от Евсевий Кесарийски
Глава 30
Посланието на епископите срещу Павел
- Пастирите, които се събрали по този въпрос написали с общо съгласие едно послание адресирано до Дионисий, епископ на Рим и Максим, на Александрия, и го изпратили до всички провинции. В него те заявили на всички своята ревност, извратената грешка на Павел и споровете и дискусиите, които провели с него и показали целия живот и поведение на човека. За момента е добре да споменем следните пасажи от тяхната книга:
- „До Дионисий и Максим и до всички наши съслужители по целия свят, епископи, презвитери и дякони, и до цялата католчиеска църква под небето, Елен, Именей, Теофил, Теотекън, Максим, Прокъл, Никомас, Елиан, Павел, Болан, Протоген, Йеракс, Евтих, Теодор, Малхион и Луций, заедно с всички, които са с нас в съседните градове и народи, епископи, презвитери и дякони и Божиите църкви, поздрав до възлюбените в Господа.”
- Малко по-нататък те продължават по следния начин: „Ние изпратихме до всички и призовахме мнозина от епископите отдалеч, за да ни освободаят от гибелното учение като Дионисий от Александрия и Фирмилиан от Кападокия, тези блажени мъже. Първият от тях, понеже не сметна авторът на заблудатат за достоен да бъде адресиран, изпрати писмо до Антиохия написано не от него, а от цялата епархия, на което по-долу ние прилагаме копие.
- Но Фирмилиан дойде два пъти и прокле нововъведенията му както ние присъстващите знаем и свидетелстваме заедно с мнозина други, които разбраха това. Но тъй като той обеща да промени мнението си той му повярва и се надяваше, че без всякакъв укор от Словото необходимото ще бъде сторено. Така той отложи въпроса бивайки подлъган от този, който измами дори собственият си Бог и Господ и не държеше вярата, която преди това беше държал.
- Фирмилиан беше готов отново да дойде до Антиохия и дори стигна до Тарс понеже беше научил от опит за неговото отричащо Бога нечестие. Но докато ние, събралите се заедно, които го повикаме, очаквахме идването му, той почина.”
- След другите неща те описват по следния начин живота, който той водел.
- „Понеже той се отклони от правилото на вярата и отиде след низки и лъжливи учения, необхоимо е – тъй като той не е между нас – да произнесем присъда за неговите практики: като например, че преди това безпаричен и беден, неполучил наследство от баща си нито пък натрупал такова чрез търговия или бизнес, сега той притежаваше изобилни богатства натрупани чрез своите беззаконни и богохулни действия и чрез нещата, които той изтръгва от братята лишавайки наранените от правата им и обещавайки им да им помогне, за да получат наградата си, но въпреки това мамейки ги и ограбнвайки тези, които в своите бедствия са готови да дадат, за да могат да се примирят с потисниците си смятайки, че печелят нечестие.
- Той е надменен, надува се и търси светско достойнство предпочитйхки да бъде наричан дукенарий вместо епископ. Той ходи важно по пазара четейки писма и рецитирайки ги докато върви на публични места придружаван от множетсво телохранители вървящи преди и след него, така че поради неговата гордот и надменноста на сърцето му хората на завиждат вярата или направо я ненавиждат.
- Той е склонен да извърта на църковните събрания съумявайки да прослави себе си и да излъже с външността си. Той изумява умовете на простите приготвяйки за себе си трибунал и издигнат престол – не като последовател на Христос – и притежавайки лично съдилище – подобно на светските управници – което и нарича така. Той се пляска по рамото си с ръце и тропа по трибунала с крака. Освен това той мъмри и обижда хората, които не го аплодират, не размахват кърпи сякаш са в театъра и не викат и не скачат наоколо като мъжете и жените събрани около него, които го слушат по този непристоен начин, но слушат почтително и с ред както подобава в Божия дом. Освен това той силно и яростно публично нападна хората, които разясняваха Словото и заради това се бяха простили с живота си и се възвеличаваше не като епископ, а като софист и жонгльор,
- Той прекрати псалмите на нашаия Господ Исус Христос сякаш са писани днес от наши съвременници и обучаваше жени да му пеят в църквата на великия ден на пасхата, което всеки би се разтреперил ако чуе и убеди епископите и презвитерите от околните области и градове, които идваха при него да посъветват народа за същите неща когато им говорят.
- Защото, да преминем към това, за което ние сега ще говорим, той не желае да признае, че Божият Син е слязъл от небето. И това не е просто твърдение, а е изобилно доказано от записките, които ние ви изпращаме и не на последно място, когато той казва: „Исус Христос е отдолу.” Но тези, които му пеят и го превъзнасят сред хората казват, че техният нечестив учител е слязъл долу като ангел от небето. И той не забранява това, а арогантният човек дори присъства когато те говорят така.
- Има жени, които принадлежат на него и на презвитерите и дянконите с него. Макар той да знае това и да е обвинил тези хора все пак той си затваря очите за другите им неизличими грехове, за да може да ги обвърже и така, поради страх, те да не смеят да го обвинят за нечестивите му думи и действия. Но той също така ги е направил и богати, поради което е обичан и почитан от тези, които вършат подобни неща.
- Ние знаем, възлюбени, че епископа и всички свещеници трябва да бъдат пример на народа във всяко добро дело. И ние сме нясно, че мнозина са паднали или са възбудили подозрения поради жените, които са допуснали при себе си. Така че дори да приемем, че той не е извършил греховно действие все пак ние трябва да избягваме подозрението, което се появява от подобно нещо, за да не би да възмутим някого или да накараме друг да му подражава.
- Понеже как би могъл той да укори или увещае някой друг да не е твърде фамилиарен с жените – за да не падне както е писано – ако самият той вече е отпратил една и сега при него има други две, разцъфнали и красиви които води където и да отиде и в същото време живее в лукс и преяждане?
- Поради тези неща всички тъжали и скърбели в себе си, но толкова се страхували от тиранията и силата му, че не се осмелявали да го обвинят.
- Но, както казахме, макар човекът да можел да бъде призован да отогваря за постъпките си, ако държал католическото учение и се числял към нас, понеже той бил презрял тайната и опората в извратеното учение на Артем (понеже защо да не споменем баща му?), ние смятаме за ненужно да изискваме от него отчет за тези неща.”
- След това, към краят на посланието, те добавят следните думи:
„Затова ние се принудихме да го отлъчим тъй като той се обърна срещу Бога и отказа да се покори и да поставим на мястото му друг епископ на католическата църква. Вярваме по Божие водителство ние избрахме Домн, който е надарен с всички качества необходими за един епископ и който е син на блажения Деметриан, който преди това предстояваше по един забележителен начин над същата епархия. Ние ви уведомяваме за това, за да можете да му пишете и да получите писма на общение от него. Но нека този човек да пише до Артем и нека тези, които мислят подобно на Артем да общуват с него.”
- Тъй като Павел паднал от епископството както и от православната вяра Домн, както казахме, станал епископ на Антиохийската църква.
- Но тъй като Павел отказал да предаде църковната сграда император Аврелиан бил уведомен и той решил спорът най-справедливо заповядавайки сградата да бъде дадена на тези, на които епископите от Италия и Рим я предадат. По този значин човекът бил изгонен от църквата с най-голям позор от светските власти.
- Така се отнесъл Аврелиан към нас по това време, но в хода на царуването си той се променил и бил убеден от някои свои съветници да започне да ни преследва. От всички страни се заговорило за това.
- Но когато той се готвел да направи това и бил готов да подпише декрета срещу нас Божия съд го застигнал и го възпрял в самият момент на действието му показвайки по начин, който всички били в състояние ясно да видят, че управниците на този свят никога няма да могат да победят Христовата църква освен ако ръката, която я защитава не позволи това като небесен и Божий съд за нейна дисциплина и поправление когато това му се види угодно.
- След като управлявал шест години Аврелиан бил наследен от Проб. Той управлявал същия брой години и Кар заедно със синовете си Карин и Нумериан, го наследили. След като царували по-малко от 3 години управлението отишло в Диоклециан и хората около него. При тях се случило гонението от наше време и свързаното с него разорение на църквите.
- Малко след това Дионисий, епископ на Рим, след като служел в продължение на девет години, починал и бил наследен от Феликс.