История на църквата 6-13


index

от Евсевий Кесарисйки

Глава 13

Писанията на Климент

  1. Всичките осем Стромата на Климент са запазени сред нас като им е дадено следното заглавие: „Строматата на Тит Флавий Климент за гностичните бележки на истинската философия.”
  2. Книгите наречени Хипотипосис са същия брой. В тях той споменава Пантен по име като свой учител и ни дава своите мнения и традиции.
  3. Освен тези имаме негова Убеждаваща книга написана към гърците, три книги на една творба наречена Наставник, друга със заглавие Как се спасява богаташът? книгата За Псахата, дискусии За Поста и За злото говорене, Убеждаваща книга за търпението или За наскоро кръстените и една, която носи името Църковен канон или Против юдаизаторите, която той посветил на Александър, по-горе споменатият епископ.
  4. В Стромата той не само се занимава подробно с божествените Писания, но цитира и всичко казано от гръцките автори, което му се струва полезно.
  5. Той разяснява мненията на мнозина, като грънци така и варвари. Той също така оборва лъжливите учения на ересиарсите и освен това разглежда една голяма част от историята давайки ни една извадка от твърде разнообразно знание, което заедно с всичко останало той смесва с философски виждания. Вероятно е поради тази причина той да е нарекъл книгата си с подходящото за нея име Стромата.
  6. В тези книги той използва и свидетелства от спорните писания, т. нар. Премъдрост Соломонова и Исус син Сирахов като и от посланието към евреите и тези на Варнава, Климент и Юда.
  7. Той споменава също книгата на Тациан Обръщение към гръците и говори за Касиан като аз авторът на една хронологична книга. Той споменава еврейските автори Филон, Аристобул, Йосиф, Деметрий и Еуполем сякаш всички те показват в книгите си, че Мойсей и еврейската раса са съществували преди появата на гърците.
  8. Тези книги съдържат и много други знания. В първата от тях[1] авторът говори за себе си като за живеещ след апостолските наследници.
  9. В тях той също обещава да напише коментар на Битие[2]. В книгата си За Пасхата той признава, че е бил подтикнат от приятелите си да запише за потомството традициите, които е чул от древните презвитери и в същата книга той споменава Мелито и Ириней както и някои други и привежда извадки от техните писания.

[1] т.е. Стромата

[2] В Стромата 6.18

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.