Йоан Мейендорф и лутеранското „обожение”



от Радостин Марчев

Както съм писал преди въпросът за спасението като „обожение” – както е известен терминът в правослвното богословие – съвсем не е толкова непреодолимо разделящ изтока и запада както понякога се смята. Обожението има своя доста дълга и богата история в западната църква – при това не само в католическата, а и в протестантската.

Съвсем наскоро православния портал „Двери” публикува превод на една статия от Й. Мейендорф озаглавена „Човечеството: „старо” и „ново” – антропологически съображения”. Тя е отпечатана в един том, който е резултат от диалога между Православната и Лутеранската църква и по-конкретно се фокусира върху въпроса за спаението. Цитатът по-долу е доста показателен.   

„Днес, както и в миналото, терминологията често вкарва в задънена улица диалога между разделените християни. Така например, терминът „θέωσις“ или обòжение, често използван в гръцката патристика и в православното богословие, за да опише участта на човека в Христа, предизвиква резерви сред лутераните поради своите неоплатонически и пантеистически асоциации, против които те са предупредени от Мартин Лутер. Само че в източната традиция терминът обòжение влиза в употреба, главно за да утвърди едно положение, което като цяло лутераните високо ценят: спасението и новият живот имат началото си в Самия Бог, а не в какъвто и да било по-нисш или тварен посредник. Срещу арианите св. Атанасий изковава прочутата си фраза: „Бог затова се въчовечи, за да може ние да се обòжим“. Против несторианите св. Кирил Александрийски защитава идеята, че единствен Бог спасява, така че Христос Спасителят е една личност: тази на Сина Божи, от което с неизбежност следва, че Неговата човешка природа е била човешката природа на Бога. И въз основа на тези именно христологически позиции терминът обòжение бива легитимиран в духовната и аскетическата литература, служейки също така неизбежно и като мост между християните и неоплатониците: мост, който е довел гръцките умове до християнската вяра.

Без по никакъв начин да се отказвам от легитимността на думата обòжение, когато тя се употребява в собствено христологически контекст, бих искал да подчертая нейното приложение в разбирането на един друг термин, който е изцяло библейски и приемлив както за лутераните, така и за православните, когато говорят за спасението. Този термин е освещение. Може ли човек да бъде осветен по друг начин, освен чрез участието си в Бога, Който единствен е свет?”

Бележката на Мейендорф, че „обожението” има доста близък паралел с протестантската идея за „освещение” е съвсем вярна в един по-тесен смисъл. В по-широк вероятно по-удачния паралел е „оправданието”. Поне това е заключението, до което достига диалога между православни и лутерани в Германия.

При всички случаи обаче твърденията, че „обожението” е нещо толкова специфично православно, че „запада” или не е чувал за него, или не го разбира и със сигурност няма в своето богословие нищо подобно трябва да бъде сериозно преосмислено – всъщност отхвърлени като карикатура.   

Реклама

2 thoughts on “Йоан Мейендорф и лутеранското „обожение”

  1. Съгласен съм до голяма степен с изложената позиция. Да, обожението и освещението могат да се разглеждат като синоними. Разликата според мен, (без да имам теологично образование, но все пак с поглед и в протестанската и в православната традиции) е в подхода към реалното осъществяване на теосиса(освещението). В православието центъра е поставен наред в изпълнението на Божиите заповеди и с участието в тайнствата дадени на църквата заедно с циклични и уредени периоди на пост и молитва и др. Докато в протестанството не съм много сигурен доколко има сериозен размисъл и практика за това как на дело да се достигне до освещението. По-скоро там нещата са оставени на отделния индивид или се приема, че самата вяра по-някакъв начин води до освещение. Тук мисля идва разминаването между двете традиции и затова понякога е трудно да кажем че говорим за едно и също нещо. Като тук трябва са се отчете, че има голяма разлика между да речем лутерансвото и харизматично протестанство и разбирам че в моето обобщение може да има много уточнения.

  2. За Стоян в кратце, за вярата и евангелизма.
    …”11. Защото се яви Божията благодат, спасителна за всичките човеци,
    12. и ни учи да се отречем от нечестието и от световните страсти и да живеем разбрано, праведно и благочестиво в настоящия свят 1,
    13. ожидайки блажената надежда, славното явление на нашия велик Бог и Спасител Исус Христос,
    14. Който даде Себе Си за нас, за да ни изкупи от всяко беззаконие и очисти за Себе Си люде за Свое притежание, ревностни за добри дела.”
    Бог поставя целта , която е приготвяне/отделяне/ на човеци за собствено притежание , дава и средствата ,чрез които Божията благодат действа за да осъществи тази цел ,а именно освещение или ако щете обожение.Тези средства са – четене на Словото ,слушане на проповеди, общение с други християни ,молитва и хваление , участие в тайнствата, благовестване и вършене на добри дела според обстоятелствата ,в които Бог ни поставя ,за да Го прославяме и укрепваме вярата си.
    Възстановяване на божият образ в човека е връщане на способността му за общение с Бога и експоненциално уподобяване на съвършенния образ на Божия ипостас , който е Христос.Това е постепенен процес при който Словото ,чрез вяра се съединява в сърцата на човеците и под действие на Духа ги променя.
    Вярата не е причината за нашето спасение ,а инструментът чрез който Святия Дух ни свързва в свято единство с Божия Син , т.е ни потапя в Христовото тяло ,в което имаме мъдрост от Бога , изкупление ,оправдание и освещение ,и в следствие вечен живот!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.