История на църквата 6-8


index

от Евсевий Кесарийски

Глава 8

Дързостните дела на Ориген

  1. По времето когато Ориген ръководел катехизисните наствления в Александрия, той извършил едно дело, което показвало младежки и незрял ум, но в същото време дало най-голямо доказателство за вяра и въздържание. Понеже той взел думите „А има и евнуси, които сами са скопили себе си заради Божието царство“ (Матей 19:12) в прекалено буквален и краен смисъл. И за да изпълни думите на Спасителя, и в същото време, за да отнеме от невярващите всяка възможност за скандал – понеже, макар и млад, той се срещал за изучаване на божествените писания както с мъже, така и с жени – той привел в действие думите на Спасителя.
  2. Той смятал, че това няма да стане известно на мнозина от познатите му. Но за него било невъзможно, макар да желаел да направи това, да опази едно такова действие в тайна.
  3. Когато Деметрий, който предстоявал над тази епархия, най-накрая научил това, той твърде много се възхитил от дързостта на действието и тъй като виждал неговата ревност и искреност във вярата, веднага го наставил да бъде смел и го подтикнал още повече да постоянства в делото на катехизисните наставления.
  4. Такъв бил той по това време. Но скоро след това, виждайки, че  преуспява и става велик и забележителен сред всички хора, същият Деметрий завладян от човешка слабост писал за неговото дело до епископите по света като за най-глупавото. Но епископите от Кесария и Ерусалим, които били особено забележителни и отличаващи се сред палестинските епископи, сметнали Ориген за достоен за най-голяма почест, ръкополагайки го за презвитер.
  5. Така неговата слава нараснала много, името му било почитано навсякъде и той придобил не малка репутация за добродетел и мъдрост. Но Деметрий, понеже нямал нищо друго, което може да каже срещу него, освен това дело, извършено през неговата младост, го обвинил горчиво и се осмелил да включи в тази обвинения заедно с него и хората, които го издигнали в презвитерство.
  6. Тези неща обаче се случили малко по-късно. Но по онова време Ориген продължавал безстрашно да наставлява в божествените неща в Александрия ден и нощ всички, които идвали при него, посвещавайки цялото си свободно време без прекъсване на божествено изучаване и на учениците си.
  7. Север, след като управлявал в продължение на 18 години, бил наследен от своя син, Антоний[1]. Сред онези, които дързостно издържали гоненията по това време и били опазени от божието провидение през борбите и изповедите, бил и Александър, за когото ние вече говорихме[2] като епископ на църквата в Ерусалим. Поради неговото превъзходство в изповядването на Христос той бил счетен за достоен за това епископство, докато Нарцис, неговият предшественик, все още бил жив.

[1] Север управлявал малко повече от 17 години и починал на 4 Февруари 211 г. Той бил наследен от двамата си сина Марк Аврелий Север Антоний Басиан (известен повече със своя прякор Каракула, който обаче никога не е използван в официални документи и надписи) и Луций или Публий Септимий Гета. Евсевий споменава само първия като го нарича с официалното му име Антоний.

[2] Всъщност Евсевий греши и тук за първи път говори за този Александър.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.