История на църквата 4-22


от Евсевий Кесарийски

index

Глава 22

Хагезип и събитията, които той споменава

1. Хагезип в петте книги Спомени[1], които са достигнали до нас ни дава най-пълно описание на живота си. В тях той разказва как на едно пътуване до Рим срещнал твърде много епископи и че от всички тях той приел едно и също учение. Удачно е да чуем какво казва той след като прави някои забележки за посланието на Климент към Коринтяните.

2. Думите му са както следва: „И църквата в Коринт продължавала в истинската вяра докато Прим станал епископ в Коринт. Аз говорих с тях по пътя си към Рим и пребивавах в Коринт за много дни, през което време ние се освежихме взаимно в истинското учение.

3. Когато достигнах до Рим останах там до времето на Аникет, чийто дякон беше Елевтер. Аникет беше наследен от Сотер, а той от Елевтер. При всяко наследяване и във всеки град се приема това, което е проповядвано от закона, пророците и Господа.”

4. Същият автор описва и началото на ересите, които се появили по това време със следните думи: „След като Яков праведния пострадал мъченически, подобно на Господа, Симеон, синът на чичото на Господа, Клопа, бил определен за следващ епископ. Всички го предложили за втори епископ понеже той бил братовчед на Господа.

5. Затова те наричат църквата девица понеже тя не е покварена от суетни разговори.

6. Но Тебутий, понеже не бил направен епископ, започнал да я покварява. Той също така се появил сред седемте секти сред хората подобно на Симеон, от когото произлизат симонианите, Клеобий, от когото идват клеобианите, Доситей, от когото произлизат доситеите, Гортей, от когото произлизат гортеите и Масботей, от когото произлизат масботеите. От тях произлезли менандрианите, марконитите, карпократите, валентианите, василидеите и сатурнианите. Всеки въвел лично и отделно свое собствено различно учение. От тях идват лъжехристите, лъжливите пророци, лъжливите апостоли, които разделят единството на църквата чрез покварени учения изговорени срещу Бога и срещу неговият Христос.”

7. Същият автор записал и древните ереси, които се появили сред евреите със следните думи: „Освен това имало и различни мнения относно обрязването сред децата на Израел. Следните се противопоставяли на Юдовото племе и на Христос: есеите, галилеяните, хемеробаптистите, масботеите, самаряните, садукеите, фарисеите.”

8. Той написла и още много неща, които ние отчасти вече споменахме на удачните им места. Той цитира някои пасажи на еврейски език от сирийското евангелие според евреите показвайки, че е обръщенец от евреите и споменава други неща като взети от неписаната еврейска традиция.

9. И не само той, но и Ириней и всички древни наричали притчите на Соломон най-добродетелна премъдрост. Когато говори за книгите наречени апокрифи той записал, че някои от тях били съставени по негово време от някои еретици. Но нека да продължим с други.

[1] Съчинението не е достигнало до нас.

Реклама

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.