа антагонистични настроения срещу протестантизма в България, както Радо правилно забелязва в текста си. Независимо какви са проблемите на протестантизма в България, на Карбовски трябва всякак интелигентно да му се затвори голяма, безсрамна уста, понеже, повтарям, не търси решения на проблеми, той търси бърза слава и да задоволи страстите на фашизоидната си натура.

  5. За бира съм готов всичко да забравя. Само после да не даваш интервю пред Карбовски за алкохолизма сред евангелистите.

  6. За покаяение пише White Cloud, а не аз! Въпреки, че като се замисля – ДА! Готов съм да се покая, само да знам за какво. Няма да се покайвам, обаче, вместо Карбовски и или вместо някой незвестен за мен пастОр (който не е пастИр). Бих се покаял за народа ни, за дето продължава да следва и да робува на лъжата; бих се покаял за България, че Истината е разпъната; бих се покаял и за това, че не съм бдителен за неща, които петнят църквата и вярата!

  7. Съжалявам ТриЖ, сбъркал съм коментартора – техн. грешка…

    Радо, аз интервюта не давам, а взимам и само отворени писма получавам, както знаеш 🙂 На Карбовски сам бих му взел интервю… с тиган 🙂

  8. Този коментар беше изтрит поради употреба на невъздържан език.

    Приканвам всеки, който има желание да коментира да се съобразява с правилата на добрия тон.

    Радостин
    blog admin

  9. Аз съм родена православна християнка. Не са ми много ясни протестантските идеи, нито евангелистките. Не мисля, че религията може да се избира както си избираш прах за пране в супермаркета. човек не може да избира майка си, баща си, родината, етноса и религията. Ако родителите ти не са те кръстили или са атеисти и не са ти дали яснота относно религиозната принадлежност, тогава трябва да се ориентираш сам, но това е тъжно. Интересно ми е вие, Радо и Светослав, как точно станахте протестанти? Сами ли си избрахте от рафта с религиите и защо не станахте даоисти например. Радвам се, че се молите за България. Това означава, че поне родината си не сте започнали „да избирате“. В живота има предопределености, които не са случайни.

  10. Не съм гледала точно това предаване на Карбовски, но не бих се учудила, ако е натрапчиво тенденциозно. Това не е необичайно за стила този журналист. но, съгласете се, че е по- добре човек да има позиция, която да защитава. Вие също това правите. Фактите са измамни и не могат да служат за доказателства, защото могат да се изложат факти в подкрепа на една теза и също факти в подкрепа на контратезата. Факти всякакви. Ако вие може да изложите факти за злоупотреби в православната църква, а аз- факти за злоупотреби, корупция или компромати за протестантските църкви, какво доказва това? Моята или вашата теза?

  11. Здравей Наталия,

    Ще се опитам да отговоря доколкото мога поне на някои от въпросите, които поставяш, макар че те никак не са малко.

    Първо, едно уточнение – аз наистина се определям като протестант докато Светослав посещава православна църква. Така че мога да говоря единствено от свое име.

    Лично аз не мога да се съглася още с първото ти изречение – човек наистина не избира много неща в живота си, но определено вярата не е сред тях. Точно обратното, вярата е едно от най-важните неща, за които човек трябва да направи избор. И именно понеже този избор е толкова важен е добре да бъде направен сериозно и отговорно.
    Не съм сигурен какво точно имаш в предвид под това, че в живота има предопределености, които не са случайни, но със сигурност никой човек не се ражда християнин – нито православен, нито някакъв друг. Християнин е човек, който вярва в Исус Христос и съзнателно се стреми да води живот съобразен с Неговото учение. А това при всички случаи изисква съзнателен избор. Разбира се, че има значение дали родителите ти са те възпитали в определен религиозен светоглед, но неминуемо идва момент когато сам(а) трябва да решиш дали го приемаш или отхвърляш и както и доколко последователно го приемаш т.е. ще приложиш ли на практика това, което твърдиш, че приемаш. Казано по-просто аз съм дълбоко скептичен към утъждествяване на националната принадлежност с религията. Мисля че крещящото разминаване между твърдението на огромната част от българите, че са православни християни именно защото са българи и начина им на живот, който почти с нищо не отразява християнските (и православните) ценности ясно показва това.
    Аз съм роден в семейство, което не ми е дало никаква религиозна насока – баща ми се определя като атеист, а майка ми по-скоро като агностичка (т.е. не е сигурна дали има или няма Бог). Достигнах до вярата в Бог и съответно до християнствто вече като осъзнат човек. Много ми е трудно да обясня с няколко думи защо се определям като протестант (а и това понятие е доста широко и има нужда от допълнителни пояснения), а не като православен или католик (или даоист както ти предлагаш), но най-общо причината е, че намирам протестантската интерпретация на библията за по-последователна и правилна.
    Мисля че това е голямото различие между нас във връзка с първия ти коментар. Молбата ми е да не приемаш това, което написах като заяждане, а просто като опит да отговоря на това, което ме попита.
    Във връзка с втория коментар можем да говорим едва след като гледаш предаването – дал съм връзка към Vbox7 – мисля, че това е минималното, което човек трябва да направи преди да каже нещо. След това ще те помоля да ми обясниш ако фактите са измамни (по принцип ???) и не са доказателство кое би могло да бъде доказателство? Аз лично се опитвам да отхвърлям неподкрепени твърдения и да приемам ясни факти като доказателство. Ако ми отнемеш това наистина няма да има на какво да стъпя.

    Поздрави:
    Радостин

  12. Към Наталия
    Нашата дъщеря взе решение за кръщение!Ние с майка и сме много щастливи за това! Защото можеше и да не вземе това решение!Тово е практичната страна на отговора на Радо!

  13. Ето и отговора на евангелските църкви в България на предаването на Карбовски:

    http://bibliata.tv/video/eba13526e000df5/%D0%9E%D1%82%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80-%D1%81%D1%80%D0%B5%D1%89%D1%83-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8

    Какво мислите?

    Аз лично предпочитам по-кратки изявления, където по-лесно се разграничава важното от маловажното. Но като цяло мисля, че отговорът, макар и многословен, е адекватен. Особено адекватна според мен частта, която явно показва връзката на истерията около „сектите“ с остатъчното тоталитарно мислене. Г-н Карбовски, дори с краткия си едноминутен предговор успява да даде прекрасен нагледен пример за такова мислене 🙂 което прави тази точка от отговора дори още по-уместна: „презокеански приятели“, „пари“, „законът на тяхна страна“, внушението че вярата в Христос е единствено за „средната бабичка“ – всичко това, в рамките на една минута. Няма как да не призная, Мартин Карбовски има публицистичен талант. (Такива концентрирани послания обичам.) И няма как да не се усмихна на иронията как този талант върши услуга на следващото изявление. (Защото Виктор Костов съвсем очевидно е юрист, а не журналист.)

    Интересен е и надписът от продуцентите на Нова ТВ преди самото „Право на отговот“. Разбира се, че са длъжни да изчисляват тези 20 мин в хиляди левове – загубено рекламно време. Но защо от това да следва, че законът, чрез който граждани, засегнати от тяхна продукция, искат да поправят внушените недоразумения, предизвикани от нея, защо да следва, че този закон е неадекватен? Биха ли били тези 20 мин оценявани толкова високо ако Нова не беше една от най-гледаните телевизии? Ако си медия с огромно влияние, не следва ли да носиш отговорности, пропорционални на това влияние? Да, и аз се надявам това да не се превърне в практика, но, господа телевизионни продуценти, отговорността за това е ваша, а не на закона. Просто, недопустимо е да произвеждате предавания, съдържащи манипулативно представяне на факти. Кой, ако не засегнатити от това да реагират?

  14. Г-н Марчев, пише ви Снежана Стойчева сега ми попадна вашето мнение за мен.Пишете лъжи:1.Посещавала съм Ев. Методистка църква във Варна не веднъж.2.Това,че епископът е работил за МОСАД (и е изгонен от там) го е споменавал в не една проповед в ЕПЦ.3.Лидерите от ЕПЦ ми представиха епископа и съпругата му като много морални и духовни хора за това реших да живея с тях,а освен това ми се водеше като духовен баща.4.Завършила съм ФИНАНСИ в гр.Свищов и мога да смятам оценявали са ме професори.5.Относно психическото ми здраве трябва да ви уведоме,че дори след заплахите от лидерите на ЕПЦ Христос ме пази и съм щастлива,че е моят ГОСПОДАР!6.С екипа на г-н Карбовски имахме друга уговорка и това,което видяхте е само част от сниманото с мен.7.Никога нямаше да дам това интервю,ако при посещението ми в протестантска църква във Варна лидерка не беше скочила да се бие с мен.8.Нямате ли страх от ГОСПОДАРЯ ИСУС ХРИСТОС?

  15. Имам само 2 забележки към горния коментар.
    1. Под посещаване на Методистката църква имам в предвид принадлежност, някаква свързаност с нея. Това, смятам, е ясно от текста и това е единтвената причина, поради която Карбовски би могъл да си позволи безразборно да „размахва“ снимката й по начина, по който го прави. Такава връзка с тази църква Снежана не е имала.
    2. Не съм правил никакви коментари свързани с психичното здраве на който и да е. Говорих обаче за неумение да се правят ясни преценки на хора и събития. Този пост, както и самата идея, че обръщайки се към журналист като Карбовски човек може да очаква обективност само подкрепят мнението ми.
    Останалите неща, смятам, изобщо не си струва да се коментират.
    Личното ми убеждение, Снежана, е, че в случая ти си изцяло жертва, а вината в много по-голяма степен пада върху Карбовски и безогледната журналистика, която той прави. Изпитвам по-скоро съжаление отколкото някакво огорчение и наистина съжалявам, че съм те засегнал, но не мога да не застана отново зад думите си.

  16. Проблема не е само в Карбовски,а в Евангелските църкви и по точно членовете им-заплашваха ме и след това решиха да приложат и физическо насилие.Единствената ми идея беше да се опазят децата на хорат посещаващи определени църкви.

  17. Последния коментар, кой знае защо, отново силно ми напомни за Карбовски. Хора, пазете децата си от евангелските църкви – там ще ги заплашват, бият, а може и да ги изнасилят…
    Ако си имала подобни проблеми, моля, отнеси ги към съответните органи. Нито тиражиратнето им в жълтата преса нито обобщения на едро (всичко, което ходи на 2 крака е кокошка или всеки, който е евангелски християнин заплашва и бие) носят полза на някого.
    Считам темата за изчерпана и оттук нататък си запазвам правото да трия всеки подобен коментар.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.