Евразийския Флоровски


от Радостин Марчев

През последните месеци ми се наложи да препрочета почти всички томове на големия православен богослов Г. Флоровски (като цяло увлекателно занимание). Интересен детайл е, че българските издание (след т. 3) са подредени по различен начин от англоезичните. По-конкретно, в томове 4-6 са събрани голяма част от т. нар. „евразийки” текстове на младия Флоровски. Признавам си, че точно към тези статии подходих доста „диагонално”. Въпреки това останах с впечатлението, че някои идеи, които чуваме днес на висок глас изобщо не са нови. В началото на миналия век се е говорело много за слабостта (морална, културна, духовна и всякаква) на прогнилия запад и за духовната сила и чистота на славянството и по-конкретно на Русия, откъдето ще произлезе една нова и обновяваща света култура.

Пишейки това по никакъв начин не искам да сравнявам Флоровски с Дугин – разликата е от земята до небето. Нито пък искам да кажа, че Флоровски е станал безкритичен проводник на подобен вид идеи. Всъщност той е сравнително нюансиран от самото начало и с течение на времето става все по-критичен към евразийството. Просто искам да кажа, че от неговите писания (често полемични) можем да видим, че подобни идеи, с които сме облъчвани 100 години по-късно всъщност са просто „стара песен на нов глас”.

Един допълнителен интересен момент е значителната ролята на църквата в подобни мисловни схеми. Отново, вероятно това е точката, в която Флоровски е най-критичен и приятно нюансиран. Без по никакъв начин да отрича възможността християнството да доведе до раждане на определен тип (християнска) култура той е твърде предпазлив към опасността това да бъде използвано като претекст за употреба на църквата от страна на държавата – вкл. за силово налагане на някакъв вид универсално, държавно или национално християнство. Разбира се, подобна тенденция е напълно явна в срастването на Руската църква с държавата. Но тя не е подминала и останалите източноевропейски страни. У нас например все още битува едно виждане, че православното християнско изповедание е част от националната идентичност на българина. По дефиниция това означава, че ако някой изповядва различна религия той не е достатъчно българин и не може да се счита за патриот. И никак не е странно, че точно подобни „патриотични” нагласи характеризираха не толкова далечните действия на партии и движения, които изразяваха своят национален патриотизъм чрез борба срещу „сектите” – понякога силово.

Разбира се, подобни прояви нямат нищо общо с истинската православна вяра и нищо от написаното не трябва да се разбира в смисъл, че аз приравнявам двете неща. Нито пък „западните” християнски изповедания са пощадени от аналогични патологии. Културните войни във формата привнесена най-вече от САЩ (в Европа настройката е много по-различна) често имат зад себе си неизказаното виждане, че ако спечелят достатъчно власт и влияние християните ще изградят божието царство на земята. Това рядко е изказвано в прав текст, но по лични наблюдения неизменно присъства като фон. Техните най-изявени активисти рядко подбират средствата си – очевидно с идеята, че целта ги оправдава без значение какви са те. И отново, често усещането е, че стига да успеят да се докопат до властта те ще се разправят с всичко и всички, които стоят на пътя на истинската християнска култура – гейовете, джендърите, соросоидите, мюсюлманите и т.н. И никак не е странно, че те попадат в радара на потенциални избиратели на същите „патриотични” формации.

Макар че това са съвременни явления голяма част от критиката на Фловорски относно прекалената тежест поставяна върху църквата за изграждане на християнска култура и създаване на християнска държава е съвсем актуална. Това се оказа един съвсем неочакван за мен, но много интересен прочит на автора.  

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.