Арминианство – въпроси и отговори – 4


Резултат с изображение за Roger Olson

от Роджър Олсън

  1. Какво прави един човек арминианец?

Терминът арминианец рядко се използва извън уеслианските кръгове. Много богослови (и други), за които аз вярвам, че са арминиани (поради факта, че тяхната сотириология отговаря на профила на класическото арминианство) се отдръпват от названието или изцяло го отричат. Подозирам, че причината е неговото погрешно представяне от (най-вече) калвинистките критици. Преди няколко години срещнах Томас Оден и разговарях с него за това. Той отхвърля терминът „арминианец,” въпреки че е методист и неговата книга The Transforming Power of Grace е едно от най-добрите изложения на арминианското богословие, които някога съм чел. Приятелят ми Стенли Гренц призна, че е арминианец, но помоли да не казвам на никого (По това време той беше колега на Д. И. Пакър, който силно се противопоставя на арминианството.). През годините съм срещал свободни методисти, петдесетници и други хора, които са ми казвали, че не са арминиани, но след това се обръщат на 180 % и утвърждават всички исторически елементи на класическото арминианство. За мен това прилича на презвитерианец, който утвърждава Усетминтърската изповед на вярата докато в същото време казва, че не е калвинист (Всъщност наскоро чух такова нещо). Според мен арминианец е всеки, който (1) е класически протестант (2) приема пълната поквара (в смисъл на безпомощност да спаси сам себе си или да допринесе са своето спасение, така че грешника е изцяло зависим от предварителната благодат дори за първата стъпка на волята към Бога (3) приема условното избиране и предопределение основаващо се на предузнание (4) приема универсалното изкупление (5) утвърждава, че благодатта винаги може да бъде отхвърлена и (6) приема, че Бог по никаkъв начин и с никакви средства не е автор на греха и злото, а тези неща са единствено допуснати от Божията последваща воля.

  1. Къде Писанието учи за предварителна благодат?

Разбира се, има отделни текстове, които сочат към нея, но самият термин не се среща. Това е богословска концепция създадена (подобно на Троицата), за да изрази една тема, която се намира в Писанието и да обясни това, което в противен случай би изглеждало като противоречие. Йоан 12:32 вероятно е най-ясното библейско изказване свързано с предварителната благодат, която е благодат, която може да бъде отхвърлена и която убеждава, призовава, просвещава и прави способни грешниците, така че те са способни да се покаят, да повярват в Христос и да се спасят. Там Исус казва, че когато бъде издигнат ще привлече всички към Себе Си. Гръцката дума преведена като „всички” е pantas и ясно сочи към всички инклузивно, а не към някои (напр. „избраните”). Гръцката дума преведена като „привлече” е много спорна. Калвинистите обичайно твърдят, че тя трябва да се преведе „убеди.” Но ако това се има предвид тук резултатът би бил универсализъм. Но вярата в предварителната благодат не зависи от текстове-доказателства. Концепцията се среща имплицитно навсякъде в Писанията. Тя е единственото обяснение на следната очевидно библейски ред от идеи: (1) Никой не търси Бога (пълна поквара) (2) Поканата за спасение е Божия (3) Всички способности да се упражнява свободна воля към Бога идват от Бога (4) Спасението е Божий дар, не човешко постижение и (5) Хората са способни да отхвърлят Божията покана за спасение. Всичко това се съдържа в израза „предварителна благодат.” Арминианите имат спорове помежду си относно детайли като това кой е засегнат от предварителната благодат и при какви обстоятелства. Всички са съгласни, че кръстът на Исус Христос по тайнствен начин прави нещо свързано с предварителната благодат, но съществува известен спор относно необходимостта от евангелизиране (прогласяването на благовестието) за пълното влияние на предварителната благодат върху грешника.

  1. Не казва ли класичексото арминиансатво същите неща като каливизнизма що се отнася до Божия суверенитет? Все пак ако Бог предузнава всичко, което ще се случи и е създаал този свят не се ли основава предузнанието на самото сътворение?

Това е много добър въпрос, но той се основава на неправилно разбиране на Божието предузнание. Класическото арминианство не гледа на Бога като „предвидял” всички възможни светове и след това избрал да създаде един от тях. Бог е избрал да създаде един свят, в който има същества създадени по Неговият собствен образ и подобие със свободна воля както да Му се покоряват така и да не го правят. Божието предузнание за това какво се случва на света кореспондира (най-добрата дума, с която разполагаме) с това, което се случва. Разбира се, ние не можем напълно да обясним Божието предузнание без да се хлъзнем към детерминизъм. Но тайните на свободната воля (силата да се правят противоположни избори) и Божието не-детерминиращо предузнание са тайни, които са по-лесни за приемане от всяка форма на божествен детерминизъм, който, вземайки предвид формата на света, неизбежно хвърля сянка върху Божият характер.

  1. Може ли един арминианец да обясни някои същностни идеи, които разграничават арминианството от калвинизма за неучени?

Да. Има поне три такива. Първо, Бог е абсолютно, безусловно добър по начин, който може да бъде схванат като добър. (С други думи, Божията доброта не накърнява нашата основна, интуитивна интуиция за добротата.) Второ, Божията последваща воля не е Божията предшестваща воля освен това, че Бог предшестващо (преди падението) е решил да позволи човешкия бунт и неговите следствия. Всички конкретни грехове и злини са позволени от Бога според Неговата последвща воля и не са планирани, подготвени или определени като сигурни според Божията предшестваща воля. Трето, спасението на отделните личности не е детермиирано от Бога, но е направено възможно (чрез изкуплението и предварителната благодат) и осъществено от Бога (чрез обновяването и оправданието по благодат чрез вяра).

1 thought on “Арминианство – въпроси и отговори – 4

  1. Иска ми се да коментирам две неща.
    Йоана 12гл……” 32. И когато бъда Аз издигнат от земята, ще привлека всички при Себе Си.”
    Тези думи , Господ изрича , като следствие от посещението и интереса проявен от двамата гърка , към Неговото учение и делата Му.Те кореспондират с Йоана 10гл….” 16. И други овце имам, които не са от тая кошара, и тях трябва да доведа; и ще чуят гласа Ми; и ще станат едно стадо с един пастир.”….т.е Неговото искупително дело , не се отнася само до юдеите а и до езичниците.Тези ВСИЧКИ , са Неговия народ , Неговото стадо , те са Неговата Невеста – Църквата.От света , който ни заобикаля е просто очевидно , че не само всички човеци не са привлечени от Него , но огромната част от човечеството през вековете , погиват без даже да са чули една дума от Благовестието, защото Исая в 53 гл. казва…” 11. Ще види плодовете от труда на душата Си и ще се насити; Праведният Ми служител ЩЕ ОПРАВДАЕ МНОЗИНА ЧРЕЗ ЗНАНИЕТО ИМ ЗА НЕГО, И Той ще се натовари с беззаконията им..”
    Не виждам как от Йоана 12:32 може да се изгради цяла доктрина за предшестващата благодат.Да твърдиш , че тя се подразбира навсякъде в Писанията и да не можеш да я докажеш чрез Тях , си е несериозно.
    Освен това , по т.19 , според мен такова нещо като Неговата последваща воля , няма!
    Божията воля е една и е според Неговото намерение и предузнание , и не зависи от волята на творението.Предузнанието не е виждане в бъдещето а план , проект според който се случват нещата , така както са замислени.Т.е пророчеството е Негово волеизявление за това какво ще стане в бъдещето , и Той знае какво ще стане в това бъдеще ,защото Сам Го твори , защото е наредил така да стане.
    Ето тук е една от основните грешки на арминяните , като се опитват по човешки да оправдаят действията на Бога , за да не излезе че е несправедлив и чудовище. Само че Бог без да е автор на злото произлизащо от сърцата на човеците /без изключение , даже и когато вършат според тяхния стандарт добро/, го допуска и контролира в развитие до степен , която е необходима за целите Му.И това е видно от …Деяния 2 гл….” 23. Него, предаден според определената Божия воля и предузнание, вие разпнахте и убихте чрез ръката на беззаконници;”
    Деяния 4гл „27. Защото наистина и Ирод и Понтийски Пилат, с езичниците и Израилевите люде, се събраха в тоя град против Твоя свет Служител Исуса, Когото си помазал,
    28. за да извършат всичко що Твоята ръка и Твоята воля са определили да стане.”
    Битие 50гл….” 20. Вие наистина намислихте зло против мене; но Бог го намисли за добро, за да действува така, щото да спаси живота на много люде, както и стана днес.”
    За Бога , според мен, няма никаква загатка за това как човеците ще реагират на обстоятелствата в които Той Самият ги поставя, така че да се налага да променя намерението Си.Поздрави!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.