История на църквата 3-24


от Евсевий Кесарийски

Глава 24

Редът на евангелията

index

1. Този цитат от Климент аз поставям на това място заради историята и за полза на читателите. Нека сега да посочим несъмнените писания на апостола.

2. На първо място неговото евангелие, което е известно на всички църкви под небето трябва да бъде признато за автентично. Това, че има добри причини то да е поставено на четвърто място от древните става явно по следния начин:

3. Тези велики на напълно божествени хора, имам предвид Христовите апостоли, били очистени в живота си и били надарени с всяка духовна добродетел, но били неучени в говорене. Те наистина били уверени в своята вяра в Бога и вършещата чудеса сила, която им била дадена от Спасителя, но не знаели как нито пък се опитвали да изявят ученията на своят учител с учен и артистичен език, а използвайки единствено доказателствата на Божия Дух, който действал в тях и вършещата чудеса сила на Христос, която се изявявала чрез тях, те разпространили познанието за небесното царство по целия свят отдавайки малко значение на композицията на писмените съчинения.

4. Те направили това понеже били подпомагани в служението си от един по-велик от човеците. Павел например, който надминавал всички тях по умение да се изразява и по богатство на мисълта, не написал нищо повече от няколко кратки послания, макар да имал множество тайни, които да предаде понеже той достигнал да види дори третото небе, бил доведен дори в Божия рай и счетен за достоен там да чуе неизговорими думи (виж 2 Кор. 12:2-4).

5. Останалите от учениците на нашия Спасител, дванадесетте апостоли, седемдесетте ученика и безбройно множество други, не били невежи относно това. Все пак от всичките ученици на Господа единствено Матей и Йоан ни оставили писмени спомени и те, както казва традицията, били принудени да ги запишат по необходимост.

6. Защото Метей, който отначало проповядвал на евреите, когато се наложило да отиде при други хора, записал своето евангелие на родния си език и по този начин компенсирал тези които му се налагало да напусне за загубата на неговото присъствие.

7 Казват, че Йоан, който използвал цялото си време да проповядва благовестието устно и когато Марк и Лука вече били публикували своите евангелия, накрая написал евнаелие поради следната причина. Трите вече споменати евангелия се намирали в ръцете на всички както и в неговите собствени. Казват, че той ги приел и засвидетелствувал тяхната истинност. Но това, което липсвало в тях било едно описание на делата извършени от Христос в началото на служенеито му.

8. Това наистина е вярно. Понеже е очевидно, че тримата евангелисти записали единствено делата на Спасителя извършени една година след ареста на Йоан Кръстител и споменават това в началото на своят разказ.

9. Понеже Матей, след 40 дневния пост и последвалите изкушения, покзва хронологията на своята творба когато казва: „А когато чу, че Йоан бил затворен оттегли се от Юдея в Галилея” (Матей 4:12).

10. Марк по подобен начин казва: „А след като Йоан беше предаден Исус се оттегли в Галилея” (Марк 1:14). И Лука, преди да опише делата на Исус, по подобен начин споменава времето когато казва, че Ирод „добави на всичките злини, които беше извършил и това, за хвърли Йоан в тъмница” (Лука 3:20).

11. Затова казват те, Йоан, помолен да направи това поради тази причина, в това евангелие описал периода, който бил пропуснат от предишните евангелисти и делата извършени от Спасителя по време на този период т.е. извършените преди затварянето на Кръстителя. Той показва това, казват те, със следните думи: „Това първо чудо” (Йоан 2:11) и след това когато говори за Кръстителя сред делата на Исус като все още кръщаващ в Енон близо до Салим (Йоан 3:23) където той казва това ясно със следните думи: „Понеже Йоан още не беше хвърлен в тъмницата” (Йоан 3:24).

12. Така Йоан, в своето евангелие, записал делата на Христос извършени преди Крътителя да бъде хвърлен в затвора, а останалите трима евангелисти споменават събитията случили се след това време.

13. Този, който разбере това не може да смята повече, че евангелията се противопоставят едно на друго тъй като евангелието според Йоан съдържа първите дела на Христос докато другите описват втората част от живота му. И по подобен начин родословието на Спасителя по плът Йоан съвсем естествено пропуска понеже то вече било дадено от Матей и Лука и започва с учението за неговата божественост, която била запазена за него като по-висш от тях от Божия Дух[1].

14. Нещата, които казахме за евангелието според Йоан трябва да са достатъчни. Причината, която довела до написването на евангелието според Марк ние вече казахме (виж кн. 2 гл. 15).

15. Но що се отнася до Лука в началото на своето евангелие той сам посочва причините, заради които го написал. Той казва, че тъй като мнозина други по-прибързано са описали събитията, за които той е получил съвършено знание, самият той, чувствайки необходимост да ни освободи от несигурните им мнения, предал в своето евангелие точно описание на тези събития, за които получил цялата истина подпомаган за това от своята близост и пътуването си заедно с Павел и от познанството си с останалите от апостолите (виж Лука 1:1-4).

16. Толкова от нас за тези неща. Но на по-подходящо място ние ще се опитаме да покажем чрез цитати от древните какво другите казват за тях.

17. Но от писанията на Йоан не само неговото евангелие, но и първото от посланията му е приемано като безспорно както в древността така и днес. Останалите две обаче са спорни.

18. По отношение на Апокалипсиса мненията на повечето все още са раздвоени. На удачното време този въпрос също ще бъде разрешен чрез цитати от древните.

[1] Вероятно тук Евсевий намеква за позицията на Климент Александрийски,ч е евангелието според Йоан е духовно евангелие.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.