1 Коринтяни 11 и покривалото


от Радостин Марчев

index

1 Коринтяни 11:1-16 е един от най-трудните текстове в посланието, около който се водят спорове в няколко различни насоки.

Първо, имаме нестихващия дебат за значението на думата „глава” в пасажа.

Второ, през последните години в християнския свят избухна истинска вътрешна война относно тълкуването на ст. 3 – може ли да се твърди, че Исус Христос се покорява на Бог-Отец не само по време на Своето въплъщение, но и през цялата вечност?

Накрая е поставен въпросът за покриването на главата. Оставяйки спорът за това дали подобно покриване трябва да се практикува днес (който в никакъв случай не е окончателно завършил) по-голямо внимание се отделя на причината свързана с тази заповед на Павел. Някои християни смятат, че тя показва авторитета на мъжете над жените и че точно това утвърждава Павел в този текст.

Наскоро, Синтия Уестфал предложи един свеж, нов прочит на текста. Изходната й точка е изследване практиката на покриване в древността. Това в никакъв случай не е нещо ново и е многократно е правено от редица автори. Нейните заключения обаче са интересни в няколко аспекта.

Първо, Уестфал твърди, че нашето съвременно западно мислене относно покриването на главата не ни позволява да чуем истинското значение на текста понеже ни кара да подхождаме към него с предубеждения. Ние гледаме на покривалото като на нещо потискащо жените, което отнема тяхното достойнство и ги принизява. В древността обаче нещата са стояли точно по обратния начин. Покриването на главата е било знак за добрата репутация на жената. В една култура основана на принципите на срам и чест покриването е подчертавало именно честта на жената и репутацията на цялото й семейство. Обратно, откриването на главата на публично място е носело позор – като на жената така и на цялото й семейство и в някои случаи е било основателен повод за развод[1].

Второ, откритата глава е била сигнал, че жената е сексуално достъпна. В римското общество с открити глави са ходели проститутките, което ясно ги е отливало от почтените матрони. По този начин покривалото е действало като защита от посегателство. Имаме запазени древни римски закони, които казват, че флирта или дори насилието на жена с открита глава се е третирало юридическо като смекчаващо вината обстоятелства.

Забрана да си покриват главата са имали и робите, освободените роби и нископоставените жени. По този начин покривалото е било знак не само за добродетел и чест, но и за високоставен произход.

Трето, косата на жените в древността се е приемала за сексуално възбуждаща. По този начин жена с открита коса е била приемана повече или по-малко за провокираща.

В този контекст наставленията на Павел относно поклонението са многозначителни. В гръко-римската култура не само жените, но и мъжете са покривали главите си по време на молитва – нещо, което апостолът отрича. От друга страна, като казахме римското общество е изисквало някои групи жени да не покриват главите си като белег на ниско социално положение – нещо, на което Павел се противопоставя[2]. Макар да можем единствено да гадаем дали в коринтската общност е имало бивши проститутки тя със сигурност не е била съставена предимно от членове на висшето съсловие (виж 1 Кор. 1:26). Павел обаче настоява всяка жена да си покрива главата – нещо, което в древността не е отнемало, а е подчертавало нейната чест и добродетел. Може би поне една от причините той да казва това е желанието му в християнските събрания вниманието на мъжете да не бъде отвличано от смятаните за сексуално предизвикателни женски коси. Цялото внимание трябва да бъде отправено към и цялата слава отдавана на Бога. Може би също в подобен смисъл трябва да разбираме неговите забележки относно косата като слава на жената и естественото чувство за покриване косата от жените.

„В този контекст мъжът показва своето смирение явявайки се пред Бога като неукрасен образ Божи, а жената показва почит към Бога, към себе си  и към своето семейство като прикрива своята слава/красота в обществените богослужения. Изглежда, че поради начина, по който той свързва славата на жените с тяхната коса Павел вярва, че жените са видима слава на славата – т.е. жените имат по-голяма слава. Фактът че жената е била създадена за мъжа (1 Кор. 11:9) показва целта на нейната по-голяма красота и привлекателността й за мъжа. Той също така показва, че Адам е бил  този, който се е нуждаел от помощник и партньор, той е имал полза от нейното сътворение, а не обратното. В този контекст той казва в 11:10, че в резултат от обстоятелствата свързани с тяхното сътворение всички жени трябва да имат правото да носят покривала по време на църковни събирания[3].”

Не се наемам да кажа дали анализът на автора  е правилен или доколко е правилен. Но си заслужава да обърнем внимание на две, еднакво важни неща.

Първо, нашия свят от 21 век е много по-различен от света на Павел и първите християни от 1 век. Директния прочит и прилагането 1:1 на поне някои текстове може да е признак не за почит, а за непочитане на Божието слово – поради простата причина, че отказваме да се ангажираме с него на необходимото ниво и по необходимия начин.

Второ, вероятно е необходимо сериозно да си напомним какво означава реформаторския принцип, че „Писанието тълкува Писанието.” Едно от нещата, които той задължително подчертава е, че неясните текстове се тълкуват в светлината на ясните, а не обратното. С други думи, не трябва да си позволяваме да изграждаме доктрини основани на неясни текстове, след което да четем всички останали свързани с темата текстове през изводите изведени от тях. 1 Кор. 11:1-16 няма (и не би трябвало) да реши спора за отношенията между мъжете и жените. По-добре е да се насочим към ясните текстове, които говорят по темата.

[1] Подобни записани случаи имаме и в еврейската равинска традиция.

[2] Подобно домашно църковно събиране според римските принципи се е приемало за обществена сбирка и в него обществените принципи, изисквания и закони биха важали.

[3] Westfall, Cynthia Long. Paul and Gender: Reclaiming the Apostle’s Vision for Men and Women in Christ. Baker Academic, 2016.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.