Тим Келър за хомосексуалзма и християнската реакция към него


Докато гледах кадри от вчерашния „Поход за семейството“ за пореден път си дадох сметка, че съм хванат натясно в отношението си към него. От една страна моите християнски убеждения са консервативни и аз не смятам, че хомосексуализма е подходящо сексуално себеизразяване. От друга страна аз съм също толкова твърдо убеден, че начина, по който голяма част от християните изразяват своите убеждения е крайно неудачна поза в българското общественото пространство и на практика носи многократно повече вреда отколкото полза.

Защо мисля така може би ще стане ясно от следващия текст. Той представлява транскрипт на разговор между известния евангелски пастир и автор Тим Келър (на български са издадени няколко негови книги) и също толкова известния историк и експерт по медии и политика Дейвид Айзенбах от университета Колумбия.
За владеещите английски прилагам и самото видео, но за хората, които не се справят с езика текста може да е полезен.  

Дейвид Айзенбах: Аз написах книга за движението за права на хомосексуалистите понеже бях отвратен от потисничеството и дискриминацията срещу хомосексуализма в моята Америка. Въпросът, който искам да задам е: „Какво толкова голяма част от църквите имат против хомосексуалистите? И какво е отношението на вашата църква към хомосексуализма? Грях ли е той, ще отидат ли в ада?…

Тим Келър: Нека първо да говорим за моята църква – това ще е по-лесно отколкото да се опитвам да говоря за всички църкви по света. Но ще се опитам…Сега представлявам всички църкви по света.

ДА: Имам предвид християнството. Вие често се обръщате към Библията и мнозина евангелски християни казват, че хомосексуализма е в списъка на греховете в Библията и че тези хора ще отидат в ада.

ТК: Нека ,отново да кажа, че говорим за моята църква…Мисля, че не можем да отречем, че огромното число католици, православни и протестанти през годините са казвали, че ние четем Библията и тя казва, че хомосексуалността не е Божия план за сексуалността. Това е вярно. Библията също така казва, че трябва да обичаме ближния си. В притчата за добрия самарянин, която обяснява виждането на Исус по въпроса, Той поставя един до друг евреин и самарянин. Това, което Той се опитва да каже е, че всеки е наш ближен. Гейовете са наши ближни, хората от други религии са наши ближни, хората от различни раси са наши ближни. Задачата на християните е да правят това, което Исус направи на кръста, когато даде живота Си за хората, които Го отхвърлиха и не вярваха в Него. Затова християнинът би трябвало да каже: „Аз ще служа на нуждите и интересите на всички мои ближни в този град били те хомо или хетеросексуални, хиндуисте или мюсюлмани.“ Хиндуистите например не вярват в Библията т.е. имат виждания различни от това, което казва Библията. Гейовете имат различно виждане за сексуалността от това, което намираме в Новия завет. Въпреки това аз все още трябва да обичам ближните си. В момента аз виждам някои църкви, които като цяло пренебрегват местата, на които Библията говори за хомосексуалността, за да обичат своите хомосексуални ближни. Виждам и други църкви, които приемат много сериозно това, което Библията казва за хомосексуализма, но по един много себеправеден начин. Поради тази причина те наистина отделят гейовете от всички останали. Имам предвид, че някои консервативни църкви обичат своите ближни хиндуисти и обичат своите ближни мюсюлмани, но не обичат своите ближни-хомосексуалисти. Лично аз не мисля, че може да има някакво извинение за това. Поради тази причина аз смятам, че трябва да поема някаква отговорност за потисничеството над хомосексуалистите от страна на християните.  

ДА: Но грях против Бога ли е вършенето на хомосексуални действия?

ТК: Зависи как дефинирате понятието „грях,“ но отговорът е да.

ДА:  Т.е. да.

ТК: Нека да ви кажа обаче проблемът свързан с подобен въпрос. Човек не отива в ада понеже е хомосексуалист.

ДА: Да, но вършенето на хомосексуални действия ще те прати в ада, нали?  

ТК: Не, чакайте, чакайте малко.

ДА: Понеже някои хора казва, не това, че си хомосексуалист, а хомосексуалната практика те праща в ада.

ТК. Първо, това, че си хетеросексуален няма да те прати в небето. Поне това зная. Така че как това, че си хомосексуален ще те прати в ада?…Нека да опитам да го обясня по друг начин. Исус говори за алчността десет пъти повече отколкото за прелюбодейството. Един от проблемите, които християните имат е следният: Ние знаем кога вършим прелюбодейство. След като сме си легнали с някой не възкликваме учудено: „О, ама ти не си съпругата ми!“ Но почти  никой не знае, че е алчен. Всеки се сравнява с другите и т.н. Въпреки това Библията е много по-сурова към алчните хора. Материализма, алчността е страшен и ужасен грях. Праща ли те тогава в ада алчността? Не. Това, което те праща в ада е себеправедността, мисленето, че ти можеш да си свой собствен Господ и спасител. От обратната страна, това, което те праща в небето е връзката ти с Исус понеже си осъзнал, че си грешник и се нуждаеш някой да ти помогне за това. Поради тази причина в определен смисъл е много подвеждащо дори да кажем, че хомосексуализма е грях…. Разбира се, хомосексуализма е грях, точно както алчността е грях и много други неща са грях. Но това, което мнозина християни имат предвид, когато казват това и със сигурност, което повечето невярващи мислят, че те имат предвид когато го чуват е „Ако си гей ти ще отидеш в ада понеже си гей.“ А това просто не е вярно. Абсолютно не е вярно.

ДА: В такъв случай как хомосексуализма е грях?

ТК: Както казах алчността е грях. Тя не помага за човешкото добруване. Като цяло християните имат определена представа за това за какво са били създадени хората и какво спомага за човешкото добруване. Затова те биха казали: Ако харчиш всичките си пари само за себе си това е лошо не само за собствената ти душа, но за всяка друга. Ние бихме казали, че хомосексуализма не е първоначалния план за човешката сексуалност затова той не спомага за човешкото добруване. Ние бихме искали хората да вършат това, което помага за човешкото добруване, но не това те праща в небето или в ада. Сега вече можем да говорим за това. Това, което те праща в небето или в ада е свързано с вярата ти в благовестието, т.е. че не си в състояние да бъдеш свой собствен спасител посредством добрите си дела. Казвам това като протестант. Всеки християнин е конкретен вид християнин и по този въпрос в християнството има известна разлика в мненията. Но не, това, че си гей не те праща в ада и дори можем да кажем, че греха не те праща в ада. Греха, който стои зад този грях е „Аз съм свой собствен Господ и спасител“. Така фарисейството, морализма на вярващи в Библията хора, които са горди и смятат, че Бог ще ги вземе на небето понеже са добри – това е, което ги праща в ада. Зная, че това е доста, което да преглътнете…

ДА: Наистина е много…

ТК: Това е причината в моята църква да не говорим по този начин за хомосексуализма и аз да не проповядвам благовестието по този начин.  

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.