Служението на жените води до либерализъм и хомосексуализъм


Резултат с изображение за liberalism

от Радостин Марчев

Хората, които повече или по-малко редовно четат този блог знаят моето мнение за служението на жените в църквата – аз съм отворен те да служат по всякакъв начин стига да имат необходимите дарби и призвание. И да, това включва всички форми на ръководно, учителско и проповедническо служение – вкл. пастирско. През последните няколко години се опитах да обясня защо смятам, че това е напълно библейски защитимо.

От известно време насам обаче започвам все по-често да чувам един друг вид аргументи, които нямат нищо общо с екзегетиката. Според тях всяка подобна подкрепа за служение на жените неминуемо води до либерализъм и на практика е първата стъпка към утвърждаване на хомосексуални бракове. Историята подкрепя това и тя може ясно да се види във всички либерални църкви.

Краткият отговор на подобен аргумент е, че той е невеж и просто не познава църковната история. По-конкретният отговор изисква малко повече фактология.

Да се каже просто, че всички либерални църкви подкрепящи хомосексуалните бракове утвърждават и служението на жените е вярно, но практически лишено от логика. По същия начин може да се каже, че всички тези църкви исторически са вярвали в Троицата. До този момент обаче не съм чул някой да твърди, че вярата в Троицата води до либерално богословие и приемане на хомосексуалните бракове – и се съмнявам, че ще чуя. С други думи не е достатъчно просто да се посочи историческото съвпадение – трябва да се докаже логическата връзка между утвърждаването на водаческото служение на жените и либерализма/хомосексуалните бракове. В противен случай ние ползваме една християнска разновидност на известната безсмислица, че водата убива понеже всички хора, които през живота си са пили вода са починали.

Когато зададем въпроса по един по-интелигентен начин – а именно има ли връзка между водаческата роля на жените и либерализма/хомосексуализма отговорът става значително по-труден. От една страна либералното богословие се движи по траектория, която води до утвърждаване и на водаческата роля на жените и на хомосексуализма. Ако това е всичко аргументът е валиден. Но това е само половината картина. Другата част е, че макар либералното богословие да води до утвърждаване водаческата роля на жените и хомосексуализма утвърждаването на водаческата роля на жените не произтича задължително от либерално богословие нито до води подкрепа на хомосексуализма.

Казано по друг начин водаческа роля на жените може да бъде утвърждавана с различни видове аргументи. Тя може да бъде подкрепяна с либерални аргументи. Може да бъде подкрепяна и с консервативни, които включват в основата си вяра в непогрешимостта на Библията и признаването й за Божие слово. В този втори случай валидността на женското служение се защитава посредством богословие не по-малко консервативно от това на отричащите го. Разликата не е в „либерализирането” на богословието, а в екзегетичните изводи, до които то достига.  В момента, в който достигнем до конкретика това става напълно ясно.

Така например църквата на Назарянина формирала се в началото на 20 век винаги е подкрепяла служението на жените, но и винаги е била богословски консервативна. Същото може да се каже и за огромната петдесятна деноминация „Божии асамблеи,” която от самото начало на своето съществуване е утвърждавала служението на жените на всяко ниво. Всъщност точно тази година за генерален секретар на деноминацията беше избрана Дона Барет. Божии асамблеи обаче са всичко друго, но не и либерална деноминация – още по-малко пък подкрепяща хомоисексуалните бракове.

Ако стесним още повече въпроса най-влиятелната организация подкрепяща женското служение е Christian for biblical equality (CBE). Тя не само че не е либерална, но исторически съзнателно се разграничава от хора, които желаят да обвържат служението на жените с подкрепа на хомосексуалните бракове. Тяхната изповед на вяра ясно утвърждава семейство между мъж и жена.

Също толкова нелепо е да се твърди, че по-нататъшното либерализиране на всяка църква утвърдила служението на жените е просто въпрос на време. Колко време е необходимо това да се случи? След 100 години подкрепа на първото в Църквата на Назарянина и Божии асамблеи въпросът за второто не е дори поставен.

Всъщност често когато слушам подобни аргументи аз оставам с впечатлението, че думата „либерализъм” се използва напълно произволно в смисъл на „мнение, което е различно от моето.” По този начин тя действа подобно на бухалка целяща да създаде срамни асоциации и да дискредитира чуждото виждане (и личност). Така например някой е богословски либерален понеже вярва в еволюцията – което би направило либерали някои от християните писали във „Фундаментите” откъдето идва съвременното понятие „фундаментализъм” както и някои от създателите на „Чикагската декларация за непогреимостта на Библията.” Аналогично, либерал е всеки, който подкрепя ръководното служение на жените. В който случай Милърд Ериксън, автор на издаденото на български „Християнско богословие” е либерал, макар че човек ще се види в чудо да докаже това четейки неговата масивна книга. С други думи това е една подмяна на понятията прескачаща от определена богословска нагласа характеризираща се с определени приемания към (както казах) „Това, което е различно от моето мнение по даден въпрос.”

Така че нека да кажем нещата ясно. Християните очевидно са разделени по въпроса за това какви служения могат да изпълняват жените в църквата и света. Тези, които подкрепят тяхното по-широко включване може и да грешат. Но когато те изграждат своето мнение на основата на Библията, в която безрезервно вярват като Божие слово ние трябва да започнем да говорим за грешка в тълкуването, а не за някакъв въображаем либерализъм и подкрепа на хомосексуалните бракове. Да правим обратното означава да сме невежи, в който случай „олеква“ и самата теза, която защитаваме с подобен аргумент. Другият вариант е да сме  умишлено нечестни. В който случай трябва да си напомним, че ако защитаваме истината с лъжа то ние със сигурност не защитаваме християнската истина.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.