от Радостин Марчев

Както съм писал преди въпросът за спасението като „обожение” – както е известен терминът в правослвното богословие – съвсем не е толкова непреодолимо разделящ изтока и запада както понякога се смята. Обожението има своя доста дълга и богата история в западната църква – при това не само в католическата, а и в протестантската.
Съвсем наскоро православния портал „Двери” публикува превод на една статия от Й. Мейендорф озаглавена „Човечеството: „старо” и „ново” – антропологически съображения”. Тя е отпечатана в един том, който е резултат от диалога между Православната и Лутеранската църква и по-конкретно се фокусира върху въпроса за спаението. Цитатът по-долу е доста показателен.
„Днес, както и в миналото, терминологията често вкарва в задънена улица диалога между разделените християни. Така например, терминът „θέωσις“ или обòжение, често използван в гръцката патристика и в православното богословие, за да опише участта на човека в Христа, предизвиква резерви сред лутераните поради своите неоплатонически и пантеистически асоциации, против които те са предупредени от Мартин Лутер. Само че в източната традиция терминът обòжение влиза в употреба, главно за да утвърди едно положение, което като цяло лутераните високо ценят: спасението и новият живот имат началото си в Самия Бог, а не в какъвто и да било по-нисш или тварен посредник. Срещу арианите св. Атанасий изковава прочутата си фраза: „Бог затова се въчовечи, за да може ние да се обòжим“. Против несторианите св. Кирил Александрийски защитава идеята, че единствен Бог спасява, така че Христос Спасителят е една личност: тази на Сина Божи, от което с неизбежност следва, че Неговата човешка природа е била човешката природа на Бога. И въз основа на тези именно христологически позиции терминът обòжение бива легитимиран в духовната и аскетическата литература, служейки също така неизбежно и като мост между християните и неоплатониците: мост, който е довел гръцките умове до християнската вяра.
Без по никакъв начин да се отказвам от легитимността на думата обòжение, когато тя се употребява в собствено христологически контекст, бих искал да подчертая нейното приложение в разбирането на един друг термин, който е изцяло библейски и приемлив както за лутераните, така и за православните, когато говорят за спасението. Този термин е освещение. Може ли човек да бъде осветен по друг начин, освен чрез участието си в Бога, Който единствен е свет?”
Бележката на Мейендорф, че „обожението” има доста близък паралел с протестантската идея за „освещение” е съвсем вярна в един по-тесен смисъл. В по-широк вероятно по-удачния паралел е „оправданието”. Поне това е заключението, до което достига диалога между православни и лутерани в Германия. Или, както се изразява Питър Бутенеф: „Св. Григорий Палама приравнява Божествените енергии с Божията воля: да участваш в енергиите оначава да участваш в Бопжията воля, да пазиш заповедисте Му…Следователно обожението може да бъде разбирано като „Христоподобие“, едно прогресиращо уподобяване на Христос“. (Peter Bouteneff, „Christ and Salvation“ in Elizabeth Teokritoff and Mary Cunningham, The Cambridge Companion to Orthodox Christian Theology (Cambridge: Cambridge University Press, 2009), 104).
При всички случаи обаче твърденията, че „обожението” е нещо толкова специфично православно, че „запада” или не е чувал за него, или не го разбира и със сигурност няма в своето богословие нищо подобно трябва да бъде сериозно преосмислено – всъщност отхвърлени като карикатура.
Съгласен съм до голяма степен с изложената позиция. Да, обожението и освещението могат да се разглеждат като синоними. Разликата според мен, (без да имам теологично образование, но все пак с поглед и в протестанската и в православната традиции) е в подхода към реалното осъществяване на теосиса(освещението). В православието центъра е поставен наред в изпълнението на Божиите заповеди и с участието в тайнствата дадени на църквата заедно с циклични и уредени периоди на пост и молитва и др. Докато в протестанството не съм много сигурен доколко има сериозен размисъл и практика за това как на дело да се достигне до освещението. По-скоро там нещата са оставени на отделния индивид или се приема, че самата вяра по-някакъв начин води до освещение. Тук мисля идва разминаването между двете традиции и затова понякога е трудно да кажем че говорим за едно и също нещо. Като тук трябва са се отчете, че има голяма разлика между да речем лутерансвото и харизматично протестанство и разбирам че в моето обобщение може да има много уточнения.
За Стоян в кратце, за вярата и евангелизма.
…”11. Защото се яви Божията благодат, спасителна за всичките човеци,
12. и ни учи да се отречем от нечестието и от световните страсти и да живеем разбрано, праведно и благочестиво в настоящия свят 1,
13. ожидайки блажената надежда, славното явление на нашия велик Бог и Спасител Исус Христос,
14. Който даде Себе Си за нас, за да ни изкупи от всяко беззаконие и очисти за Себе Си люде за Свое притежание, ревностни за добри дела.”
Бог поставя целта , която е приготвяне/отделяне/ на човеци за собствено притежание , дава и средствата ,чрез които Божията благодат действа за да осъществи тази цел ,а именно освещение или ако щете обожение.Тези средства са – четене на Словото ,слушане на проповеди, общение с други християни ,молитва и хваление , участие в тайнствата, благовестване и вършене на добри дела според обстоятелствата ,в които Бог ни поставя ,за да Го прославяме и укрепваме вярата си.
Възстановяване на божият образ в човека е връщане на способността му за общение с Бога и експоненциално уподобяване на съвършенния образ на Божия ипостас , който е Христос.Това е постепенен процес при който Словото ,чрез вяра се съединява в сърцата на човеците и под действие на Духа ги променя.
Вярата не е причината за нашето спасение ,а инструментът чрез който Святия Дух ни свързва в свято единство с Божия Син , т.е ни потапя в Христовото тяло ,в което имаме мъдрост от Бога , изкупление ,оправдание и освещение ,и в следствие вечен живот!
Мисля си, че твърдението на Св. Атанасаий (преди него мисля, че има и друг) на които Теозиса се базира, пропуска 2 Петър 1:4, който казва, че вярващите „могат да станат участници в божественото естество.” Т.е. чрез процеса (независимо как е наречен обожание или освещение) човек се богоуподобява само до онези атрибути на Бога, които са богоуподобяеми – милост, любов, святост, а не и до онези, които не са богоуподобяеми – вездесъщество, всесъзнание, всемогъщество.
Мисля си, че твърдението на Св. Атанасаий (преди него мисля, че има и друг) на които Теозиса се базира, пропуска 2 Петър 1:4, който казва, че вярващите „могат да станат участници в божественото естество.” Т.е. чрез процеса (независимо как е наречен обожание или освещение) човек се богоуподобява само до онези атрибути на Бога, които са богоуподобяеми – милост, любов, святост, а не и до онези, които не са богоуподобяеми – вездесъщество, всесъзнание, всемогъщество. Затова и си оставам на мнението, че обожанието и освещението са различни неща. Първото сякаш внушава, че човеците се превръщат в малки богове, докато второто изключва тази възможност и внушава смирение и послушание.
Всъщност както Лутер така и Калвин коментират 2 Петър 1:4 (виж статиите в тази връзка https://rado76.wordpress.com/category/%d0%be%d0%b1%d0%be%d0%b6%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%b5-2/). Макар че обичйният език на протестантисте в случая да е „единение с Христос“ това на практика не е особено далеч от обожението (Разбира се, в православието единението с Бога води точно до обожение, но не трябва прибързано да смятаме, че изразът се използва еднакво от двете страни).
Аз самият също намирам израза „малки богове“ или „богове по благодат“ за лесно подвеждащ, но също така мисля, че правилно обяснен в него няма проблем. Най-просто той може да означава, че целта на Бог е да ни направи по благодат възможно най-подобни на Себе Си. Това не включва нито придобиване на божествена природа, нито някакво разтваряне в Бога и загуба на индивидуалност както православните богослови рутинно подчертават.
Важен въпрос е кои атрибути са предаваеми и способни да бъдат приети от човека и според мен той не е лесен. В историята на протестантството например един от големите спорове през 17 век между лутерани и реформирани е бил свързан точно с всеприсъстието на Христовто тяло (което е човешко), чрез което те са обянявали реалното присъствие на Христос в евхаристията. Причината да вярват в тази възможност е т. нар. идея за communicatio idiomatum (взаимодействие на свойствата), при които това, което е характерно за божествената природа се предава на човешката чрез взаимодействие с нея в общата за двете личност на Христос.
Всъщност за мен кратките определения в диалога между двете традиции в този текст са по-добра отправна точка за дискусия https://rado76.wordpress.com/2021/04/04/vucabulary/.
Но да си призная, темата донякъде надхвърля моите знания.
Благодаря! Последната статия е полезна. Има много материал за диалога протестантство-католицизъм, и много рядко се намират полезни материали за диалога протестантство-православие, с изключение на православните анатеми, разбира се 🙂