Ние срещу нас


от Радостин Марчев

1Андрю Марин, ръководител на фондацията „Марин” е направил много интересно изследване сред американската LGBT общност и нейното отношение към вярата. То е проведено през 2015 и включва над 1700 интервюирани от различни части на страната, което го превръща в едно от най-мащабните до момента. В общественото пространство се е изградила представата, че LGBT общността мрази религията и се стреми да я унищожи по всякакъв възможен начин. Такива са и представите на голяма част от консервативните вярващи от различни общности (християнство, ислям, юдаизъм и т.н.), които възприемат LGBT общността и нейните обществени прояви като заплаха – лично за тях и за обществото като цяло. Това се е превърнало в значима част от една културна война, в която всяка от двете групи смята другата за свой враг.

Резултатите от изследването на „Марвин” обаче показват някои много интересни резултати.

86% от хората в LGBT общността се израснали в религиозна сред от 0 до 18 годишна възраст. От тях 19% са от католически общности, 17% от евангелски надденоминационни църкви  и 9% са баптисти – т.е. процента на консервативните църкви в демографията е значителен. Интересното в случая е, че средната цифра за Америка е 75% т.е. представителите на LGBT израснали в религиозна среда са с цели 11% повече. Когато се опитват да открият откъде идва тази разлика резултатът отново е много интересен. Хората с нестандартна сексуална ориентация откриват, че са различни някъде между 9 и 13 годишна възраст. Когато това се случи с тях цели 96% споделят, че започват да се молят Бог да ги промени в „нормални.” Това се отнася дори за хората от атеистични или агностични семейства. Нещо повече, когато личните молитви не дават бърз резултат много от тези младежи се стремят да „предизвикат” такъв като се ангажират по-сериозно с религия. Те започват да посещават религиозни събирания, младежки групи и т.н. Именно оттук идва разликата от споменатите 11 %. Казано по друг начин когато откриват, че са с LGBT наклонности хората търсят помощ в църква.

54% от LGBT напускат религиозните си общности след 18 годишна възраст. Както може да се очаква тук процентът драстично надвишава средния за Америка, който е 27%. Когато правят по-подробен анализ на данните най-честите причини, които хората изтъкват за това са

– отрицателни лични преживявания – 24%

– богословски причини – 21%

– институционални проблеми – 13%

– други – 42%

Изненадващото в случая е, че макар богословието да играе роля за напускането на LGBT то не е най-важния нито решаващия фактор . Причината е най-вече отношението, което е показвано към тях. С други думи болшинството LGBT много вероятно биха били склонни да останат в църква дори ако последната има консервативно виждане за хомосексуалните връзки. Когато продължават да разбиват данните „Марвин” получават следните по-конкретни отговори за проблеми

– Не се чувстват сигурни в религиозната общност – 18%

– След като са разкривли своята LGBT идентичност са били прогонени – 9%

– Не им е позволявано да служат доброволно в общността – 6%

Оттук нататък обаче изненадите продължават. 76% от напусналите религията LGBT хора казват, че са отворени за възможност да се върнат в религиозната общност, от която са излезли. За сравнение средният процент в Америка е 27%. Това на практика означава, че противно на общоприетите представи хората от LGBT общността са най-отворени за връщане към практикуване на религията, която са изоставили. В определен смисъл това не са най-трудните за достигане хора, а най-лесните (В друг смисъл, разбира се, това не е така.). Попитани какво би ги накарало да се върнат те отговарят по следния начин

– да се почувстват обичани – 12%

– нужно им е време – 9%

– църквата да промени своето богословие – 8%

– да престанат да се опитват да променят сексуалната им ориентация – 6%

– общностите да бъдат автентични – 5%

– да получат подкрепа от семейството и приятелите си – 4%

Очевидно, макар да присъства богословския фактор не е нито на първо място нито доминиращ. Отношенията и показването на любов играят много по-голяма роля.

По-нататък, цели 80% от LGBT общността споделя, че се моли редовно (79% средно за Америка) като това се отнася дори 19% от хората иначе определящи се като атеисти.

Нещо повече – цели 36% от LGBT хората никога не напускат верската си общност (при 47% от средно за Америка), макар повечето от тях да споделят за множество разочарования от нея. 1/3 посещават консервативни общности като 58% от тях споделят това консервативно богословие. Една от разликите е, че докато средната възраст, на която един LGBT разкрива на хората около себе си, че е такъв е 17 години повече от 30 % от практикуващите своята вяра никога не правят това. От тях 21% са католици, 17% са баптисти, 13% са от евангелски надденоминационни църкви, 10% са от Армията на спасението и 9% са лутерани.

Разбира се, демографията на българската LGBT общност е съвсем различна. Въпреки това изследването на „Марин” показва няколко интересни неща, върху които си струва да се замислим.

  1. LGBT общността не може автоматично да бъде отписана като „безбожна” и „враг на вярата.” Вярно, поне част от нея може да изглежда точно по този начин, но отново, напълно възможно е поне част от причината да се корени в начина, по който сегменти от различни верски общности са ги третирали и от горчивия вкус, който това е оставило в тях
  2. Напълно е възможно голяма част от LGBT общността всъщност да се окаже отворена за Бога и вярата – дори в по-голяма степен от средната за страната ни.
  3. За да бъдат тези хора привлечени (или изначално задържани) не е необходимо църквата да променя своето богословие и отношението съм еднополовите връзки представяйки ги като приемливи.
  4. Не само е възможно, а всъщност е дори сигурно, че в църквите има LGBT хора. Някои от тях се крият и никога не намират смелостта да споделят това свое бреме с някой, който би трябвало да бъде техен брат или сестра. Други са още деца. И в двата случая църквата трябва много внимателно да премисли начина, по който говори и действа в културната война, която бушува у нас с пълна сила. Отново, това не означава тя да промени своето богословие, но със сигурност означава, че трябва да се научи да показва съчувствие, любов и загриженост вместо гняв, отхвърляне и презрение, на каквито често сме свидетели.
  5. Разковничето за привличане или отблъскването на подобни хора не е богословието, а отношенията и любовта.
  6. Ролята на младежките групи може да се окаже огромна – спомнете си 11% от LGBT общността израснали в религиозна среда над средната статистика за Америка. Това означава, че младежките водачи, а и целите групи, трябва да се учат как да говорят за сексуалността и всички свързани с нея въпроси.
  7. Църквата в България може би трябва сериозно да мисли за начина, по който бива въвличана в една културна война. Без съмнение тя може и дори трябва да изразява своето богословско виждане. Твърде често обаче то се съчетава с омраза, грозни и обидни лозунги и реторика издаваща слабо познаване на материята, по която хората се изказват. Не по-малко често някои вярващи не само одобряват, а дори са вдъхновявани от хора, които свързват и представят християнската вяра като един вид национализъм и криво разбран патриотизъм противопоставяйки я на „геойовете.” Това не прави чест на никой и църквата би трябвало да се научи да разпознава и да бяга от всякакви подобни провокации.

3 thoughts on “Ние срещу нас

  1. Един от фундаментите на консервативното богословие /а би трябвало и на цялото християнско такова/е покаянието. А това ще рече – осъзнаване на греха под изобличаващото действие на Святия Дух , изповядване на греха и отказване от него.Във 2 Петрово 1 гл., ап. Петър ясно дава да се разбере , че на християнина му е дадена сила да живее в благочестие.Всички послания на апостолите в практическата си част не спират да настояват за това:….” 3. Понеже Неговата божествена сила ни е подарила всичко що е потребно за живота и за благочестието, чрез познаването на Този, Който ни е призовал чрез Своята слава и сила;
    4. чрез които се подариха скъпоценните нам и твърде големи обещания, за да станете чрез тях участници на божественото естество, като сте избягали от произлязлото от страстите разтление в света;
    5. то по самата тая причина положете всяко старание и прибавете на вярата си добродетел, на добродетелта си благоразумие,
    6. на благоразумието си себеобуздание, на себеобузданието си твърдост, на твърдостта си благочестие,”.
    Продължаващото стоене /живеене/ в греха е сигурен белег , че не си участник на божественото естество и следва църквата да наложи църковна дисциплина , което не означава обаче, че трябва да те считата за прокажен , а като невярващ ,на който трябва да се благовества с надеждата , че Бог ще даде покаяние.Но няма как такъв човек да остане в църквата , като неин член.
    Ако на някой му е направило впечатление , ап. Павел не дава изрична заповед на християните да се женят , а напротив да останат по възможност в целибат , за да нямат житейски скърби , а да служат Господу с всичката си сила. Това според мен , означава че покаяния член на LGBT обществото трябва да го напусне и да живее живот на безбрачие , като християнин!! Поздрави!

  2. Това хубаво и аз съм съгласен с него. Само добавям, че начина Христос да призове грешниците към покаяние беше като слезе от небето, отиде да яде и пие с тях и по този начин им показа, че е техен приятел, обича ги и го е грижа. Накрая Той даде живота си за тях.
    Практиката на някои християни спрямо LGBT общността ми се вижда различна затова си правя труда да пиша това.

  3. Нищо против!Още повече , изследването показва , че християните и техните семейства , не са някакъв изолиран остров. А и вероятно този проблем ще се разраства!Само казвам , че има правила , от които не трябва да се отстъпва!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.