История на църквата 6-19


Глава 19

Обстоятелствата свързани с Ориген

  1. Гръцките философи от тази епоха са свидетели на неговете познания в тези области. Те често го споменават в твобрите си. Понякога му посвещават книгите си, друг път му ги представят сякаш на учител за оценка.
  2. Защо е необходимо да казваме това когато дори Порфирий, който живял в Сицилия в наши дни и писал книги против нас, опитвайки се да клевети божествените писнаия чрез тях, споменава тези, кото ги тълкували. И непособен по никакъв начин да намери смислено основание против ученията поради липса на аргумнти започнал да клевети и очерня техните тълкуватели, опитвайки се да злепостави особено Ориген, когото той казва, че познавал от младостта си.
  3. Но всъщност без да съзнава това той препоръчал човека, казвайки истината за него в някои случаи, в които не можел да направи друго, но изричайки лъжи където смятал, че няма да бъде уловен. Понякога той го обвинява като християнин, а друг път описва умението му във философското познание. Но чуйте собствените му думи:
  4. „Някои хора, желаейки да намерят решение на низостта на еврейските Писания, вместо да ги изоставят, се обърнали към обяснения несъвместими и противоречащи на написаните думи, които обяснения, вместо да осигурят защита на чужденците съдържат тяхно одобрение и защита. Понеже те се хвалят, че ясните думи на Мойсей са енигми и ги смятат за пророчества пълни с тайни мистерии. И след като се провалили в умственото разсъждение поради глупост те представят своите обяснения.” По-нататък той казва:
  5. „Като пример за подобен абсурд аз посочвам един човек когото аз съм срещал в младостта си и който тогава беше хвален твърде много, и все още е, заради писанията, които оставил. Имам предвид Ориген, който е твърде почитан от учителите на тези учения.
  6. Понеже този човек, след като слушал Амоний, който достигнал до най-голямото умение във философията в наши дни, извлякъл голяма полза от своя учител в познанието на науката. Но що се отнася до правилния избор в живота той тръгнал в обратна посока.
  7. Понеже Амоний, бивайки християнин, и отгледан от християнски родители, когато се предал на изучаването на философията веднага се покорил на начина на живот изискван от законите. Но Ориген, бивайки изучен като грък в гръцката литература, се обърнал към варварско безразсъдство. И носейки познанието, което придобил той търгувал с него живеейки като християнин и противно на законите, но в своето мнение за материалните неща и за божеството приличал на грък и по този начин смесвал гръцкото учение с чужди басни.
  8. Понеже той постоянно изучавал Платон и се занимавал с писанията на Нимений и Корний, Апоофаний, Лонгиний, Модерат и Никомах и с тези, които били известни сред питагорейците. Той използвал книгите на стоика Каремон и на Корнит. Запознавайки се чрез тях напълно с предобразното тълкуване на гръцките мистерии той го приложил към еврейските Писания.”
  9. Тези неща са казани от Порфирий в третата книга на неговата творба срещу християните. Той говори вярно за заниманията и учеността на човека, но явно лъже (понеже кой противник на християните не прави това?) когато казва, че се отклонил от гърците и че Амоний отпаднал от живота на благочестие в езическите обичаи.
  10. Понеже Ориген бил научен на християнските учения от своите родители както ние вече казахме. А Амоний държал непоклатимо божетсвената философия и неопетнена до края  на живота си. Неговите творби все още показват това тъй като той все още е хвален от мнозина  заради писанията, които оставил. Например, творбата наречена  Хармонията на Мойсей и Исус и други такива за достъпни за учените.
  11. Това е достатъчно, за да докаже клеветата на лъжливият обвинител както и умението на Ориген в гръцкото познание. Той защитава своето усърдие в това срещу някои, които го обвинявали в едно писмо, в което написал следното:
  12. „Когато се посветих на словото и славата на умението ми се разнесе надалеч и когато еретици и хора запознати с гръцкото учение и по-конкретно с философията, идваха при мен видя ми се необходимо да изследвам ученията на еретиците и какво казва филосфията за истината.
  13. В това ние следваме Пантен, който бил полезен на мнозина преди нашето време чрез цялостната си подготовка в тези неща както и Херакъл, който сега е член на Алексдандрийското презвитерство. Аз го намерих с един учител по философия, с когото той беше вече 5 години преди аз да започна да слушам лекции по тези предмети.
  14. И макар че по-рано носел обикновените дрехи той ги оставил настрана и приел, и все още носи, филосфска мантия като продължава усърдно да изучава гръцките книги.”

Това той казал в своя защита относно изучаването на гръцката литература.

  1. Около това време, докато все още се намирал в Александрия, дошъл един войник, който донесъл писмо от управителя на Арабия до Деметрий, епископа на епархията и до префекта на Египет, който по това време управлявал, с което изисквал по най-бързия начин те да изпратят Ориген до него, за да го разпита. Изпратен при него той отишъл в Арабия. И след като за кратко време постигнал целта на посещението си той се върнал в Александрия.
  2. Но след известно време в града избухнала голяма война и той се оттеглил от Александрия. Смятайки, че за него няма да е безопасно да остане в Египет той отишъл; в Палестина и пребивавал в Кесария. Докато бил там епископите на църквата в тази страна поискали от него да проповядва и да изяснява Писанията публично макар той все още да не бил ръкоположен за презвитер.
  3. Това е явно от това, което Александър, епископ на Ерусалим и Теоктист на Кесария написали на Деметрий по този въпрос защитавайки се по следния начин:

„Той каза в писото си, че подобно нещо не се е чувало никога нито пък се е случвало, мирянин да проповядва в присъствието на епископи. Не знаем как той твърди нещо, което е напълно невярно.

  1. „Понеже винаги когато се намират хора способни да наставляват те биват наставени от светите епископи да проповядват на народа. Така е правил в Ларанда, Еуелпис от Неон, в Икониум, Паулин от Келсий и в Сердика Теодор от Атика, които са наши блажени братя. Вероятно това е било правено и на други, неизвестни за нас, места.”

Той бил почетен по този начин докато все още бил млад човек не само от своите съграждани, но и от чужди епископи.

  1. Но Деметрий изпратил за него чрез писмо призовавайки го чрез членове и дякони на църквата да се завърне в Александрия. Така той се върнал и подновил своите обичайни занимания.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.