Расте или намалява християнството по света?


от Джина А. Зурло и Тод М. Джонсън

Някои от големите заглавия във вестниците днес са свързани с намаляването на християнството в северна Америка и Европа. Западна Европа е считана за постхристиянска и изследванията неизменно показват стагнация в религиозните вярвания, посещение и самоопределение. Въпреки това през последното столетие се е случило голямо разместване в християнството от глобалния север към глобалния юг, коeто включва драматичен растеж в места като Африка и източна Азия[1]. Този феномен изглежда продължава и през 21 век. Настоящата статия представя нюансиран анализ на един голям, глобален въпрос за най-голямата световна религия: намалява ли тя или расте?

Третото издание на Световната християнска енциклопедия (World Christian Encyclopedia)[2] ни помага да отговорим на този въпрос представяйки една истински глобална картина на християнството. Под „истински глобална” ние имаме предвид, че християнството присъства във всяка страна и сред множество народи, но по-фундаментално в неговата контекстуализация в световните култури и неговата ангажираност с останалата част от човечеството. През 2018 г. Африка стана континента с най-голямо християнско население задминавайки латинска Америка, (която пък на свой ред надмина Европа през 2014). Това представлява жалон за африканското християнство и повдига няколко важни въпроса свързани с християнския преход на юг. Разместват ли се заедно с това и християнските ресурси? Променят ли се богословските съчинения? Пишат ли се глобални истории на християнството? Глобалния юг е дом на новите християнски центрове докато постепенното западане на християнството на запад продължава. Всички тези тенденции ни помагат да разгледаме статуса на християнството през 21 век.

Третото издание на Световната християнска енциклопедия

Световната християнска енциклопедия представлява най-цялостния опит да се опишат последователите на християнството и на другите световни религии. Чрез непрестанни усилия в продължение на 50 години са документирани принадлежността към 18 религиозни/нерелигиозни традиции в миналото, настоящето и бъдещето, плюс детайли за християнството разделени по дениоминации във всяка една от 234 страни по света. Обхвата и дълбочината на нейното съдържание  я прави една от най-често цитираните книги в световното християнство и мисиологията. От публикуването на първото издание през 1982 никой друг справочник в световното християнство не може да се сравнява с нейната всеобхватност.

В третото издание изследователите са контактували с всяка известна деноминация във всяка страна по света, за да осъвременят своята информация. Експерти по съответните страни и християнски водачи са помогнали за установяване достоверността на цифрите и другите данни особено в страните с труден достъп. В този смисъл центъра на Енциклопедията остава същия с достоверни, добре обработени количествени данни за глобалното християнство и другите религии. В същото време това издание разширява информацията свързана с християнството по света добавяйки към стандартната категоризация от предишните две издания. Текста за всяка страна включва информация какво е уникално за християнството в дадения контекст като богословско обучение, пол, здравеопазване, климатични промени, насилие, политика или други съвременни тенденции. В резултат на това третото издание е по-контекстуализирано по отношение на живота на християните по света.

Множество промени в природата на световното християнство затрудняват подобни демографски изследвания. Традиционните деноминационни структури днес са много по-слаби отколкото са били като съществува значителен процент на двойна афилиация (например много кръстени католици днес са и петдесетници) и размиване на линиите свързани с църковното членство. Историческите протестантски деноминации губят членове за сметка на независимите църкви, които не са свързани с никаква структура или мрежа и са много по-трудни за проследяване. Известията за значителен растеж в нелегалните християнски общности в Азия е трудно да бъдат потвърдени. Петдесетното/харизматично християнство расте най-бързо, но поради много причини с тези църкви, особено в Африка, е трудно да се осъществи контакт. Въпреки това Енциклопедията представя най-добрите ни усилия да отговорим на един належащ въпрос свързан с християнството по света: расте или намалява то? Отговорът, може би неочакван, е и двете.

Преместване от глобалния север към глобалния юг

Процента на християните в света се е променил много малко през последните 120 години. През 1900, 34,5% от населението на света са християни. През 2020 цифрата е 32.3%. Тази относителна стабилност обаче прикрива драматични промени в християнската демография. Графиката по-долу показва, че 82% от всички християни през 1900 са живеели в  Европа и северна Америка, но през 2020 тази цифра е паднала драматично до 33%.

Намаляването в глобалния север и преместването към глобалния юг е същността на характеристиката на световното християнство в началото на 21 век. Подобно на останалия свят християнството също е станало преобладаващо градско, съчетаващо ръста на градовете в глобалния юг като Лаос и Киншаса с ръста на големи християнски популации в тях. Общото мнение е, че християнството по света днес е бяла религия, което е честно понеже през последните 100 години то в било такова. Бялата, западна история, богословие и обучение са доминирали и са били пренасяни навсякъде по света в продължение на векове. Независимо от това разбиране обаче реалността е, че в по-голямата си част християнството не е бяла религия. Промяната в християнството е видима и в майчините езици на християните: езиците, на които говорят най-много християни са испански (поради Бразилия, не Португалия), руски (поради руското православие) и китайски мандарин.

Въпреки това, за да разгледаме по-внимателно въпроса за намаляването срещу растежа изисква един континентален подход. В много отношения Африка е определяна като „успехът” за световното християнство, нараствайки от 9% през 1900 до 49% през 2020. Демократичната република Конго е най-забележителна, нараствайки от 1% до 95% през същия период. Въпреки това историята на растеж прикрива факта, че християните в Африка имат по-малко лекари, по-висока детска смъртност, по-кратък живот и по-високи проценти на заразени с HIV и малария както и по-ограничен достъп до чиста питейна вода. Конго също така често е наричана „световната столица на изнасилванията”. Азия е известна с религиозното си разнообразие и християнството е нараснало на най-големия континент от 2% през 1900 до 8% през 2020. Най-бърз е растежът сред домашните църкви в Китай, които днес наброяват около 56 милиона. Последния пример за промяна се наблюдава в Океания където Австралия и Нова Зеландия доминират демографията поради своя размер (и намаляват като процент християни), но през 20 век голяма религиозна промяна се наблюдава в Малайзия, Микронезия и Полинезия, региони, които днес за преобладаващо християнски.

Сега за намаляването. Европа е станала по-малко християнска през последните 120 години падайки от 95% до 76%, въпреки че е добре известно, че по-голямата част от християните са само формално афилиирани към европейските църкви и не практикуват активно своята религия. Северна Америка също отчита намаление (от 97 до 72%), но също така е континента, в който се намира страната с най-много християни – САЩ. Намаляването на белите християни в САЩ донякъде се явява следствие от увеличението на християните имигранти – легални или не  – в по-голямата си част идващи от латинска Америка. Латинска Америка в много отношения затруднява отговора на въпроса за растежа срещу увеличението. Нейните повече от 500 години католческа история, плюс географското й разположение в глобалния юг я превръщат донякъде в аномалия. Регионът преживява слабо намаляване от 95% до 92%, но това прикрива огромния ръст на петдесетното/харизматично християнство, нараснало от 0% през 1900 до почти 30% през 2020. Най-важния пример за намаление на християнството е регионът северна Африка-западна Азия, който включва Ирак, Сирия, Израел, Палестина и Турция. През 20 и 21 век регионът преживява икономически трудности и християнското му население драматично е намаляло от 12,7% до 4,2% през 2020. По-конкретно Турция е била 22% християнска през 1900, докато днес цифрата е едва 0,2%.

Нека да се върнем към предишните въпроси – расте или намалява християнството? Променят ли се богословските съчинения? Писана ли е история на глобалното християнство? Отново отговорът е да и не. Съществува огромно неравенство по отношение на ресурсите между глобалния север и юг: севера притежава по-голямата част от парите, но повечето християни живеят на юг. Докато много християни на юг живеят на ръба на съществуването по-голямата част на север са относително задоволени и сигурни. Посрещането на социалните нужди на хората е същностно за християнското свидетелство, богословие и служение на по-бедните християни от глобалния юг. За църквите от север и техните мисионери бедността и HIV на юг не могат  а бъдат пренебрегвани, нито пък помощта може да бъде давана от позицията на силата, а единствено със смирение и с признанието на една криза на неравенството в световното християнство[3].


[1] Виж статията на Todd Johnson and Gina Bellofatto, наречена ‘Highlights of Christianity in its Global Context, 1970-2020’, in June 2013 issue of Lausanne Global Analysis, https://lausanne.org/content/lga/2013-06/highlights-of-christianity-in-its-global-context-1970-2020.

[2] Todd Johnson and Gina Zurlo, eds., World Christian Encyclopedia, 3rd edition, (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020).

[3] Виж статията на Kirsteen Kim, entitled ‘Unlocking Theological Resource Sharing Between North and South’, in November 2017 issue of Lausanne Global Analysis, https://lausanne.org/content/lga/2017-11/unlocking-theological-resource-sharing-north-south.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.