Ян Ласки и полската реформация


от Радостин Марчев

текстът е публикуван във в. „Зорница“ януари, 2020

Макар днес Полша да е известна като един от католическите бастиони в Европа, исторически през нея преминават важни пътища на Реформацията. Протестантските идеи проникват рано в страната, внесени от движението на хуситите от Моравия. Малко по-късно те са последвани от унитариани и анабаптисти. Лутеранството навлиза в полските области където се усеща немско влияние като Силезия, Померания, Прусия. Кьонигсберг се утвърждава като протестантски център, а евангелизацията обхваща и Литва. Реформираните (калвинистки) църкви от своя страна намират добър прием сред висшето полско съсловие. Въпреки опитите на католическата църква да препятства със сила разпространението на протестантските идеи между 1520 и 1543, в повечето случаи  държавните укази и заповедите не са прилагани стриктно, а реформаторските идеи, идващи от различни посоки, продължават да набират сила. През втората част на XVI в. 41% от енориите в кралска Прусия са лутерански, като броят им продължава да расте, и през XVI век са убедително доминиращи. Около 1570 г. в Полско-литовското кралство има около 700 протестантски общности, около 420 от които са калвинистки с много силни позиции сред управляващата класа и благородниците. През 1573 протестантите, които имат мнозинство в полския Сейм, утвърждават законово религиозна толерантност почти непозната по това време в Европа.

Около средата на XVI век обаче в Полша се засилва и противоположно движение – т. нар. контра-реформация, която в края на краищата успешно препятства разпространението на протестантството в страната (както и на източното православие, което по това време също има силни позиции) и окончателно утвърждава господстващото положение на Римокатолическата църква.

Най-големият протестантски водач, който дава полската реформация, е Ян Ласки, известен още като Йоханес а Ласко. Той е роден през 1499 в замъка Ласки, на около 90 мили от Варшава, в благородническо семейство. Неговият чичо, също Ян Ласки (и чичо на крал Сигизмунд I, старши), е влиятелна политическа и религиозна фигура. Той става архиепископ на Полша – най-висшата църковна позиция в страната. Ласки старши покровителства своя племенник в неговата кариера, помагайки му между 1517 и 1525 г. да стане последователно уредник на Ленчица и Плок, дякон в Гнездо, уредник в Краков, декан на Гнездо, кралски секретар, ректор на Ленчица и ректор на Гнездо.

Ласки младши получава най-доброто образование, което може да му осигури Полша и Европа. През 1523 отива в Базел, където се запознава с Еразъм и се сприятелява с реформаторски водачи като Цвингли и Бусер. Учи еврейски при Конрад Пеликан, латински и гръцки при Хенрих Глерен и богословие при Йохан Еколампадий.

Когато през 1526 г. чичо му изисква от него да обещае писмено, че няма да следва учения противни на католическата църква, Ласки се подчинява. Въпреки това  продължава да изучава Писанията, към които е насочен от Цвингли, а паралелно с развитието на своята кариера се запознава отблизо и с вътрешните проблеми, характерни по това време за католическата църква в Полша. Така, когато през 1536 му е предложен постът епископ на Куяви от крал Сигизмунд I, който му отваря пътя за примат на Полша, Ласки отказва окончателно, решавайки да прегърне протестантските идеи.

През 1540 г. той се премества от Полша в Льовен, Холандия, където се присъединява към малка група, посветена на библейско изучаване. Същата година сключва брак, с което окончателно затваря пътя си на духовник в католическата църква. През 1543 графиня Анна от Олдберг го кани да реформира църквите на нейната територия. Ласки приема поста на пастир на протестантска общност в Емден, източна Фризия, като в същото време надзирава калвинистките църкви в областта. Работата му е трудна, но толкова успешна, че накрая Емден става известен като „северната Женева.” Това е време, което утвърждава неговият авторитет в реформираните среди.

След Аугсбургския мир от 1547 Ласки е принуден да напусне своя пост и заминава за Англия по покана на Кранмър. В Лондон той е назначен от Едуард VI за пастир на Strangеrs’chruch, съставена от около 4000 немски, италиански и френски емигранти. През това време той пише най-известното си произведение – Forma ac ratio – което може да се свърже с поне 35 въпроса от Хайделбергския катехизис. По всяка вероятност влиянието на Ласки се усеща и в съставянето на англиканската Книга за общи молитви, както и в църковния ред на Шотландските църкви чрез влиянието му върху Джон Нокс.

През 1553, след смъртта на Едуард, поради заплаха от страна на католическата кралица Мария Тюдор, му се налага да бяга заедно с част от своите енориаши. Тъй като не следва Аугсбургската (лутеранска) изповед на вярата, в Копенхаген му е отказано убежище, поради което се премества в Бранденбург. През 1556 Ласки е извикан обратно в Полша, където става секретар на крал Сигизмунд II и водач на калвинисткото движение в страната. Там до смъртта си той работи активно за обединение на протестантите и дори предлага събирането на протестанти, католици и православни в единна държавна църква – идея, инициирана от Сигизмунд, но отхвърлена от папата. В Полша Ласки пише също така няколко богословски трактата и, заедно с други протестантски учени, участва в създаването на т. нар. Брестка Библия – превод на полски от оригиналните езици, публикуван през 1563.

Умира на 8 Януари 1560.

Ян Ласки е добре познат и високо ценен от протестантски водачи като Калвин, Меланхтон, Кранмър, Мартин Бусер и Еколампадий. Макар днес името му да е до голяма степен неизвестно, той е значима фигура на Реформацията с огромно влияние в своето време.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.