Как християнството пасва на нашата партийна система? То не пасва.


от Тимъти Келър

(статията е публикувана в New York Times)

Каква трябва да е ролята на християните в политическия живот? Повече от всякога хората задават този въпрос. Християните не могат да претендират, че са над политиката и просто „проповядват благовестието.“ Тези, които избягват политическите дискусии и ангажираност просто гласуват за социалното status quo. Американските църкви в края на 19 век, които не говорели против робството понеже това било нещо, което можем да наречем „политизирано“ всъщност по този начин подкрепяли робството. Да не бъдеш политически ангажиран всъщност означава да бъдеш такъв. 

Библията ни дава примери на вярващи хора, които заемат важни постове в езически правителства – например Йосиф или Данаил в Стария Завет. Християните трябва да са политически ангажирани като начин да обичат своите ближни, без значение дали те вярват като нас или не. Да работим за по-добри обществени училища, за съдебна система, която не дискриминира бедните или за премахване на расовата сегрегация изисква политическа ангажираност. Християните са правили тези неща в миналото и трябва да продължават да ги правят.

Въпреки това, макар че вярващите могат да се включат в някоя партия и да бъдат политически активни те не трябва да свързват християнската църква или вяра с някоя политическа партия като единствено християнската. Има редица причини да настояваме за това.

Една от тях е, че това създава в хората, които мислят върху християнската вяра, силното впечатление, че да се обърнат към християнството означава не само да повярват в Исус, но и да станат членове на (попълнете празното място) партия. Така много скептици получават потвърждение на това, което им се иска да вярват за религията – че тя е просто още един блок гласоподаватели, който търси власт.

Друга причина да не се свързва християнската вяра с една единствена партия е, че множество политически позиции не са въпрос на библейска заповед, а на практическа мъдрост. Това не означава, че църквата никога не трябва да говори за социалните, икономически и политически реалности понеже самата Библия често прави това. Расизмът е грях, престъпване на втората от двете най-големи заповеди дадени от Исус, да „обичаш ближния си.“ Библейската заповед да се помага на бедните и да се защитават правата на потиснатите са морални императиви за вярващите. За отделните християни да говорят против ясното нарушение на тези морални изисквания не е въпрос на избор.

В същото време съществуват множество възможни начини да се помага на бедните. Трябва ли да ограничим намесата на правителството и да оставим частния капиталов пазар да разпределя ресурсите или трябва да разширим възможностите на държавата и да й дадем повече възможности да преразпределя богатството? Или пък правилното решение лежи някъде между ези две неща? Библията не ни дава недвусмислен отговор на тези въпроси за всяко време, място и култура.

Познавам един човек от Мисури, който беше консервативен републиканец и традиционен презвитерианец. Той посети шотландските планини и там намери църкви толкова стриктни и ортодоксални, колкото можеше само да мечтае. Всички те запаметявали катехизиса и Писанието. Но един ден той открил, че шотландските приятели християни, които той толкова уважавал били (според неговите разбирания) социалисти. Техните разбирания за държавна икономическа политика и за отговорностите на държавата според него клонели силно наляво и все пак били вкоренени в техните християнски убеждения. Той не се върна в САЩ политически либерален, но, по собствените му думи, „смирен и смъмрен.“ Осъзна, че мислещи християни, които се опитват да се покорят на Божия призив, могат разумно да се обърнат към различни аспекти на политическия спектър и да дават подкрепа на различни политически стратегии.

Друга причина днешните християни да не могат да си позволят църквата да бъде напълно свързана с дадена политическа партия е проблемът, който британския етик Джеймс Мъмфолд нарича „цялостна етика.“ Политическите партии все повече настояват, че можете да работите по даден проблем заедно с тях ако не одобрявате цялостната им политика.

Това ударение оказва натиск върху християните в политиката. Например, следвайки Библията и ранната църква, християните трябва да са посветени на радикална справедливост на бедните, но също и на разбирането, че сексът е запазен единствено за семейството. Едното от тези виждания изглежда либерално, а другото подтикващо консервативно. Историческите християнски позиции по социалните въпроси не пасват на консервативните политически приемания.

По този начин християните са притиснати да избират между две възможности. Едната е да се отдръпнат и да се опитат да бъдат аполитични. Втората е да асимилират и напълно да приемат цялата политика на една партия, за да получат място на масата. Нито една от тези възможности не е приемлива. В притчата за добрият самарянин разказана в евангелието според Лука Исус говори за един човек, който рискува живота си, за да окаже материална помощ на човек от различна раса и религия. Исус ни забранява да отказваме помощ на своите ближни и това неизбежно изисква от нас да участваме в политическите процеси. Ако бъдем изключени и дори преследвани понеже правим това сме уверени, че Бог е с нас (Матей 5:10-11) и че някои хора все пак ще видят „добрите ни дела и ще прославят Бога“ (1 Петър 2:11-12). Ако сме само отблъскващи или само привлекателни за света, но не и двете, можем да сме сигурни, че не живеем така както трябва.

1 thought on “Как християнството пасва на нашата партийна система? То не пасва.

  1. Ако искаш наистина да изпиташ вярата си ,трябва да влезнеш в политиката.Последните изречения в заключението на Келър ,показват какви са целите.Ако в тая мръсотия останеш чист , значи си почти Даниил !Поздрави!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.