На небето както и на земята – 8


от Н Т райт

Решителната победа вече е спечелена

С възкресението ние откриваме корените на цялото публично служение на Павел. 1 Коринтяни 15 не е просто идеята стояща зад цялото писмо. Тя е основата на всичко, което Павел вярвал. Тя е причината преди всичко той да стане апостол. Възкреснеието на Месията Го определило като истинския Господ на света, като вече потвърденият водач, Който „трябва да царува докато положи всички врагове под нозете Си”. Победата вече е спечелена над силите на мрака и смъртта, които спъвали света и с него, хората, които трябвало да бъдат носители на Божия образ в света. Тази победа ще бъде завършена когато самата смърт бъде унищожена. За Павел учещ се да бъде слуга на Месията – учещ се да живее с великата библейска история, която сега достигнала своята кулминация в Исус и Духа – било от решаващо значение да има ум и сърце, въображение и разбиране променени, така че да вижда смисъл да живее по този начин в този вече/не още свят.

Това не бил най-лесния начин на живот, но със сигурност бил един от най-вълнуващите. Месията вече бил възкресен, всички хора на Месията ще бъдат възкресени при „царственото Му идване”. Християнския живот, любов, молитва, празнуване, страдание и не на последно място апостолското служение, които нямат нищо общо със социалния престиж и хитрата реторика – всичко това има смисъла, който има в тази есхатологична рамка. Това е основното, което Павел иска да каже на коринтяните. Намирайки се в Ефес, наблюдавайки как благовестието действа в домовете и магазините, противопоставяйки се на силите на света и виждайки магьосниците да изгарят книгите си, Павел можел да звучи уверено. Това е бъдещето и то работи. Това, което правят в настоящето, в Божия нов свят, не е напразно.

Paul: A Biography 256–57

Време да се събудим, да започнем наново, време да благоденстваме

Ако рождествения пост е време да се откажем от някои неща Възкресние би трябвало да е време да вземем някои неща. Отново шампанско за закуска – е, разбира се. Християнската святост никога не е била изцяло негативна. Разбира се, от време на време трябва да плевите градината и понякога градинската лоза изисква сериозно копане преди да може да бъде отрязана. Това е поста. Но вие не желаете просто да превърнете градината в поле от подравнена почва. Възкресение е времето да сеете нови семена. Ако Голгота означава да предадете на смърт някои неща в живота си, които трябва да бъдат убити, за да можете да процъвтите като християни и просто като хора то Възкресение трябва да означава садене, поливане и тренировка на неща в живота ви (личен и общностен), които трябва да разцъфнат, да изпълнят градината с цвят и мирис и, на удачното време, да дадат плод.

Четиридесетте дена от възкресенския сезон, до празника Възнесение, трябва да е едно време, което да балансира рождествения пост чрез вземенето на нещо, някаква нова работа или добродетел, нещо цялостно и плодоносно, насочено навън и раздаващо се. Може да сте в състояние да го вършите само за кратко. Но ако наистина го започнете то може да насочи погледа ви към нови възможности, нови надежди, нови приключения, за които никога не сте мечтали. То може да докосне най-вътрешния ви живот с нещо от Възкресението. Може ви помогне да се пробудите по изцяло нов начин. И това е смисълът на Възкресението.

Surprised by Hope 257

Да пеем за Божието управление в обновения свят

Множество възкресенски химни започват с приемането, че смисъла на Взъкресение е да докаже съществуването на живот след смъртта и да ни насърчи да се надяваме за него. Това е редовно, но, иронично, съчетвано с едно виждане, за този живот след смъртта, от който специфичния елемент на възресението е премахнат. „Само да можем да отидем там, където е отишъл Той,” пеем ние в краят на един добре познат химн, „за да си починем и да царуваме  с Него на небето!” Но точно това не е изводът, който Новия завет извлича от възкреснеието на Исус. Да, има обещание за почивка след трудовете на живота ни и думата небе може да бъде удачен, макар и неясен, начин да посочим къде ще протече тази почивка. Но тази почивка е само прелюдия към нещо много различно, което със сигурност ще включва и земята. Земята – обновената земя – е мястото където ще се царува, което е и приината Новия завет редовно да говори не за нашето отиване при Исус, а за Неговото идване при нас.

Surprised by Hope 190

Реклама

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.