Арминианството – въпроси и отговори – 2


от Роджър Олсън

  1. Каква е разликата между арминаинството и уеслианството?

Не всички арминаини са уеслиани. Арминиой със сигурност не е бил такъв! Той е живял един век преди Уесли. Баптистите на свободната воля, мнозина петдесетници (напр. Божиите асамблеи) и „възстановците” (напр. Христовите църкви и Незвисимите християни) са арминиани без да бъдат уеслиани. Но всички уеслиани (за които аз зная) са арминиани (макар че не всички харесват това име). Уеслианите добавят към арминианството идеята за „християнското съвършенство” (което различните уеслиани дефинират по различен начин). Арминианите, които не са уселиани, не вярват в „пълното освещение” (Макар че интересно, моето собствено изучаване на Арминий, ме кара да мисля, че той може би би се съгласил с Уесли и уеслианите по този въпрос.)

  1. Включва ли арминианството вярата в абсолютна свободна воля? Ако да как Бог би могъл да вдъхнови библейските автори?

Не, арминианството не включва (и никога не е включвало) вяра в абсолютната свобода на волята. Дори Бог не притежава абсолютно свободна воля. Божията воля е управлявана от Неговият характер. Арминианството се фокусира върху греха и спасението. То казва (по отношение на свободната воля), че волята на грешника е вързаза от греха докато не бъде освободена от Божията предварителна благодат (затова можем да говорим за „освободена,” а не за „свободна” воля!). Армининатсвото не включва конкретно вярване за това дали или до каква степен Бог манипулира човешката воля, за да изпълни Своите планове (напр. Писанието).

  1. Не ограбва ли арминианството Божия суверенитет?

Съвесем не. То казва единствено, че Бог е суеверен над Своят собствен суверенитет. С други думи, Бог може (и очевидно го прави) да ограничи Своята власт като позволи на хората да се противопоставят на Неговата воля – в определена степен. Всичко, което се случва (казва арминианството) попада в обхвата на Божията суверенна воля – или Божията предшестваща или Божията последваща воля. Божията предшестваща воля е всички да се спасят. Божията последваща воля (последвща спрямо грехопадението) е да се спасят всички, които вярват.

  1. Не води ли арминианството до отворен теизъм?

Както отвореният теизъм така и калвинизмът смятат така, но класическото арминианство не е съгласно. Според класическото арминианство Бог познава бъдещето изцяло – като вече случило се в умът Му, макар то все още да е неопределено. Как е възможно Бог да знае свободните решения и действия (тези, които все още не са решени от нищо) е една тайна, с която класическото арминианство е готово да живее понеже вярва (Божествено просто познание, което не включва цялостен Божествен детерминизъм), че Писанието учи на това и понеже това е единствената алтернатива пред останалите виждания за Божието предзунание, които класическите арминиани не са в състояние да приемат. Тази тайна не съдържа логическо противоречие. Всяко богословие съдържа тайна в някаква степен. Същото е вярно и за естествената наука.

  1. Възможно ли е един арминианец да разреши проблема с Божественото предузнание посредством молинизма?

Някои класически арминиани смятат така. Други не са съгласни. Два неразрешени въпроса са свързани с този вътрешен за арминианството спор. Първият е философски: дали несъответстващата на фактите либертарианска свобода е възможна концепция? Вторият е богословски: Възможно ли е Бог да използва междинното познание (приемайки, че Той притежава такова), за да определя човешките дела без да ги детерминира? Класическите арминиани са разделени по отношение на тези въпроси и техните отговори.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.