Ще се приближиш ли? – 6


cropped-lamentation-over-the-dead-christ-correggio-1.jpg

от Сара Коакли

Разпети петък: унижението

А минаващите оттам Му се подиграваха, като клатеха глави и думаха: Ти, Който разоряваш храма и за три дни пак го съграждаш, спаси Себе Си; ако си Божий Син, слез от кръста. Подобно и главните свещеници с книжниците и старейшините Го ругаеха, казвайки: Други е избавил, а пък Себе Си не може да избави! Той е Израилевият Цар! нека слезе сега от кръста, и ще повярваме в Него. Упова на Бога; нека Го избави сега, ако Му е угоден; понеже каза: Божий Син съм.” (Матей 27:39-43)

Първо ужаса, сега достигаме до унижението. В един смисъл, очевидно, унижението само по себе си е ужас, спадащо донякъде към по-широката категория на ужаса. Но то има свое конкретно качество в кръста на Исус, което е особено важно за значението на страстната седмица. Понеже унижението на кръста показва краят на това, което човек може да нарече изчисляване на религиозните преговори. Не просто значението в някакъв общ смисъл е строшено при разпятието. По-скоро си е отишла цялата надежда за награда или справедлив край. В унижението аз не само, че не получавам това, което заслужавам, но съм сравнен със земята – аз се връщам в това, от което съм дошъл.

Личното унижение вероятно е един по-нататъшен знак, че съм оставил зад гърба си една цяла система на религиозно създаване на смисъл, в която повече не пасвам. Все пак Исус, в Своето Собствено унижение и в очевидното отнемане дори на Неговата божествена сила, ни показва великата въплъщенска истина на това, че е не е чужд на „нищо човешко” –  не просто в очевидната безсмисленост на самия кръст, но и в пълното си човешко безсилие докато понася подигравките на тълпата.

Но, странно, тази баналност сега се оказва пантата на скрития нов смисъл, началото на възраждането на надеждата. Тъй като споделянето от Исус на унижението е началото на възстановяването на хумуса, на Адам, Неговото идентифициране с него, Неговата страстна безсилие, вече е едно лекарство в аптеката на обновлението. Но сред тъмнината на Разпети петък, ние все още не можем да видим това.

Най-големите средновековни богослови са търсели начин да дадат убедително значение на логиката на кръста – на това как точно е възможно Исус да споделя нашето унижение, нашата свойствена земност, да бъде обяснено задоволително ако Той е също така и Бог и как подобно снизхождане може да засегне нашата собствена освобождение от греха и смъртта. Големият проблем тук е, че дори сега, ние сме склонни да мислим за изборите са между един вид супермен, който просто се преструва, че страда и един прекалено човешки Исус, който залита към пълна безпомощност, в която божествеността сякаш е напълно изчезнала. Но да мислим по този начин означава да създадем един погрешен избор, едно погрешно разделение. Твърде трудно е да свържем в умовете си мисълта, че пресичането на божието и човешкото в Христос не означава нито премахване на човешката болка на Исус нито някаква загуба на божествени способности, а едно изразяване на тези способности именно посредством болката.

Тома Аквински, разсъждавайки през 13 век за болката на страданията, както физическа така и духовна, изказва красивата мисъл, че Христос Синът, Който не е нищо по-малко от второто лице на Троицата, трябва всъщност да е чувствал болка и унижение по-големи от останалите сред нас именно понеже е бил Бог. Аквински чудесно отразява философските следствия от въплъщението в „ипостасното единство” на породата: цялостно познание по-близко от целувка, че Бог Син е взел нашите човешки ограничения именно като Бог, ужасяващото знание, че ги е преживял като човек.

Така вместо един Бог, Който трябва да бъде умилостивен чрез някаква система от награда и наказание ние имаме един Бог на пълна идентификация с най-лошото, което човешкия грях може да ни причини. Така вече се появява една прекрасна малка нишка от смисъл – която ме пренася отвъд моят контрол в божия контрол. Възможността е отворена, така че в смисълът отвъд смисъла, който е кръста, човешкото унижение всъщност е сигнал за една божествена размяна отвъд всяко човешко пресмятане. Хванали се за този намек сега ние чакаме. Амин.

1 thought on “Ще се приближиш ли? – 6

  1. Смисъла и лиогиката на Кръста , са ясно очертани в Евреи.
    На Бог Отец беше угодно да направи човешката природа на Сина Си съвършенна в страданията , чиято кулуминация бе на Кръста.По този начин Жертвата за греховете ни беше усъвършенствана в святост ,послушание ,смирение и покорство , и това стана причина тя да бъде приета.Доказателството за това е Господнето възкресение в третия ден.С този доброволен съвършен принос Той , по причина , че сме в Него ни прави съвършени в освещението /чрез кръвта си ни умива от всеки грях/ и приети от Отца.
    Евреи 2гл….” 10. Защото беше уместно, щото Онзи, заради Когото е всичко, и чрез Когото е всичко, като привежда много синове в слава, да усъвършенствува чрез страдания начинателя на тяхното спасение.
    11. Понеже и Оня, Който освещава, и ония, които се освещават, всички са от Едного; за която причина Той не се срамува да ги нарича братя.”

    Евреи 5гл….” 8. ако и да беше Син, пак се научи на послушание от това, което пострада,
    9. и като се усъвършенствува, стана причина за вечно спасение за всички, които Му са послушни,”
    Евреи 10 гл….” 14. Защото с един принос Той е усъвършенствувал за винаги ония, които се освещават.
    15. А и Светият Дух ни свидетелствува за това; защото след като е казал: –
    16. Ето заветът, който ще направя с тях След ония дни, казва Господ: Ще положа законите Си в сърцата им, И ще ги напиша в умовете им“, прибавя:
    17. „И греховете им и беззаконията им няма да помня вече“.”
    Боговдъхновено ,с две изречения ап.Павел обобщава:
    Филипяни 2гл. …”7. но се отказа от всичко, като взе на Себе Си образ на слуга и стана подобен на човеците;
    8. и, като се намери в човешки образ, смири Себе Си и стана послушен до смърт, даже смърт на кръст.”

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.