Честит 8 март


от Радостин Марчев

Осми март у нас се празнува като ден на жената и майката. Още от най-ранните ми спомени той винаги се е свързвал с традиционните карамфили, подаръци и други прояви на уважение (И, не, подаряването на тенджера, тиган или някакъв друг домакински комплект не е от тях.). По-късно, след като станах християнин, смисълът на празника за мен нарасна още повече защото макар да не вярвам, че майчинството е най-важното призвание за една жена аз мисля, че то е призвание – важно и отговорно. Но докато времето минаваше аз все повече започнах да виждам и още няколко аспекта, които преди това не бях забелязвал.

Ние естествено свързваме майчинството с биологичен факт. Разбира се, това е вярно, но то не е задължително и единствено такова. Например има безброй деца, които са получили шанс в живота понеже са били осиновени. Техните майки може да не са биологични в строгия смисъл на понятието, но това не ги прави по-малко майки. Нито пък те са ги наричали по някакъв друг начин или са влагали в думата по-различно значение. Всъщност това е едно от най-красивите неща, които съм виждал. Приемните родители с пълно право могат да виждат 8 март като свой празник – и да бъдат поздравявани на него. То е едно от най-дълбоко християнските действия, които един човек може да направи. И, обратно, едно от най-грозните неща, на които съм бил свидетел през последните години е опита да се очерни неговото стимулиране – сякаш ако държавата желае да подпомага по някакъв начин приемната грижа това автоматично я прави по някакъв начин лоша или комерсиална. За още по-голямо съжаление подобна реторика често идва именно от хора, които наричат себе си християни.

Второ, макар напълно да зачита и утвърждава отговорността на биологичните родители християнството никога не свежда майчинството единствено до него. В Новия завет църквата е наричана семейство като това не е просто красив изказ. Авторите имат предвид точно това, което казват – вкл. по отношение на нейната отговорност за отглеждането и възпитанието на едно дете. Това е добре отразено в ритуалите, които тя е приела. Без значение дали съответната общност кръщава деца или се ограничава до тяхното благословение този акт обикновено се извършва пред събраната общност, която е питана дали поема отговорност за тяхното възпитание и наставление във вярата. Отношението, което членовете на една църква имат към децата в нея, начинът, по който те общуват с тях и примерът, който им показват могат да го доведат до Христос или да ги отдалечат от Него. Членовете на семейството на вярата би трябвало да покажат на дело, че са хора, към които децата могат да се обръщат за съвет и помощ във всяка ситуация, че се интересуват от тях и че желаят да бъдат част от живота им. При всички случаи Бог ще ни държи отговорни за обещанието, което сме дали при кръщението/благословението на всяко едно дете. И това е много повече от красив, но лишен от особена практическа стойност ритуал.

Трето, в един подобен, но по-конкретен смисъл, Писанието вижда родителството не само като биологична, но и като духовна реалност. Павел нарича хората, които е довел до или изградил в Христос свои (духовни) деца.

Павел апостол Исус Христов, по заповед на Бога, нашия Спасител, и на Христа Исуса, нашата надежда, до Тимотея, истинското ми чадо във вярата (1 Тимотей 1:1-2а)   

Защото, ако имахме десетки хиляди наставници в Христа, пак мнозина бащи нямате; понеже аз ви родих в Христа Исуса чрез благовестието (1 Коринятни 4:15)

Още по-интересно е, че някои случаи Павел описва себе си не само като духовен родител – баща, но и като майка.

Защото, както знаете, никога не сме употребили ласкателни думи, или прикрито сребролюбие, (Бог е свидетел); нито сме търсили слава от човеци, било от вас или от други, (ако и да сме могли да притежаваме власт като Христови апостоли), но сме били нежни посред вас, както доилка, когато се грижи за чадата си (1 Солунци 2:5-7).  

По един изключително интересен начин библейското свидетелство, без да го отрича, добавя към биологичното родителство и един допълнителен духовен аспект, който може да надхвърли дори физическия пол (както в горния пример, в който Павел описва себе си като майка на солунците). И по подобен начин в духовното родителство един физически възрастен човек може да се окаже дете – и обратното.  

Прекият извод от това би трябвало да е ясен. Всички християни са призовани да бъдат родители. Някои са такива чисто физически – и това е високо и достойно призвание. Но дори тези, които нямат свои биологични деца могат да бъдат духовни родители – бащи и майки (а понякога и двете) на хора, които раждат и изграждат в Христос. А църквата като Христово семейство е призована да даде и след това да изпълни обещание за грижа към децата – както тези по възраст така и тези, които са такива духовно.

Можем ли да празнуваме този осми март?

2 thoughts on “Честит 8 март

  1. Здравей Радо,
    За първи път си позволявам да не съм съгласен с теб. Ще се опитам да бъда кратък, предвид късния час…а и предпочитам да ти дам малко „храна“ за размисъл.
    В последните няколко дни се „поразрових“ сериозно в „нета“ относно генезиса на „празника 8 март“ и налагането му в последните 30-40 години. Лично за себе си не открих причина да отбелязвам тази дата, още по-малко по начина, по който го правят много наши сънародници. Свързването му с родителството, в контекста на християнските ценности, съвсем пък не мога да приема. Благовещение или Въведение Богородично – да, но 8 март…Много е възможно и да не съм разбрал добре написаното от теб, затова ще го прочета отново и по-задълбочено. Възможно е и да съм очаквал малко по различен поглед по темата за „женския празник“. Във всеки случай, в някой от следващите дни ще ти изложа по-подробно моите мисли свързани с „8 март“ и празнуването му от християни, ако това те интересува, разбира се.
    Сърдечни поздрави
    Сашо

  2. Благодаря за споделеното,
    Донякъде аз имам същата лека резервираност към 8 март. Това, което писах се отнася много повече за идеята за майчинство/родителство отколкото за това на коя точно дата ще изберем да го споменем и празнуваме. Там е заровено кучето :))).

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.