Месианските идоли на християните


През последните дни чета няколко есета на Александър Шмеман за Солженицин и неговото творчество. В светлината на настоящата война в Украйна и позицията на Руската църква (а може би и на голяма част от обикновените руснаци) някои от нещата, които казва звучат почти пророчески. Ето един откъс:

„Там също толкова твърдо вярват, че Бог не може да бъде с никого другиго освен само с нас, руснаците, че Божията Майка не може да не ни подпомогне за превземането на Лвов, а на фона на целия този религиозно патриотичен елей „най-малките“ и „добри“ царедворци и генерали – дали от желание да угаждат на „върховете“ или по убеждение – разпитват войниците не за това дали са яли и отпочинали, а за храмовите празници в селата им…В резултат пък идва страшното и безсмислено поражение, неговата трагично очевидна закономерност и предварителна обусловеност, значимостта му като началото на неминуем и наближаващ край…В дълбината ги подготвя онази лъжлива митология, която е завладяла волята и разума на Русия и ги парализира, и която е толкова по-опасна, тъй като се гизди във фелоните на светлината , тъй като е зачената в псевдо-месианска псведомистика, в тази, казана на езика на християнската аскетика, духовна прелест, от която всяка истинска духовност винаги се бои повече от всичко“.

Разбира се, това в никакъв случай не е нещо тясно ограничено до Русия или настоящите събития. От подобна заблуда – при това не само обществена, множествена, а и напълно лична – не е застрахован никой. Шмеман продължава много точно:

„Не, Бог…не е някой, чието име може да бъде скланяно във всички падежни форми…и което, колкото и да е страшно, в духовен смисъл е изписано с малка буква. Не е онзи бог с позволение на когото се снема човешката отговорност, потулва се истината и се оправдава безсмислицата. Не богът позволяващ ни винаги свещено да ненавиждаме, някого, а себе си да обичаме и превъзнасяме. Не е онзи бог, който винаги може да бъде използван за нещо и с когото винаги всичко може да бъде обяснявано, с построяването на плавна, на пръв поглед смирена, а по същността си изпълнена с безкрайна гордост, „историософия“. Бог…е Бог жив, Бог истинен, неизречен неведом, невидим, непостижим. Бог е езкрайно далечен, Всевишен и в същото време Бог жив и безкрайно близък до единствената, до безценната човешка душа. Той е Богът, Който е. И точно защото е, пред Него човек стои жив и неповторим, свободен и отговорен. Не пешка в ръцете на някакви тайнствени и стихийни сили, „тъмни“ или „светли“, не роб на безлични кумири и идоли, а свободен пред Бога за дадения му живот, за своите братя и за дадените в ръцете му таланти.“

Амин, но Амин, от което боли, понеже описаното се среща по-често отколкото би трябвало.

5 thoughts on “Месианските идоли на християните

  1. Макар ,че харесвам Шмеман ,не всякога съм съгласен с него !
    Или си роб на греха /на грешната природа/ и , чрез нея на сатана , или Христос те е освободил , за да станеш Негово притежание , Негов роб – така казва Словото!
    Адам е стоял пред Бога жив и неповторим, свободен и отговорен. Не пешка в ръцете на някакви тайнствени и стихийни сили, „тъмни“ или „светли“, не роб на безлични кумири и идоли, а свободен пред Бога за дадения му живот, за своите братя и за дадените в ръцете му таланти.“Ние сме отговорни , но не сме свободни! Иначе Христос е умрял напразно!!

  2. Драги Зайко, струва ми се, че противоречието е изкуствено. Защото Шмеман пише за това кой е Бог, а не за нуждата на човека от спасение. Съгласен съм с това, което пишеш, но това е друга тема.

    Доколкото знам, за православанат мисъл не е присъщо преждевременно да дели хората на спасени и наспасени. Но дори и от протетантска гледна точка ми се струва прекалено това да намесваме темата за спасението във всеки разговор, дори когато тя не присъства в него. Ако толкова ме смущава написаното, нищо не ми пречи да допусна, че Шмеман има предвид човек, който вярва в Христос и вероятно няма да съм твърде далеч от истината. Но дори да се отнася за човек, който не вярва в Христос, пак можа да става дума за свобода, която е съразмерна на „дадения му живот“. Защото човешкият живот по начало, бил той изцяло плътски или не, има нужда от някаква свобода, за да се разгърне.

    Но защо въобще да усложнявам разбирането си с мисли, които авторът въобще не е имал предвид?

  3. „….нашия велик Бог и Спасител Исус Христос,
    14. Който даде Себе Си за нас, за да ни изкупи от всяко беззаконие и очисти за Себе Си люде за Свое притежание, ревностни за добри дела.”
    Не можем от текст изваден от някакъв контекст ,който не познаваме да заключим какви са били мислите на автора ,но можем да предположим , че написаното се отнася за християните ,иначе ще излезе , че Шмеман е написал някакъв хуманистичен апотеоз , което не ми се вярва. Въпросът е , че в духовен смисъл свобода няма , тя е от –за , Животворящия Дух те освобождава от закона на греха и на смъртта, не просто гордо да стоиш пред Бога , и не просто да живееш за себе си животът , който ти е даден , а Христос да живее , чрез теб .В това е парадоксът на християнската свобода – приел си Дух не на робство , а на осиновление , за да станеш роб на Христос ! А за християнски аксиоми от рода на робството на волята не ми се спори. И ако в основата на всичко християнско не стои Христос като причината за нашето спасение и то самото като целта и смисъла на живота ни, , то тогава просто си бръщолевим махленски моабети! А междувпрочем , затова пише и в цитирания откъс – за резултата от спасението!

  4. Зайко,
    Ние можем да обичаме истински, само когато сме напълно свободни личности, всичко останало е похищение над човека.
    Борбата с тъмнината не приключва с повярването и кръщението ни. Опастността от заблуди и изпадане в грехове е реална до последния ни дъх и е жалко когато цели църковни общности изпадат в подоно състояние. Посланията към седемте църкви в Откровението на Йоан е сходен пример за това. Така аз разбирам казаното от о. Шмеман.

  5. Право казваш за борбата , Стояне! И точно затова ,нуждата ни от Христовата власт над нас е безкрайна – …” Понеже които се управляват от Божия Дух, те са Божии синове.”

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.