История на църквата 6-41


index

от Евсевий Кесарийски

Глава 41

Мъчениците в Александрия

  1. Същият автор, в своето писмо до Фабий, епископ на Антиохия, разказва следното за мъчениците в Александрия по времето на Деций:

„Гонението сред нас не започна по царска заповед, но продължи цяла година. Пророкът и авторът на злото в този град, който и да е той, преди това действаше и настройваше срещу нас езическите тълпи, разпалвайки сред тях суеверията за страната им.

  1. Подбудени по този начин и намирайки добра възможност за всяко нечестие те сметнаха, че единственото благочестиво служение, което могат да принесат на своите демони е да ни убият.
  2. Първо те хванаха един старец на име Матрас и му заповядаха да изрече нечестиви думи. Но когато той не се подчини те го биха с тояги, разкъсаха лицето му и очите му с остри колове, извлякоха го от града и го биха с камъни.
  3. След това те заведоха пред своите идоли една верна жена на име Квинта, за да я накарат да им се поклони. И когато тя се отвърна с отвращение те завързаха краката й и я влачиха през целия град по покритите с камъни улици като я блъскаха в колоните и в същото време я бичуваха. След това като я отведоха на същото място те я убиха с камъни.
  4. Тогава всички единодушно се втурнаха в домовете на благочестивите и извличаха всеки, който някой от тях познаваше като свой съсед като ги ограбваха и плячкосваха. Те взеха за себе си по-ценните неща, а по-бедните и тези направени от дърво разпръснаха и изгориха по улиците, така че градът заприлича на завладян от врагове.
  5. Но братята се отдръпнаха и избягаха като „радостно посрещаха разграбването на имота си” подобно на хората, на които свидетелствал Павел. Не зная за никой освен може би за малцина от попадналите в ръцете им, които по това време са се отрекли от господа.
  6. След това те хванаха и тази най-почитана девица, Аполония, една възрастна жена, и удряйки я в челюстите избиха всичките й зъби. Те запалиха огън извън града и заплашиха да я изгорят жива ако не се присъедини към тях в нечестивите им крясъци. И тя, като се помоли малко, беше освободена и с готовност сама скочи в огън и изгоря.
  7. Тогава те хванаха Серапион в собствената му къща и го изтезаваха с груба жестокост и след като счупиха всичките му крайници го хвърлиха с главата надолу от горния етаж. И нямаше улица нито обществен път, който да е отворен за нас през деня или през нощта. Понеже винаги и навсякъде те всички крещяха и ако някой не повтаряше нечестивите им думи веднага биваше извличан и изгарян.
  8. Нещата продължиха по този начин доста дълго време. Но размириците на гражданската война дойдоха върху нечестивите хора и обърнаха тяхната жестокост спрямо нас един към друг. Така ние си отдъхнахме за малко понеже тяхната ярост спрямо нас престана. Но в момента ни беше известена промяна от това по-меко управление и ни обхвана голям страх какво ще се случи.
  9. Понеже пристигна декретът, почти като най-ужасното време предсказано от нашия Господ, в което ако е възможно ще се съблазнят дори избраните.
  10. Всичко е страховито. И мнозина от по-видните в страха си веднага излязоха напред. Други, които бяха на държавна служба бяха повлечени от своите официални задължения, а други подтиквани от познатите си. И когато бяха викани имената им те пристъпваха и извършваха нечистите и нечестиви жертви. Някои от тях бяха бледи и трепереха сякаш не принасяха жертва, а сами бяха принасяни на идолите. Те бяха осмивани от множеството, което стоеше отстрани тъй като на всички беше ясно, че те се страхуваха както да умрат така и да принесат жертва.
  11. Но някои се приближаваха до олтарите с по-голяма готовност заявявайки, че никога не са били християни. За тях се сбъдва предсказаното от нашия Господ, че те „мъчно” ще се спасят (Матей 19:23). От останалите едни следваха един, а други друг от тези класи, някои бягаха и някои биваха залавяни.
  12. От последните някои останаха верни в окови и затворени и някои, които бяха затворени дори за много дни все пак се отказаха от вярата преди да бъдат изведени на съд. Останалите, след като понесоха големи мъки накрая се отрекоха.
  13. Но здравите и блажени стълбове на Господа подкрепяни от Него и приели сила и мощ подходящи за силната вяра, която притежаваха, станаха прекрасни свидетели за царството.
  14. Първият от тези беше Юлиян, един мъж, който толкова страдаше от подагра, че не беше в състояние да седи или да ходи. Доведоха го заедно с двама други, които го носеха. Единият от тях веднага се отрече. Но другият, чието име беше Кронион, презимето му Еун както и старецът Юлиян, изповядаха Господа и бяха развеждани из на камили целия град, който, както знаете, е много голям и от тази издигната позиция бяха бити и накрая изгорени в голям огън заобиколени от всички жители.
  15. Но един войник на име Беза, който се намираше до тях докато те бяха водени укори тези, които ги обиждаха. И те закрещяха срещу него и този мъжествен Божи войн беше обвинен и след като завърши благородно голямото състезание за благочестие беше обезглавен.
  16. Един друг, либиец по рождение, но по име и блаженство истински макарец[1] беше убеждаван силно от съдията да се отрече, но след акто не се съгласи беше изгорен жив. След тях Епимах и Александър, след като бяха в окови за дълго време и понесоха безбройни мъки, стъргалки[2] и бичувания, също бяга погълнати от силния огън.
  17. Заедно с тях имаше и четири жени. Амонария, една света девица, съдията измъчва неуморно и по всякакъв начин понеже тя от самото начало заяви, че няма да направи нищо от това, което й заповядват. И след като напълно удържа на обещанието си тя беше извлечена. Другите бяха Меркурия, една много забележителна жена и Дионисия, майка на много деца, която обаче не обичаше децата си повече от Господа. Тъй като губернаторът се срамуваше от безполезността на мъченията и след като винаги биваше победен от жените, те бяха предадена на смърт от меч без да бъдат изпитвани чрез мъчения. Понеже победителката Амонария ги понесе от името на всички.
  18. Египтяните Херон и Атер и заедно с тях Диоскор, едно момче на около 15 години бяха доведени. Отначало съдията се опита да измами момчето чрез ласкави думи сякаш то можеше да се предаде лесно и след това да го принуди чрез мъчения като някой, който лесно би се поддал. Но Диоскор нито се убеди нито се пречупи.
  19. Тъй като останалите останаха твърди той ги бичува жестоко и след това ги предаде на огъня. Но почитайки начина, по който Диоскор се беше отличил публично и неговите мъдри отговори и убеждения той го отпрати казвайки, че по причина на младостта му му дава време да се покае. Този най-богоугоден Диоскор сега се намира сред нас очаквайки по-голям сблъсък и по-трудно състезание.
  20. Някой си Немсион, който също беше египтянин, беше обвинен в съучастничество в грабеж. Но когато се оправдал пред центуриона по обвинение твърде чуждо на истината той бил набеден, че е християнин и заведен в окови пред губернатора. Най-неправедният магистрат го измъчва и бичува двойно повече от обичайното за кражба и след това го изгори заедно с разбойниците почитайки човекът по този начин чрез прилика с Христос.
  21. Една група войници, Амон, Зено, Птоломей и Игнен и заедно с тях и един възрастен човек, Теофил, застанаха заедно пред трибунала. И тъй като един човек, който беше изпитван като християнин изглеждаше склонен да се отрече, те стояха скръцайки със зъби, правеха знаци с лицата си, стискаха ръце и жестикулираха с телата си. И когато всеобщото внимание се обърна към тях преди някой да ги хване те се втурнаха към трибунала казвайки, че са християни, така че губернаторът и съвета се изплашиха. Така тези, които бяха изпитвани се показаха твърде смели въпреки възможността да страдат докато съдиите им треперели. И когато бяха извличани от трибунала те ликуваха в своите свидетелства. Сам Бог им даде славно да тържествуват.”

[1] Гръцката дума „макария” означава блажен.

[2] Инструмент за мъчение, който изстъргвал плътта, през която бил прокарван

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.