Речник на двустранните богословски диалози


от Радостин Марчев

В началото на тази година на българският пазар незабележимо се появи една малка книжка наречена „Речник на двустранните богословски диалози между Евангелската църква в Германия и Православната църква (1959-2013)“. Както показва заглавието това е обобщение на богословски диалози продължаващи вече 6 десетилетия. Терминологията може да бъде донякъде объркваща за българския читател, който трябва да се има предвид, че под „евангелска“ се има предвид „лутеранска“. Участниците от православна страна са Вселенската патриаршия, Руската, Румънската и Българската църкви като диалозите с всяка от тях са водени самостоятелно и паралелно. Темите са представени под формата на речник на различни теми съставени от части от различни доклади. Самите двустранни определения не са дадени в тяхната цялост, което донякъде затруднява нюансираната оценка и по-сериозен богословски анализ. Въпреки това книгата съдържа интересни неща.  Ето няколко примера.

Ние приемаме оправданието по благодат, вярвайки в изкупителното дело на Исус Христос. Оправдание въз основа на добрите дела не е възможно. С тези формулировки искаме да изключим недоразумението, че уж в православното богословие добрите дела са предусловие за оправданието – съответно, че в евангелското богословие новозаветното учение за съда над делата  се отхвърляло.

Реформсторският принцип за оправданието по вяра намира значително съответствие в православната Литургия и учението за аскезата (стр, 54-5).

***

Православните участници констатират със задоволство, че реформаторският принцип само писанието (sola scriptura) не означава автоматично отхвърляне на Преданието. И двете страни са на мнение, че във времената след Новия завет е налице традиция, чиято идентичност по същество с библейското откровение е неоспорима. Дори по този въпрос, където има безспорни различия, са намерени много повече общи неща, отколкото се е предполагало преди това. (стр. 32-3).

***

Едно често срещано и дискутирано понятие в хода на диалозите е обожението. Православните делегати успяват да разяснят на своите партньори какво се разбира под това понятие…след което се стига до констатацията, че то има съответствие в евангелското богословие, но под друго наименование (стр. 32).

В хода на диалога на нас ни се отдаде да разберем онтологическо-динамичното значение на понятието „обожение“ в неговата същност като „възстановяване и обновяване на приетата в Христос човешка природа и нейното изпълване с цялата животворяща сила на Светия Дух.“…“Оправданието“ като понятие за цялостния спасителен път на човека , отговаря на православното разбиране за обожението на човека в един по-широк смисъл. В по-тесен смисъл – като окончателна пълнота на общението на човека с Бога – обожението означава това, което в евангелската традиция се описва като „освещение“ на човека.

Вярата на св. Църква се състои в това, че Бог дарява на хората спасение чрез Исус Христос в Светия Дух. Това спасително дело се описва в традицията на Православната църква като обожение, а в евангелското богословие – преди всичко като оправдание или като освещение. И двете мнения имат предвид есхатологичната цел, в която истинското човешко битие ще бъде напълно осъществено, а чрез това  – и Божията воля за творението (стр. 125-6).

А сега де….

1 thought on “Речник на двустранните богословски диалози

  1. Наскоро четох една статия , на български православен доктор по богословие , за аскезата. Признавам си , че доста се позабавлявах.Човекът пишеше хубави неща , но беше положил доста старание ,да не може нищо да се разбере . След известно ровене в терминологията , видях че всъщност , казано с езика на евангелските християни , ще е почти същото . И това е голямо приемущество на евангелското християнство – да се казват нещата просто. Ако Господ даде да се свика събор с присъствие на всички видове изповедания и се уеднаквят понятията , сигурен съм , че голяма част от несъответствията и недоразуменията , ще изчезнат. Иначе , не съм икуменист , но Тялото е едно , и всички сме негови части!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.