Как апостол Юния смени пола си


от Радостин Марчев

Текстовият критик Елдън Джей Еп е написал чудесна книга за Юния – човекът, когото апостол Павел поздравява в Римл. 16:7. Junia: The First Woman Apostle. Augsburg Fortress Publishers (Minneapolis: 2005).

Поздравете Андроника и Юния, моите сродници и някога заедно с мене затворници, които между апостолите се считат за бележити и които още преди мене бяха в Христа.

Добре известно е, че християните ожесточено са спорели дали името е мъжко или женско. Днес научният консенсус категорично се е наклонил на страната на женския род. Еп обаче нагледно демонстрира един интересен феномен. Предубежденията свързани с ролята и служението на жените в църквата и обществото са довели практически до преправянето на нашите Библии, при което Юния е сменила пола си се е превърнала в мъж (Юний) – въпреки ясното и единодушно свидетелство на цялата християнска древност и на на всички ръкописи от първите 12 века. Между другото този текстови проблем продължава да съществува в последните български версии като Нов превод и последната редакция на РИ.

Първите две таблици показват историята на реконструирания гръцки текст, а последната на някои от популярните английски преводи.

За съжаление Еп свършва изследването си около 2000 г. и по този начин пропуска най-новата история от последните 20 години, която също би била много показателна. Но и това, което е показал е достатъчно красноречиво.

Това от една страна нагледно показва, че всеки превод е повече или по-малко тълкуване. От друга страна той прави не по-малко видно, че често (вероятно по-често отколкото сме склонни да приемем) ние вмъкваме своите предубеждения в текста вместо да оставим библейския текст да чете и поправя нашите предубеждения. Историята на Юния показва колко трудно се излиза понякога от този омагьосан кръг.

Повече за Юния можете да прочетете в моята статия в „Християнство и култура“ стр. 63-69.

Реклама

14 thoughts on “Как апостол Юния смени пола си

  1. Направо получих прозрение. Юний – Юния , Матей – Матея , Симон – Симона , Филип – Филипа , Тадей – Тадея , Вартоломей – Вартоломея , Андрей – Андрея , Яков – Якова.
    Ми те всички апостоли са били жени! А пък аз не съм знаел!
    Да добавим още – Стахия , Епенета, Урвана , Апелия и т.н и т.н все жени!
    То и женски затвор сигурно не е имало , затова са били заедно с ап. Павел. А освен това израза отвсякъде значи , че е била апостол а не просто , че апостолите са я считали за бележита/бележит/!

  2. Зайко,
    Когато човек започне да се подиграва използвайки за основа собственото си невежество това не е християнска добродетел.
    В края на текста съм дал препратка към моя статия, в която казвам ясно какви са основанията за това, което пиша – граматически, исторически и други.
    Всъщност, колкото и странно да ти звучи, сред богословите това практически е общо взето решен въпрос. Юния е била жена и е почти сигурно, че е била апостол, а не „считана за бележита“ от апостолите.
    Оставям коментара понеже много нагледно показва това, което имам предвид – нашите предубеждения ни карат да четем Библията по определен начин и често ни пречат да преценим аргументите.
    П.П. Затворите в Римската империя не са били разделени по полов признак.

  3. Как може някой да пише книги и да получава пари за това дали Юний/Юния е бил/а мъж или жена след , като в Библията има само една дума за това. В същото време болшинството християни не знаят дори Евангелието и как се оправдават пред Бога. Дъвки на тема имал ли е Гюро глава или не. Това е значението на коментара ми.

  4. Кой може да пише, какво може да напише и дали написаното е стойностно може да прецениш сам след като прочетеш книгата. За мен е много добра.
    И, да, това е въпрос съвсем пряко свързан с евангелието – с насърчаването на половината и повече църква да видят, че Бог ги е изпозлвал и може и днес да ги изпозлва по този начин в разпространението на благовестието. Вместо това в едно комплментарно обкръжение когато изпозлва своята дарба да проповядва благовестието Бет Мур чува „Ходи си в къщи“. Да не навлизам в по-конкретни примери от България…
    И не, един стих свързан с едно име няма да реши въпроса. Но той е част от пъзела, който формира определено отношение и за мен сериозно спъва благовестието в повече от едно отношения.

  5. Юния е мъж, апостол, както и всички апостоли са мъже. Твърдението, че Юний е жена е меко казано абсолюлтна тъпотия. Все едно да твърдиш, че Симон не е Петър, а друг човек, а Левий не е Матей, пълна глупост.

    В Четвероевангелието, жените изъплняваха хуманитарна дейност, а апостолите проповедническа и мисионерска такава и мисиите им бяха различни, но всички те живееха в единомислие и разбирателство, както казва и Йоан Златоуст.

  6. Всъщност Йоан Златоуст, който сочиш дава едно от най-ясните свидетелства за Юния. В коментара си към Римляните той пише следното за 16:7
    „Поздравете Андроник и Юния… които са бележити между апостолите. Велико нещо е да бъдеш апостол. Но да бъдеш бележит между апостолите– каква велика похвална песен е това! Те били бележити поради трудовете си и заради добродетелните си дела. Колко велика мъдрост трябва да е имала тази жена, за да бъде счетена за достойна за титлата апостол”.
    Такова е и практически всяко древно свидетелство чак до 12 век. Древната църква не е имала никакво съмнение, че Юния е жена и апостол и ясно е заявявала това.
    Този коментар отново много ясно показва как нашите предубеждения не само, че ни кават да четем Библията по определен начин (и да изпадаме в праведен гняв когато някой не е съгласен с тях), но и не позволяват да преценим – а понякога дори да поискаме да се запознаем – с аргументите.
    И това е много сериозен проблем.

  7. Когато убедиш обществото ,че жените са били апостолки , съвсем безобидно става да ги направиш пастирки! Преди един месец Рик Уорън ръкололожи три наведнъж. Прав си , друго си е да ти благовества апостолка нежели домакиня , със сигурност ще прихванеш! Иначе не съм нито плоскоземен ,нито вярвам в чипизации , но съм почти сигурен ,че това е част от икуменическия пъзел!

  8. Аз лично симпатизирам на това, което направи Уорън. Доколкото ми стигат силите подробно съм обяснил защо смятам, че то не трябва да е проблем. Оттук нататък мога да водя подобен разговор с аргументи, но нямам желание да отговарям с и на подигравки.
    Част от проблема е именно в това, което пишеш – че много хора смятат, че ако жена е апостол тя ня може да е домакиня и обратното – ако се грижи за дома и семейството си тя не може да бъде използвана от Бога по друг начин. Сякаш мъжът ако е пастир или проповедник не може да измие чиниите или да се занимава с децата си.
    За мен няма особено значение дали ще наричаме една жена апостол или домакиния, но има голямо значение дали църквата я насърчава да използва дарбите, които са й дадени от Светия Дух. Когато обаче достигнем до абсурдна ситуация, в която една жена (Алисън Бар) може да е професор по църковна история в престижен университет и да отговаря за подготовката на докторанти, но не й е позволено да води урок за (да кажем) арианството в младежката група понеже там има младежи над 13 години, а жена не може да поучава мъже вече не е смешно. Или, както писах, когато Бет Мур (която също не вярва, че жена може да бъде ръкоположена) години години наред е тормозена понеже използва дарбата си на библейски учител – това не е тема за подиграване. Това е въпрос свързан с благовестието.
    А най-лошото е, че когато се окаже, че Библията не казва това, което си мислим, че казва много хора не само, че не са готови да променят мнението си и да чуят смирено аргументите, а са готови да променят самата Библия. Разбира се, в името на ясното библейско учение.

  9. Жена не може да бъде апостол. Съжелявам, но тези ваши твърдения не са подкрепени с абсолютно никакви доказателства. Христос, макар да проповядва едно радикално ново учение, което не се вмества в разбиранията на главните свещеници, книжниците и фарисеите, също избира за апостоли единствено мъже. В тази връзка нека припомним изявлението на френския калвинистки богослов Жан-Жак фон Алмен: „Новият Завет, въпреки че осигурява възможността за цялостно обновление и на жените, и на мъжете, никога не свидетелства, че една жена може да бъде публично упълномощен представител на Христос. На никоя жена Иисус не казва: „Който слуша теб, слуша Мен“. На никоя жена не обещава да утвърди в небето това, което тя е вързала или развързала на земята. На никоя жена не дава наставлението да кръщава или да извършва причастяването с Неговите Тяло и Кръв. На никоя жена не поверява Своето паство.”

    На събора в Йерусалим, към средата на І век, апостолите отменили задължителната сила на Мойсеевия закон, но продължили да ръкополагат единствено мъже за презвитери и епископи, въпреки че женското свещенослужение (в култовете към различните езически богове) било широко разпространено и се ползвало с големи привилегии сред народите, влизащи в границите на Римската империя. През следващите няколко века Църквата била подложена на жестоки гонения, но успяла да съхрани истините на вярата непокътнати, поради което с увереност можем да заявим, че ако ръкополагането на жени беше една от тях, християните с цената на мъчения и дори на живота си щяха да я отстояват.

  10. Нямам какво – доказателства – сериозно ли? През първите 13 века от християнството нямаме ръкопис на Римляни, който да съдържа името Юния като Юний. Нямаме и свидетелство на църквоен отец, който да смятам, че Юния е мъж – те са единодушни, че тя е жена и апостол. И накрая в съвремнните възстановки на гръцкия Нов завет – както Nestle Aland така и UBS възможността името да е в мъжки род не присъства дори под линия. И аз нямам доказатества? В края на текста съм посочил връзка, от която могат да се проверят източниците. Ако аз нямам доказателства какво според теб казват ранните ръкописи и какво казват църковните отци за този стих? И ако е това, което аз твърдя това какво е ако не доказателства?
    Няма нужда да цитираш Алмен – цитата идва от В. Велчев, който от своя страна цитира митр. К. Уеър. Ако направиш справка с първоизточника ще видиш защо самият Уеър не смята този аргументи за убедителни. Ако не си го направил, моля те направи го преди да продължиш да пишеш тук.
    Впрочем това, че една жена е апостол е нещо различно от твърдението, че могат да се ръкополагат жени по простата причина, че апостолството е друг вид служение и е напълно възможно човек да приема едното, но да отрича другото.
    В тази връзка, ако правилно предполагам, че си православен християнин можем лесно да приключим спора ако погледнеш, че Православната църква не ръкополага жени, но чества празник на Юния едновременно като жена и апостол – https://orthodoxwiki.org/Apostle_Junia.
    Накрая, това което си написал (по-точно преписал) в последния параграф за ръкополагането на жени от ранната църква е невярно. Поне до 12 век източната църква (западната приключва по-рано) ръкополага жени за дякони (нещо различно от съвременната практика да се наричат жените на дяконите дякониси, а на презвитерите презвтери). Това не е въпрос, който е спорен между богословите защото истроическите доказателства за това отдавна са неоспорими.

  11. Здравейте на всички,
    Според това което съм чел и бил учен от Православни теолози, това което казва Радо е точно така. И не само св. Юния е била апостол, но и св.Фотини, св.Мария Магдалена св.Прискила и др. В древната църква отново както казва Радо е имали и дякониси. Тук обаче се прави тази вметка, за която говори Петър Георгиев нито жените апостоли нито дяконисите са извършвъли тайнството евхаристия и никога не е имало жена епископ или свещеник. Може би проблема идва от това че ние товарим тези термини с повече и друг „багаж“, отколкото те са имали в древността и ги тълкуваме според наложилото се съвременно разбиране за тях. Мъжете апостоли и дякони и жените такива не са извършвали едни и същи неща. Един пример: Кръщаването на жени се е оставало на дяконисите, защото това тайнство в древността (ако не навсякъде то поне има данни за ранна Византия) се е правело без дрехи и не е било редно мъже да го извършват. и др. Сега със съвременното разбиране за ролята на дякона е немислимо подобно нещо.

  12. Да, и двете бележки са много верни.
    Ние не можем да смятаме, че щом е имало жени апостоли това автоматично означава, че ние трябва да ръкополагаме жени.
    И наистина поне в някои случи ние имаме анахронистко виждане за ролята на жените-дякони пренасяйки автоматично съвременните функции на дяконите обратно в 1 век.

  13. Стоян, прав сте, но донякъде. Всъщност никъде нямаме факти или доказателства в историческо = религиозен аспект, които да ни доказват, че Юния е бил жена. Името Юния е църковно-славянска транскрипция на еврейското име Юний или Иоаникий, но определено не е женско. Всъщност първите преводи на църковно – славянски от гръцки, имената на аспотолите и на Самият Христос са изписани с добавката „А“, което характеризира старобългарската добавка към имената. Например Павел е Павла, Петър е Петра, Иисус е Иисуса, Йоан е Йоанна и пр. ; но определено не са били женски имена. Така, както и никъде в Библията не е писано, да е имало жени – апостоли, макар, че е имало жени – дякониси в ранната Църква. Що се отнася до светиите, то и жени има предостатъчно, които със силната си вяра и проповедническата си дейност са допринесли изключително много за разпространението на Благовестието, но не са били равни по ранг на мъжете апостоли.

    Това, което пише Марчев в своите статии е чиста проба лъжа. В крайна сметка сега протестантството се обитва да примами и жените и да ги овласти с духовна власт, тоест Марчев, просто се опитва да играе по либералната свирка на новият модернизъм и да промени християнската доктрина към нова либерално – демократична християнска религия, в която мъжете са жени, а жените – мъже, което е типично за всички нови пропагандатори на световният либерализъм.

  14. 1. Може ли препратка към сериозни научни източници, че името е мъжко. За това, че е еврейско няма даже няма да питам понеже Юний е латинско име.
    2. Последният грозен параграф няма изобщо да коментирам. Но ще помоля автора да коментира следните текстове
    – Йоан Златоуст (ок. 344/354–407): „Поздравете Андроник и Юния… които са бележити между апостолите. Велико нещо е да бъдеш апостол. Но да бъдеш бележит между апостолите– каква велика похвална песен е това! Те били бележити пора-ди трудовете си и заради добродетелните си дела. Колко велика мъдрост трябва да е имала тази жена, за да бъде счетена за достойна за титлата апостол” (In ep. ad Romanos 16.7 (PG 95.565).
    – Теодорит Кирски (393–458): „Затова той казва, че те са бележити мъж и жена не само между учениците, но и между учителите и не просто между учителите, но дори между апостолите” (Interpretatio ep. ad Romanos 16.7 (PG 82.219–20).
    – Йоан Дамаскин (675–749): „Велико е да бъдеш наречен апостол… но да бъдеш дори между бележитите, само помислете какво велико достойнство е това” (In ep. ad Romanos 16.7 (PG 95.565).
    – Теофилакт Охридски: „Важно е да бъдеш апостол, особено ако се вземе под внимание, че Юния била жена”
    И техните автори ли са представители на „либералната свирка на новият модернизъм и да промени християнската доктрина към нова либерално – демократична християнска религия, в която мъжете са жени, а жените – мъже, което е типично за всички нови пропагандатори на световният либерализъм?“
    Накрая, нека да попитам още веднъж – как така се оказва, че Православната църква има древен празник, на който чества Юния като жена и апостол https://orthodoxwiki.org/Apostle_Junia ?
    Отбелязвам, че в гръцката (за разлика от руската) традиция Апфия (спомената в посланието към Филемон) и която също е жена се приема за една от 70-те апостоли на Исус.

    Последно: възпитанието е важна част от общуването. Ще помоля (за последен път) или да започнем да говорим по същество и с факти или да не очакваме коментарите да се появяват.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.