от Фред Сандерс
Има причина, поради която можем да научим много ако внимаваме на икономията на спасението. Причината е, че Бог върши най-важните събития в тази икономия със специалното намерение да се изяви чрез тях. Икономията на спасението ни учи на определени неща понеже Бог е пожелал това. По-конкретно желанието на Бога е чрез икономията на спасението да ни научи Кой е Той. Товае мястото където единственият истински Бог се идентифицира и открива нещо истински същностно за това Кой е Той.
Ефесяните подчертават откровенческия характер на Божията икономия. Ние научаваме характера на Божията мъдрост като изучаваме начините, по които тя действа в разгръщащата се история на спасението. Внимаваме на умението Му. Гледаме характерните черти на това умение, за да видим какви решения е взел Той. В тези решения ние виждаме Божието откровение. То е централното събитие в тази икономия, в което Бог съзнателно и действено е изявил Своя характер и се е идентифицирал. Ние не казваме просто, че Бог, Който по природа е велик майстор, е оставил знаци за специфичния си стил на работа във всичко, което прави и по тозиначин е оставил следи, които Го изявяват в икономията на спасението. Не, когато достигаме до тези велики, определящи събития в икономията на пасението Божието пряко намерение е било да извърши тези неща, за да ни се разкрие.
При Стария завет централните събития са избирането на Авраам, изходът от Египет и даването на обещаната земя. В тези събития Бог е направил нещо в историята, което е донесло познание за Него. „Ще ви взема за Мой народ и Аз ще бъда ваш Бог”, заявява Той в Изход 6:7. В резултат на това „ще познанете, че Аз съм Господ Вашия Бог, Който ви изведе от египетското робство”. В другия край на старозаветната история Бог обещава, че Той ще върне Своя народ от робство, така че това могъщо дело да доведе до сигурно познание за Неговите намерения и характр: “И ще положа Духа Си във вас и ще живеете и ще ви върна в земята ви. Тогава ще познаете, че Аз съм Господ. Аз изговорих и Аз ще го извърша, казва Господ” (Езек. 37:14). Отново и отново Бог свързва удачното познание на Неговия характер с разпознаването на една конкретна плеяда от мощни дела извършени от Него за народа Му.
Но всички тези старозаветни събития сочат към своето определено от Бога изпълнение в Новия завет където Бог окончателно изпълнява намерението Си да се открие. Книгата Евреи започва заявявайки идването на едно коренно различно себеотркиване на Бога към нас: „Бог, който в старо време и по много начини е говорил на бащите ни чрез пророците в псоелдните дни ни говори чрез Сина Си” (Евреи 1:1-2). Този Син не е просто един посланник, който предава Божите думи или тълкувател, Който обяснява делата Му. Той е „сияние на Неговата слава и отпечатък на Неговото могъщество” (ст. 3) и самото Му изпращане в света е мощно Божие дело едновременно на спасение и откриване. Редом с необходимото изпълнение посредством изливането на Светия Дух идването на Божия Син е централното събитие, в което Бог се разкрива. „Той ни говори чрез Сина”.
Една притча от съвременния живот може да изясни начина, по който Бог се разкрива в икономията на спасението. Както всички притчи тя хвърля светлина върху една конкретна истина, но способността й да изяснява не трябва да преминава границите на здравия разум. С това предупреждение ето и самата притча. Една жена имала работа, която й осигурявала просторен квадратен офис. Офисът съдържал всичко, което й било необходимо, за да си върши работата. Компютърът, бюрото, столовете, конферентната маса, лавиците и рафтовете са дадени, за да работи професионално за компанията. На едната стена на офиса имало закачена картина, както и килим, който обхващал цялата стая. Но и картината и килимът й били дадени от компанията и били избрани от конкретен комитет, който имал за задача да показва имиджа на компанията. Тя добавила няколко щрихи в офиса, които отразявали осбствента й личност: две семейни снимки до компютъра, мото в рамка на стената и няколко дреболии на лавиците. Но един ден тя въвела в офиса си нова приятелка и й казала: „От този офис не можеш да разбереш нищо за мен самата. Ела у дома и ще разбереш що за човек съм”. Там всичко, което приятелката виждала било израз на нейната собствна личност. Тя купила къщата понеже й подхождала и цялата й подредба била неин собствн избор и решение. Да я види в собствения й дом означавало да разбере нещо за това каква е тя, а не просто за начина, по който върши работата на компанията. Нейната oikonomia представлява себеразкриване по начин, по който професионалното й място не правело.
Аналогията може да бъде променена, за да стане по-удачна. Можем да кажем например, че в случая с Бога щастливата земя на вечната Троица е нейния действителен дом докато икономията на спасението е Неговият дом далеч от дома или домът, който прави гостоприемно сред Своите творения. Ние дори можем да наречем иманентната Троица семейството, от което Бог произлиза. И можем да добавим, оставяйки настрана играта на думи с израза oikonomia (домашен закон), че мястото за изява и откровение на Бога съвсем не е просто една гостна или конкретно място, а серия от събития. Но докато направим тези промени ние вече сме започнали да превръщаме аналогията в реалност. Реалността е, че икономията на спасението и Божият съзнателен план за комуникация, който Той изпълнява конкретно, за да изяви Своя характер и идентичност.
Икономията на спасенито има своя смислена форма. Ако тя беше просто серия от събития, които Бог е извърпшил, за да ни спаси икономията би могла да бъде една дълга, разтеглена във времето поредица от събития, всяко от които е важно колкото останалите. Но икономията също така разкрива. Бог е дал форма и ред на историята на спасението понеже намерението Му е не просто да ни спаси, но и да се разкрие чрез нея. Икономията е формирана от Божието намерение да разкие Своята идентичност и характер. Ако историята на спасението е също така и начин Бог да ни покаже Кой е Той и как изглежда тогава има смисъл това да бъде история с ясна и конкретна форма. Тя може да бъде огромна, но пропорциите й са ясни и не е прекомерно разтеглена. Тя показва една очевидна централна точка, коят фокусира вниманието. Очевидната центракна точка е изпращането на Исус, Божия Син помазан със Светия Дух. Така е дори ако историята на спасението започва в Едемската градина, простира се в продължение на хиляди Божии намеси и все още не е завършена все пак не е трудно да открием нейния център и да видим цялостната й форма. Центъра на икономията на спасенито е мястото където Синът и Духът са изпратени от Отца, за да осъществят примирението.
Понеже има връзка със статията ,и защото накои неграмотни –религиозници лицемери, но добри манипулатори и противници на Евангелието не са разбрали , че в по предишния пост почти цитирам Колосяни 1 гл.:
„19. Защото Отец благоволи да всели в Него съвършената пълнота,
20. и чрез Него да примири всичко със Себе Си, и земните и небесните, като въдвори мир чрез Него с кръвта, пролята на Неговия кръст.
21. И вас, които бяхте някога отстранени и по разположение врагове в злите си дела,
22. примири сега чрез Неговата смърт в плътското Му тяло, да ви представи пред Себе Си свети, непорочни и безупречни,…”
И като разместиш малко словореда, те не могат да схванат , защото :
Коментар от Уилиям Макдоналд за Лука 6:40
„Ученикът не е по-горен от учителя си, а всеки ученик, когато се усъвършенства, ще бъде като учителя си.“ Един човек не може да учи учениците си на това, което не знае, и не може да изведе учениците си на ниво, по-високо от неговото. Колкото по-дълго учениците останат със своя учител, толкова повече те ще приличат на него, като неговият собствен растеж ще образува горната граница на техния растеж. За един ученик може да се каже, че е съвършено обучен, тогава, когато достигне нивото на своя учител. Всички недостатъци в живота или познанията на учителя ще се пренесат и в живота на неговите ученици, а когато обучението свърши, нивото на учениците ще бъде като това на техния учител.”
Радо извинявай , за може би неподходящия тон!