Какво означава да евангелизираме – 1


Walking with the Poor: Principles and Practices of ...

Текстът е част от съвременната класика на Дейвид Бош Transforming mission: paradigm shifts in theology of mission

Неяснотите в значението на понятието евангелизиране са симптоматични за настоящото мисионерско мислене. В това, което следва аз ще се опитам да очертая едно разбиране за евнагелизирането, което, надявам се, ще допринесе за една адекватна мисия. Основополагащо за разсъжденията ми е убеждението, че мисията и евангелизирането не са  синоними, но въпреки това са неразривно свързани заедно и неразделно преплетени в богословието и практиката.

  1. Аз виждам мисията като понятие по-широко от евангелизирането. „Евангелизирането е мисия, но мисията не е единствено евнагелизиране” Moltmann 1977:10; ср. Geffré 1982:478f). Мисията обозначава цялостната задача, която Бог е поверил на църквата за спасението на света, но винаги свързана с един конкретен контекст на зло, отчаяние и изгубеност (както Исус дефинира мисията според Лука 4:18 и сл.). Тя „обхваща всички дейности, които служат за освобождение на хората от тяхното робство в присъствието на идващия Бог, робство, което се простира от икономически нужди до отделеност от Бога” (Moltmann 1977:10). Мисията е църквата изпратена в света за да обича, да служи, да проповядва, да изцелява, да освобождава.
  2. 2. Следователно евангелизирането не следва да се приравнява с мисията. Там където това се случва възниква необходимост думата „евангелизация” да се заменя с неологизми като „предевангелизация” и „повторна евангелизация” (ср. Rahner 1966:52f; Gómez 1986:36) в опит да се въведат елементи, които иначе може да бъдат изгубени. Затова е по-добре да утвърдим спецификата на евангелизацията в по-широката мисия на църквата. Невъзможно е обаче да я разделим от тази по-широка мисия (Geffré 1982:480). Евангелизацията е интегрална за мисията, „достатъчно различима и в същото време неразделна от мисията” (Löffler 1977a:341). Човек никога не може да я изолира и да я разглежда като напълно различна дейност на църквата. „Ако тя не е свързана с всичко, което църквата прави тогава трябва да гледаме с подозрение на тази църква” (Spong 1982:15). Едно автентично евангелизиране е въплътено в цялостната мисия на църквата, „нашата отвореност към тайната на божията любов към всички хора в тази мисия” (Castro 1977:10). МЕ свързва заедно както мисията (МЕ 1-5) така и евнагелизацията (МЕ 6-8) удачно правейки изборът между мисия и евнагелизиране невъзможен.
  3. Евангелизирането може да бъде виждано като едно същностно „измерение на цялостната дейност на църквата” (1954 Evanston Assembly of the WCC, цитирано в Löffler 1977b:8), сърцето или ядрото на църковната мисия (Löffler 1977a:341). Ако приемем това ще можем да отхвърлил идеята предложена от Стот и от Lausanne Covenant, че евангелизирането е единият от двата сегмента или компонент на мисията (другият е социалната дейност). Евангелизацията никога не може да получи собствен живот, отделен от останалия живот и служение на църквата (ср. Castro 1978:88).
  4. Евангелизирането включва свидетелство за това какво Бог е направил, какво прави и какво ще направи. Това е начинът, по който Исус започна Своето служение на евангелизиране според синоптичните евангелия: „Времето се изпълни и божието царство наближи” (Марк 1:15). Евангелизирането е прогласяване, че Бог, Творецът и Господ на вселената, лично се в намесил в човешката история и е направил това най-решаващо чрез личността и служенеито на Исус от Назарет, Който е Господ на историята, Спасител и Освободител. В този Исус, въплътен, разпънат и възкресен, божието царуване е дошло (cр. ME 6, 8). По този начин евангелизирането включва „евангелските събития” (Stott 1975:44f). По своята същност то не е призив да се осъществи нещо, сякаш божието царуване може да бъде осъществено от нашият отговор или осуетено от липсата на подобен отговор (ср. Kramm 1979:220). То е един отговор на това, което Бог вече е направил. В светлината на това евангелизирането не може да се дефинира от гледна точка на своят резултат или ефективност сякаш евагелизиране се случва единствено там където има „обърнали се”. По-скоро евангелзирането трябва да бъде схващано от гледна точка на своята природа като прогласяващо добрите новини за Божията любов в Христос, които променят животи, прогласявайки, чрез думи и дела, че Христос ни е освободил (ср. Gutiérrez 1988:xxxvii, xli).
  5. Дори в този случай евангелизирането цели да получи отговор. На основата на реалността за пълнотата на времето и идването на божието царуване Исус призовавал Своите слушатели „покайте се и повярвайте в благовестието”. „Призивът е към конкретни промени, към отричане реалността за владението на греха в нашия живот и към приемане на отговорностите с термините на божията любов към нашите ближни” (МЕ 11). В крайна сметка metanoia включва „цялостна промяна на нашите отношения и начин на живот” (МЕ 12 ср. Costas 1989:112–130). Да премахнем централността на покаянието и вярата означава да лишим благовестието от неговата значимост. Обръщението „включва едно отвръщене от и обръщане към” – „от един живот характеризиращ се с грях, отделеност от Бога, подчинение на греха и неизпълнения потенциал на божия образ, към едно общение с Бога в Троица” (МЕ 12). Освен това обръщанието е един продължителен, доживотен процес (ср. Löffler 1977b:8).
  6. Евангелизирането винаги е покана (Löffler 1977a:341; Sundermeier 1986:72, 92). Да евангелизираме означава да прогласяваме радост (Gutiérrez 1988:xxxvii). То предава едно положително послание, то е надежда, която имаме за света (Margull 1962:280). Евангелизирането никога не трябва да се разваля до степен на увещание, още по-малко пък на заплаха. То не е същото като (1) предлагане на психологическа панацея за объркването и разочарованията на хората, (2) насаждане на чувства за вина, така че хората (в отчаяние) да могат да се обърнат към Христос или (3) заплашване на хората чрез истории за ужасите на ада, така че те да се обърнат. Хората трябва да се обърнат към Бога понеже са привлечени от божията любов, не понеже са бутани към Бога поради страх от ада. Единствено в светлината на нашето преживяване на Божията благодат в Христос „ние познаваме ужасната мрачна бездна, в която трябва да паднем ако положим упованието си на друго място, а не върху благодатта” (ср. Newbigin 1982:151). Точно „решението” в Христос е това, което ни разкрива „бедата,” от която трябва да бъдем спасени.
  7. Човекът, който евангелизра е свидетел, не съдия. Това има важни последствия за начина, по който оценяваме собственото си евангелизаторско служение и често повърхностно разделяме хората на „спасени” и „изгубени”. Както се изразява Нюбиген: „Никога не мога да съм толкова сигурен за чистотата и автентичността на своето свидетелство, че да зная, че човекът, който отхвърля свидетелството ми отхвърля и Исус. Аз свидетелствам за Един, Който е едновременно напълно свят и изцяло благодатен. Неговата святост и благодат толкова превишават разбирането ми, колкото и това на моят слушател” (1982:151).
  8. Макар да трябва да сме скромни относно характера и ефективността на своето свидетелство евангелизирането въпреки това остава едно незаменимо служение. То не е избираемо допълнение, а свята длъжност „положена върху църквата”. Това послание наистина е необходимо. То е уникално. То не може да бъде заменено” (EN 5). Не можем да смятаме, че евангелизаторската страна на църковната мисия е включена във всичко, което църквата прави или казва, тя трябва да бъде направена явна. (Watson 1983a:68f). „Всеки човек е призован да чуе благата вест” (ME 10)

ЧАСТ 2

ЧАСТ 3

1 thought on “Какво означава да евангелизираме – 1

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.