Арминианство – въпроси и отговори – 3


от Роджър Олсън

  1. Не казва ли арминианството, че решаващия елемент в спасението е свободното решение на грешника да приеме Христос давайки по този начин възможност на спасените да се хвалят, че частично са заслужили своето спасение?

Не. При никакви обстоятелства един човек, който приема безвъзмезден подарък не може да твърди, че го е заслужил само защото го е приел. Приетият подарък все още си остава подарък. Повечето хора интуитивно разбират това – освен калвинистите, които обвиняват арминианите, че вмъкват заслуги в свободното приемане на спасението. Но същите тези калвинисти никога не биха позволили на някой, на когото са подарили нещо да твърди, че го е заслужил сам.

  1. Не води ли арминианството до либерално богословие?

Не повече от калвинизма. Фридрих Шлайермахер, „бащата на либералното богословие” бил калвинист, който станал либерал без никога да приеме арминианството. Мнозина, вероятно повечето, либерали (в богословието) през 19 век са били отгледани като калвинисти и виждайки пораженията, които това учение нанася на Божият характер са прегърнали едно либерално богословие без никога дори да се замислят за арминианството.

Евангелското арминианство е богословски консервативно. Някои евангелски арминиани са фундаменталисти. Повечето никога не са били изкушавани от либералното богословие. Не съществува логическа или историческа връзка между класическото арминианство и либералното богословие.

  1. Не е ли свободната воля първият принцип на арминианството?

Не. Първият му принцип е Бог открил се в Исус Христос или, да се изразя по друг начин, Исус Христос като съвършено и пълно откровение на Божият характер. Арминианите просто вярват в либертарианската свободна воля (силата да прави противоположни избори) понеже (1) това се казва в Писанието, (2) единствено това позволява на Бога да не бъде чудовище и (3) тя е една опитана реалност необходима за носенето на отговорност. Човек може да добави и че тя (либертаринаската свободна воля) е предполагана от всички църковни отци преди Августин.

  1. Как арминианите обясняват Римляни 9?

Това без съмнение е най-често задаваният въпрос от „твърдите” калвинисти, но също така и от мнозина арминиани, които търсят отговор тъй като единственото, което някога са чували са били калвинистки тълкувания на Римляни 9. Първо, важно е да обърнем внимание на факта, че Римляни 9 никога не е била тълкувана като учеща двойно предопределение за спасение и осъждение преди времето на Августин в началото на 5 век. В продължение на 4 века християните са четели Новия Завет (включително Римляни 9) и никога не са достигали до подобно тълкуване. Второ, важно е да четем Римляни 9 в контекст – Римляни 9 до 11 са една цялостна секция. Разделянето на глави не е сyществувало в първоначалните автографи. Никой не е прочитал просто глава 9 след което е спирал там. Римляни 10 и 11 завършват аргумента и показват, че Павел не говори за отделни личности и за тяхното спасение (или липса на спасение), а за групи и служения в Неговия план. Не  е трудно да се намерят арминиански тълкувания на Риляни 9-11. Можете да потърсите такива в следната секция на уебсайта на  Обществото на евнгелските арминиани (www.arminianevangelicals.org). Там ще намерите есета и списъци с коментари. Но, според мен, по-важно е това, което Уесли казва за каливнисткото тълкуване на Римляни 9: „Каквото и да означава то не може да означава това!” Той не просто оставя въпроса настрана. Той има предвид (и аз съм съгласен с него), че ако калвинисткото тълкуване на Римляни 9 е вярно тогава Бог е морално чудовище, един, който осъжда избирателно и Който по никакъв начин не прилича на Исус Христос, Който плака за Ерусалим и каза: „Исках, но вие не искахте.”

  1. Защо няма арминиански говорители, велики проповедници или водачи като Джон Пайпър, Джон МакАртър, Р. С. Спроул, Мат Чандлър и др.?

Това всъщност не е въпрос свързан с арминианството като система от врявания, а за една временна културна мода. Преди 30 години този въпрос би могъл да бъде зададен за Бил Готард и не-готардитите. Защо противниците на Готард нямат влиятелни говорители като Готард? Готард и семинара Basic Youth Conflicts изригна сред евангелистите подобно на вулкан и след това отшумя. Когато едно необикновено, странно (дори и да е много старо) послание се прокламира високо и често от един, двама или трима изключително убедителни прогласители то печели последователи. Това не казва нищо за неговите алтернативи – за това, че те не се надигат, за да посрещнат новото послание/движение с еднаква ревност и страст. Обикновено новото движение/послание е крайно и прогласявано от екстремисти. Те печелят последователи – най-вече сред хората склонни към крайности. След известно време екстремизмът умира, движението узрява и крайностите му биват полирани. След известно време мнозинството около „новото послание/движение” тръгват със служението и започват да избягват крайностите. Но медиите обичат крайностите, така че екстремистите получават цялото внимание – заради това, че са крайни! Смятам за добър знак, че малцина от арминианите са станали гласовите абсолютисти в един стремеж да се съревновават с водачите на движението Млади, неуморни и реформирани – повечето от които са (по мое мнение) фундаменталисти.

4 thoughts on “Арминианство – въпроси и отговори – 3

  1. Съвсем наскоро един мой близък , който печелeше лайкове във Фейсбук, пишейки сълзливо християнски стихове , пречупени през неговия мироглед, написа във формата на лозунг :
    „ Човек няма нужда от спасение , а от собствената си сила и знание , за да стигне до вечността!”Само не беше уточнил до коя вечност. Има една българска поговорка , че на човек насила можеш да му вземеш , но не и да му дадеш. Е как след като цялото Слово говори за човеците , като за ненавиждащи , презиращи и мразещи Бога бунтовници , мъртви в греховете и престъпленията си, арминяните измислят , че тези човеци трябва да приемат като дар Христос и спасението , намирайки се в едно междинно състояние огряни от предшестващата благодат , за която в Библията никъде не пише. Но със сигурност на много места пише , че Бог ще обреже сърцето им , за да искат и да желаят и това не е предшестваща благодат , а новорождение.
    Според някой , смъртта на един човек е трагедия , а смъртта на милиони е статистика.
    По подобен начин арминяните са съгласни , че Суверенния бог ,според волята си уравлявайки творението Си може да погуби милиони , а когато пак според волята си , изпраща един човек в ада а друг спасява , изведнъж се превръща в чудовище!

  2. Добре, Зайко, в Библията не пише, а къде в текста по-горе пише за „предшестваща благодат“?

  3. Доколкото виждам , това е третата част от „Арминянството – въпроси и отговори“, която поредица Радо формално е разделил на части за удобство.Можеш, например, отново да прочетеш първа част и ако за теб предхождаща и предшестваща благодат , не е едно и също , моля за извинение!

  4. Предхождаща и предшестваща благодат е едно и също – аз не съм си уеднаквил терминологията.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.