Още веднъж за жените дякони


от Радостин Марчев

Преди време написах, че жените в продължение на векове са били ръкополагани както на изток така и на запад за дяконско служение – един от трите основни църковни чина (заедно с епископа и презвитера) на древната църква. Нещо повече, аз настоявах, че това е отразено в нашите Библии – напр. в текстове като Римл. 16:1 и 1 Тим. 3:11-12 – но често е прикрито чрез лоши преводи. Понякога това се прави напълно съзнателно.

По-долу публикувам превод на църковна молитва използвана специално за ръкополагане на дякониси. Тя е практически идентична с тази за ръкополагане на мъже дякони. Била е в употреба през 8 век във Византийската църква в Константинопол, а автентичността й не подлежи на съмнение.   

Гръцкия и английския текст могат да се намерят на следния адрес

О, Боже, свети и всемогъщи, Който си осветил жените чрез раждането в плът на Твоя единороден Син и наш Бог от Девата и си дал благодатта и очакването на Светия Дух не само на мъжете, но и на жените; погледни сега, Господи, на Твоята слугиня и призови я за делото на Твоето дяконско служение, изпрати върху нея изобилния дар на Светия дух. Пази я в Своята правосалвна вяра, в непорочно поведение и винаги направлявай служеието й според Своята воля.  Понеже на Теб подобава всяка почит, слава и поклонение, на Отца, и Сина, и на Светия Дух. Амин.

След „Амин” дякона се моли както следва:

В мир нека се помолим на Господа. За мир отгоре и нашето спасение, нека да се помолим на Господа. За мира на целия свят, нека да се помолим на Господа. За нашия архиепископ… и за неговите свещеници, помощници, служители, мир, здраве, спасение и за делото на ръцете им, да се помолим на Господа. За тази, която сега се ръкополага за дякониса и за нейното спасение, нека да се помолим на Господа. Бог, който обича хората да й даде благодат за чисто и безукорено дяконско служение, нека да се помолим на Господа. За нашето спасение (смили се за нас и опази ни, о,  Боже, чрез Своята благодат).

Когато молитвата е изказана от дякона и епископа все още е положил ръката сивърху главата на ръкополаганата дякониса, той се моли казвайки:

Суверени Господи, Ти, който не отхвърли жените предлагащи себе си и желаешщи да служат в светия Ти дом според подобаващото, а си ги приел в чина на служителите, дай благодатта на Светия Си Дух върху тази Твоя слугиня, която желае да Ти се предаде и я изпълни с благодатта на дяконството, точно както Си дал благодат за дяконството на Фива, която Си призовал за това служение. Боже, дай й да може да пребъдва непорочна в светите ти храмове, да живее подобаващо и най-вече да бъде чиста. И направи служителката Си съвършена, така че заставайки пред съдийския престол на Христос да може да получи достойна награда за добрия си живот. Заради милостта и любовта към хората на Твоя единороден Син, заедно с когото Си благословен (заедно с всесвятия, добър и животоврен Дух, сега и вевеки. Амин).

О, и обърнете внимание на примера за жена дякон, който изрично се дава в молитвата – Фива от Римл. 16:7! Колкото по-скоро престанем да я представяме като „служителка” и започнем да я изписваме „дякон(иса)” толкова по-добре. Верността ни към Библията като към Божие слово изисква това.  

3 thoughts on “Още веднъж за жените дякони

  1. Опитите Ви, г- н Марчев да променяте очевидните Библейски истини със своите си еретически въжделения, ще пропаднат рано или късно. Библейските текстове ясно показват, че Андроник и Юний са мъже – апостоли, а не жени.

    Освен това, макар и да е имало жени – дякониси в ранната Църква, това е било ерес и не е правилно по каноните на Църквата.

    Съжелявам, но блога Ви стана яростно антихристиянски и крайно модернистичен. Вие не искате доказателства и не търсите факти. Вие просто се опитвате да нагодите Божието слово към вашите Си, заблуждения и опити за прокарване на либерално богословие.

    Аз лично напускам омерзен вашата страница и се надявам, че ще има хора, които ще последват примера ми и няма да си губят времето в четене на крайно антихристиянски модернистично – либерални теории, които водят към погибел за душата.

    Сбогом и много Ви здраве! Дано Бог Ви отвори очите и да спрете с лъжите, които разпространявате за някакви си „дякониси“, „жени – апостоли“ и пр. сатанизми. 😦

  2. 1. Кои точно текстове показват, че името Юния е мъжко – може ли факти с гръцкия текст и научни автори?
    2. Може ли източници, че жените-дякони са се смятали са ерес в древната църква? Доколкото ми е известно точно обратното е било универсално прието както на изток така и на запад до 12 век и никога не е догматично оспорвано.
    3. За кои канони става дума? Точно обратното – имаме канони – при това на вселенски събори, които определят ред за ръкополагане на жени-дякони (напр. 15 канон на Халкедонския събор).

    Ако има желание за дискусия по същество аз съм готов да чуя аргументи. Ако желанието е да ми обясните какъв съм има други места където това може да стане.

  3. Здравей grenadier2014, ако още четеш този блог.

    Аз също не зная нито един източник, който да твърди, че съществуването на жени дякониси в древната църква е било ерес. Ако ти знаеш, моля покажи го. Напротив има много жени припознати от Църквта за светци които са били дякониси, ето една която чествахме буквално вчера 25 Юли – Св. Олимпия. https://orthodoxwiki.org/Olympia_the_Deaconess и за да са още по категорични нещата на самата и икона е написано, че тя е дякониса.
    За да няма недорозумения пак отбелязвам, че те не са имали никакви свещенически функции.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.