История на църквата 6-2


index

от Евсевий Кесарийски

Глава 2

Обучението на Ориген още от неговото детство

  1. Много неща могат да се кажат в опит да опишем живота на този човек докато все още бил в училище, но този предмет би изисквал самотоятална книга. Все пак в настоящия момент, пропускайки много неща, ние ще изложим няколко факта за него колкото е възможно по-накратко, събирайки ги от определени писма и от думите на все още живи хра, които го познавали.
  2. Това, което те казват за Ориген ми изглежда достойно да бъде споменато.

Била десетата година от царуването на Север когато Леат бил управител на Александрия и над останалата част от Египет и Деметрий наскоро приел епископството на тамошната епархия като наследник на Юлиян.

  1. Тъй като пламъкът на преследването горял ярко и множества получавали мъченически корони такова желание за мъченичество обзело душата на Ориген, макар да бил още момче, че той се приближил до опасността, втурвайки се напред и стремейки се в своята ревност към конфликта.
  2. И живота му би приключил много бързо ако не бил избавен от небесното Провидение за полза на мнозина, което попречило на желанието му чрез неговата майка.
  3. Понеже отначало увещавайки го тя го молела да се смили над майчините й чувства към него. Но когато открила, че след като разбрал, че баща му е хванат и затворен, той започнал да желае още повече и напълно се отдал на своята ревност за мъченичество, тя скрила всичките му дрехи и по този начин го принудила да остане в къщата.
  4. Но, тъй като нямало какво друго да направи и ревността му която надвишавала неговата възраст не му позволявала да стои спокоен, той изпратил до баща си насърчително писмо относно мъченичеството, в което го наставлявал казвайки: „Пострай се да не промениш ума си зради нас.” Това може да бъде записано като първото доказателство за младежката мъдрост на Ориген и за голямата му любов към благочестието.
  5. Понеже дори тогава той бил натрупал не малко съкровища чрез думите на вярата, бивайки обучаван в божествените Писания от детството си. И той ги изучавал без пристрастие понеже неговият баща, освен че му предал обичайното образование ги направил предмет на не по-малко внимание.
  6. Преди всичко, преди да го настави в гръцките науки той го научил на свещените изисквайки от него да учи и да рецитира всеки ден.
  7. Но това не било досадно за момчето, но то било жадно и прилежно в учението. И то не се задоволявало с това, което било просто и очевидно в свещените думи, но търсело нещо повече и дори на тази възраст се занимавало с по-дълбоки спекулации. Така то озадачавало баща си като питало за истинското значение на вдъхновените Писания.
  8. Баща му привидно го мъмрел казвайки му да не изследва отвъд това, което е удачно за възрастта му или по-далеч от явното значение. Но в себе си той се радвал много и благодарял на Бога, авторът на всяко добро, че го е счел за достоен да бъде баща на такова дете.
  9. Казват, че често стоейки до спящото дете, той откривал гърдите му сякаш на тях бил изобразен Светия Дух и почтително ги целувал, считайки се за благословен с такъв богоугоден потомък. Тези и други подобни неща се разказват за Ориген когато той бил още момче.
  10. Но когато баща му завършил живота си мъченически той останал с майка си и още шест по-малки братя още преди да навърши 17 години.
  11. И тъй като бащините му притежания били конфискувани за царската хазна той и семейството му се оказали в нужда от потребното за живота. Но той бил счетен за достоен за божествена грижа и намерил благоволение и почивка при една твърде богата жена, която се отличавала с начина си на живот и в други отношения. Тя се отнасяла с голямо уважение към един известен еретик, който тогава живеел в Александрия, който обаче бил роден в Антиохия[1]. Той й бил като осиновен син и тя се отнасяла към него с голяма милост.
  12. Но макар на Ориген да се налагало да общува с него той все пак представил по това време големи доказателства за своето правоверие. Понеже когато поради очевидните умения на Павел да дебатира – понеже такова било името му – големи множества се събирали около него, не само от еретици, но и от нашите хора, Ориген никога не се съгласил да се моли заедно с него понеже държал, макар да би още момче, правилото на Църквата и мразел, както той се изразявал, еретичните учения. Бивайки обучен в гръцките изкуства от баща си след смъртта му той се посветил по-усърдно и изключително на изучаването на литературата, така че получил значителна подготовка по филология и скоро след смъртта на баща си бил в състояние, посвещавайки се на този предмет, да печели средства напълно достатъчни за нуждите на неговата възраст.

[1] За този еретик на име Павел е известно единствено това, което тук ни казва Евсевий.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.