
от Радостин Марчев
Повечето малки деца обичат да се плацикат в морето – стига да имат такава възможност. За сметка на това често съвсем не е толкова лесно да ги вкараме в банята. И ако при децата това е път на развитие на здравословни навици, който трябва да извървят положението с някои възрастни, около които се разнася лек, но отчетливо дразнещ носа аромат е по-сложно.
В Йоан 13 Исус и Петър водят разговор свързан с духовната хигиена, който е почти класически.
И тъй дохожда при Симона Петра. Той Му казва: Господи, Ти ли ще ми умиеш нозете? Исус в отговор му рече: Това, което Аз правя, ти сега не знаеш, но отпосле ще разбереш. Петър Му каза: Ти няма да умиеш моите нозе до века. Исус му отговори: Ако не те умия нямаш дял с Мене. Симон Петър Му казва: Господи, не само нозете ми, но и ръцете и главата. Исус му казва: Който се е окъпал няма нужда да умие друго освен нозете си, но е цял чист” (Йоан 13:6-10).
Очевидно е, че Петър въобще не разбира какво става. Той може да бъде извинен, но за нас, съвременните християни четящи текста от дистанцията на времето, смисълът би трябвало да е ясен.
Символичното действие на Исус явно е насочено към вярващите в Него. Той ги определя като „чисти” защото са „вече окъпани” т.е. очистени чрез Самият Христос – нещо, което в християнската традиция е онагледено най-ясно чрез акта на кръщението (макар че смисълът на последното е много по-многопластов). В същото време обаче Христос наглед незабележимо, но напълно безкомпромисно отхвърля поне 3 неща.
Първо, Той е безкрайно далеч от идеята, че след като си спасен, „целта” е постигната, „небето” ти е възрано в кърпа и можеш да живееш както си искаш. Това, означава „да нямаш дял с Него”.
Второ, Христос не приема идеята за християнското съвършенство. Християнската святост може да непълно реална и променения живот трябва да се вижда ясно, но в същото време нашите крака все още се цапат. Ние ходим в свят пълен с мръсотия и понякога тя полепва по нас. Понякога дори (волно или неволно) настъпваме неща, които издават неприятна миризма, която удря носовете на хората около нас.
Трето, отречена е възможността да водим християнски живот със собствени сили. Ние имаме нужда от Христос, Който да продължи да мие изцапаните ни крака всеки ден.
Така както родителят вкарва малкото си дете в банята и го измива Христос ден след ден мие мръсните ни крака и ни учи на духовна хигиена. Когато видим дете, което изглежда чисто и спретната ние знаем, че голямата заслуга за това е на родителя. По подобен начин, когато един християнин израства в святост това не отрича неговите усилия и дело, но трябва да подчертава невъзможността на резултата без действието на Божията благодат.
Разбира се, това би трябвало да премахне всяка гордост или задоволство от собствените ни „християнски” постижения. Всъщност това е част от нещата, които трябва да почистваме редовно. Но също така трябва и да ни накара да обичаме още повече Царя, Който не престава да мие мръсните ни крака.
В подкрепа , думите на Ап.Йоан от посланията:
„Ако речем, че имаме общение с Него, а ходим в тъмнината, лъжем и не действуваме според истината.
7. Но ако ходим в светлината, както е Той в светлината, имаме общение един с друг, и кръвта на Сина Му Исуса [Христа] ни очиства от всеки грях.
8. Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си, и истината не е в нас.
9. Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете, и да ни очисти от всяка неправда.
Внимавайте на себе си, да не изгубите онова, което сте изработили, но да получите пълна награда.
9. Никой, който върви напред, и не пребъдва в Христовото учение, няма Бога; тоя, който пребъдва в учението, той има и Отца и Сина.
6. Никой, който пребъдва в Него, не съгрешава; никой, който съгрешава, не Го е видял, нито Го е познал.
7. Дечица, никой да не ви заблуждава: който върши правда, праведен е, както и Христос е праведен.
8. Който върши грях, от дявола е; защото дяволът отначало съгрешава. Затова се яви Божият Син, да съсипе делата на дявола.
9. Никой, който е роден от Бога, не върши грях, защото неговият зародиш пребъдва в Него; и не може да съгрешава, защото е роден от Бога.
10. По това се разпознават Божиите чада и дяволските чада; никой, който не върши правда, не е от Бога, нито оня, който не люби брата си.