На земята както и на небето – 3


от Н Т Райт

Исус е възкръснал… затова имаме работа за вършене

Една странна характеристика на описанието на възкресвнието в евангелията е факта, че те никога не споменават бъдещата християнска надежда. Почти навсякъде другаде в Новия завет за възкреснеието на Исус се говори във връзка с последната надежда, че тези, които принадлеждат на Исус един ден ще бъдат възкресени с Него така както е би взъкресен и Той добавяйки, че това трябва да бъде очаквано в настоящето в кръщението и в начина на живот. За разлика от хиляди възкресенски химни и милиони възкресенски проповеди  историята за възкресението в евнагелията никога не казва нещо подобно на: „Исус е бил възкресен следователно съществува живот след смъртта”, още по-малко пък: „Исус е бил възкресен следователно ще отидем на небето когато умрем”. Нито дори, по един по-автентичен християнски начин от първи век те казват: „Исус е бил възкресен следователно и ние ще бъдем възкресени след сънят на смъртта.”

Не. Дотолкова доколкото събитието е тълкувано възкресение има едно много светско, свързанао с настоящия свят значение: Исус е бил възкресен, следователо Той е Месията и следователно Той е истинския господар на света. Исус е възкресен следователно новото Божие творение е започнало – и ние, Неговите последователи, имаме работа за вършене! Исус е възкресен следователно ние трябва да действаме като Негови глашатаи, заявявайки Неговото господтсво на целия свят и правейки  Неговото царство да дойде на земята така както е на небето! Можем да сме сигурни, че още от времето на Павел възкресението на Исус е било здраво свързано с последното възкресение на всички Божии хора. Ако историите са били измислени към края на първи век те със сигурнност биха включили някакво споменаване на последното възкресение на Божиите хора. Такива няма понеже те не са измислени тогава.

Surprised by Hope 56–57

Нови физчески тела и нови мисловни модели

Във 2 Коринтяни 5 Павел говори за нова шатра или палатка, която ни очаква. Има нов дом, ново обиталище, ново тяло, очакващо в Божията сфера (отново, „небето”), готово за нас, което да облечем върху настоящото, така че смъртното да бъде погълнато от живота. Както винаги така и тук Павел твърди, че Бог ще извърши това чрез Духа.

Това е един въпрос, относно който ние, западните хора, сме призовани да направим голям скок на въображението. Ние толкова дълго сме се снабдявали с мисловна покъщнина от склада на Платон, че приемаме за даденост основния онтологичен контраст между „дух” в смисъл на нещо нематериално и „материя” в смисъл на нещо метериално, солидно, физическо. Мислим, че знаем, че солидните обекти са от един вид неща,  а идеите, ценностите, духовете или привиденията са нещо различно (често без дори да споменваме, че самите те са доста различни помежду си). Ние знаем, че тялото се разлага и умира, че къщите, храмовете, градовете и цивилизациите се превръщат в прах. Затова ние смятаме, че да бъдеш телесен, да бъдеш физически, означава да бъдеш временен, преходен и че единственият начин да бъдеш непроменим или безсмъртен е да бъдеш нефизически.

Идеята на Павел тук е, че това не е  така. Всъщност то не било такова и в доминиращата космология на неговото време, която била стоическа, а не платоническа. Още по-малко пък това било вярно за еврейското богословие на товрението, което се явявало основата, от която, поради възкресението на Самият Исус, Павел гради своето богословие на новото творение. Павел кара коринтските си читатели да мислят в една нова парадигма и неговите книги имат същия ефект и върху нас.

Това, което Павел иска от нас е да си предствим, че има някаква нова физичност, която се намира във връзка със сегашното ни тяло така както сегашното ни тяло може да има връзка с някакъв дух. Тя ще бъде много по-реална, по-здрава, по-телесна, отколкото е сегашнто ни тяло така както сегашното ни тяло е по-същностно, способно да бъде докоснато от един безтелесен дух.

Surprised by Hope 153–54

Реклама

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.