История на църквата 4-18


от Евсевий Кесарийски

index

Глава 18

Книгите на Юстин, които са достигнали до нас

1. Този писател ни е оставил твърде много паметници за един ум обучен и живеещ в божествените неща, които той е изпълнил с всякакви полезни неща. Тях ние ще споменем старателно отбелязвайки по пътя тези, които са достигнали до нашето знание[1].

2. Има едно негово обръщение в защита на нашето учение адресирано до Антоний, наричан Пий, до неговия син и до Римския сенат. Друга книга съдържа втората му Апология от името на нашата вяра, която той изпратил до този, който наследил споменатия император и който носел същото име Антоний Вер, чието управление ние сега описваме.

3. Също и друга книга срещу гърците, в която подробно разглежда повечето от спорните въпроси межу нас и гръцките философи и дискутира природата на демоните. За мен не е необходимо да добавям нищо повече от казаното тук.

4. Има и друга достигнала до нас творба срещу гърците, която той е нарекъм Опровержение. Освен нея съществува и една друга, За Божият суверинитет, който той доказва не само от Писнаията, но и от книгите на гърците.

5. Има и друга книга наречена Псалти и друго обръщение, За душата, в която, след като разисква множество въпроси за споменатите проблеми той привежда мненията на гръцките философи, обещавайки да ги обори и предлага своето собствено вижане в друга книга.

6. Той написал и един диалог с евреите, който водел в града Ефес с Трифон, един от най-бележитите евреи в тези дни. В нея той разказва как Божията благодат го довела до ученията на вярата, с каква ревност преди това изучавал философия и колко пламенно търсел истината.

7. В същата книга той записал, че евреите заговорничели срещу проповядването на Христос казвайки следното против Трифон[2]: „Вие не само, че не сте се покаяли за беззаконието, което сте извършили, но сте избрали и изпратили от Ерусалим по цялата земя хора, които да казват, че се е появила безбожната ерес на християните и сте говорили публично тези неща, които всички, които ни познават не говорят срещу нас. Така вие сте причината не само за собствената си неправда, но на практика и на всички останали човеци.”

8. Той написал, че дори до неговото собствено време пророческите дарби продължавали да блестят в църквата[3]. И той споменава Апокалипсиса на Йоан, изрично казвайи, че е апостолски[4]. Той споменава и някои пророчески послания и обвинява Трифон за това, че евреите са ги премахнали от Писанията[5]. Много от неговите книги все още са в ръцете на братята.

9. Книгите на този човек били считани за толова заслужаващи изучаване от древните, че Ириней цитира неговите думи: например в четвъртата книга на своята творба Против ересите където пише следното[6]: „И Юстин добре е казал в книгата си срещу Маркион, че не би повярвал дори на самият Господ ако Той би проповядвал друг Бог, разлиен от Създателя.” И отново в петата книга на същата творба той казва[7]: „И Юстин казва добре, че преди идването на Господа Сатана никога не дръзвал да хули Бога понеже все още не знаел, че вече е осъден.”

10. Аз сметнах за необходимо да кажа тези неща за да насърча старателните да търсят книгите му с усърдие. Толкова за него.

[1] Евсевий тук очевидно цитира единствено творбите, които сам е виждал, което е причината да пропусне книгата против Маркион.

[2] Юстин, Диалог с Трифон, 17

[3] Пак там, 82.

[4] Пак там 81.

[5] Пак там, 71

[6] Ириней, Против ересите, 4.6.2.

[7] Ириней, Против ересите, 5.26.2.

Реклама

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.