История на църквата 3-25


index

от Евсевий Кесарийски

Глава 25

Божествените Писания, които са приети и тези, които не са

1. Тъй като говорим за това е удачно да обобщим писанията на Новия Завет, които вече споменахме. Първо, трябва да поставим светите четири евангелия следвани от Деяния на апостолите.

2. След това трябва да споменем посланията на Павел, след тях по ред трябва да споменем запазеното първо послание на Йоан както и посланието на Петър. След тях трябва да бъдат поставени, ако наистина това е удачно, Апокалипсиса на Йоан, за когото ние ще дадем едно различно мнение на подходящото му време. Тези са сред приетите писания.

3. Сред оспорваните писания, които все пак са признати от мнозина, са достигналите до нас т. нар. послание на Яков и на Юда, както и второто послание на Петър и тези, които са наречени второ и трето послание на Йоан без значение дали принадлежат на евангелиста или на друг човек със същото име.

4. От отхвърлените писания трябва да бъдат споменати Деянията на Павел, т. нар. Пастир и Апокалипсиса на Петър добавяйки към тях и запазеното послание на Варнава и т. нар. Учение на апостолите. Освен това, като вече казах, Апокалипсиса на Йоан е отхвърлян от някои, но от други е поставян сред приетите книги.

5. Ние обаче все пак се считаме за длъжни да дадем един списък и на тези, разграничавайки книгите, които според църковната традиция са истински, верни и приемани от всички от тези, които макар да не са канонични и да са оспорвани все пак в същото време са познати на повечето църковни автори – ние се чувстваме длъжни да дадем този списък, за да сме в състояние да знаем както писанията, които са цитирани от еретиците с името на апостолите, включително например книги като евангелието на Петър, на Тома, на Матия или на някой друг освен тях и Деянията на Абдрей и Йоан и на други апостоли, които никой принадлежащ към църковните писатели не смята за достойни да споменава в своите писания.

6. Освен това характерът и стилът е различен от използваните от апостолите и както мисълта така и целта на нещата, които са споменати в тях са толкова цялостно несъвместими с истинската вяра, че те ясно показват, че са еретически измислици. Затова те не следва да бъдат поставяни дори сред отречените писания, а всички трябва да бъдат отхвърлени като абсурдни и нечисти.

Нека да продължим с нашата история.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.