Никейското и реформаторското учение за Троицата – допълнителна бележка


53

ЧАСТ 1

ЧАСТ 2

ЧАСТ 3

ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРЕВОДАЧА

Учението за субординацията в Троицата се разпространява от няколко десетилетия в евангелските среди от богослови като Уейн Грудъм и Брус Уеър. На ниво редови християни то е много популярно. Няма съмнение, че за средностатистическия християнин без по-задълбочени богословски познания не е лесно да осмисли същността на въпроса. Затова четейки например изключително популярното в евангелските среди Систематично богословие на Грудъм той лесно приема и подчинението на Отца на Сина.

В същото време това учение от години среща ожесточена критика от страна на редица сериозни учени. Кевин Джилс, австралийски богослов и пастир, е един от евангелските християни, които имат най-голям принос въпросът да стане популярен. Той е написал 3 книги по въпроса – The Trinity & Subordinationism: The Doctrine of God & the Contemporary Gender Debate, Jesus and the Father: Modern Evangelicals Reinvent the Doctrine of the Trinity и The Eternal Generation of the Son: Maintaining Orthodoxy in Trinitarian Theology. Други евангелски богослови са правили същото – повечето в многобройни статии по въпроса, а някои и в цели книги (виж нап. Милърд Ериксън, Who’s Tampering with the Trinity?: An Assessment of the Subordination Debate). През 2011 е съставена т. нар. The Trinity Statement целяща да се противопостави точно на това учение.

За известно време доста хора гледаха на спора като на едно от многото измерения на битката между комполиментари и егалитари. За това имаше основания тъй като аргументът за вечното подчинение на Сина на Отца беше въведен (и редовно използван) именно с цел подкрепа на комполиментарната позиция, а не толкова заради желание да се рафинира християнското виждане за Троицата. През 2016 обаче въпросът получи неочаквано развитие когато учението за подчинението на Сина на Отца беше яростно (и шумно) нападнато не само от егалитари, но и от значителен брой комплиментари. Вероятно това беше моментът, в който хората започнаха да осъзнават, че залогът е много по-висок – не просто мястото на жените в църквата, а християнското учение за триединния Бог – нещо, което удря в самото сърце на християнската вяра.

Реакцията от консервативни комплиментарни богослови беше толкова рязка, че дори Съветът за библейска мъжестеност и женственост – най-влиятелната комплиментарна организация не посмя да застане зад аргумента. В изявление на Дени Бърк, настоящия председател на групата (Греъм Страчън, предишният председател и убеден привърженик на субординацията, точно по това време подаде оставка)  тя заяви, че отказва да вземе отношение по спора и не си е позволявала да се изказва по него. За съжаление, по-късно се оказа, че това  не е съвсем вярно (виж също ТУК).

В настоящия момент ортодоксалността на Грудъм, Уеър и други богослови защитници на субординацията е сериозно оспорена в научната общност, поради което на тях им се налага постоянно да рафинират и преформулират своите възгледи. Признанието им за вечното раждане на Сина, което се случва точно на форума, на който Джилс произнася своята лекция е последното развитие. При всичко това обаче те остават непоклатими в убеждението си за вечното подчинение на Сина на Отца.

Притеснителното в случая е, че докато учението за субординацията в Троицата търпи много сериозна научна, богословска критика то продължава агресивно да бъде вкарвано през „задната врата” в църквите сред редовите християни. Добър пример за това са обяснителните бележки към ESV учебната библия издадена през 2008 (главен редактор на проекта е не друг, а Уейн Грудъм. Брус Уеър също участва в проекта). Фактите могат да се видят документирани ясно ТУК. В ESV човек няма да намери никаква информация за спора – субординацията просто присъства в няколко обяснителни бележки, които читателите трябва да приемат за ортодоксално обяснение на християнската вяра. Допълнителни обяснения, че това не е съвсем така изглежда са сметнати за излишни.

Някои допълнителни материали по темата (на английски) могат да се намерят ТУК ,  ТУК. и  ТУК

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.