Конспирация в Евангелското богословско общество?


imagesНа своята последна работна сесия за 2015 Евангелското богословско общество (Evangelical Theological Society = ETS) прие нова резолюция свързана с правото на членство. Последната включва 4 точки, които казват следното:

  1. Ние утвърждаваме, че всички хора са създадени по Божий образ и подобие и по този начин притежават свойствено достойнство и ценност.
  2. Ние утвърждаваме, че бракът е заветно единство между един мъж и една жена за цял живот.
  3. Ние утвърждаваме, че Писанието учи, че сексуалната интимност е запазена за брака, както казахме по-горе. Това изключва всички останали форми на сексуална интимност.
  4. Ние утвърждаваме, че Бог е създал мъжът и жената надарени с различни качества на мъжественост и женственост и че всяко от тях е непроменим Божий дар, който определя личната идентичност.

Доколкото разбирам гласуването е минало набързо без особена възможност за задълбочена дискусия.

По-голямата част от присъстващите членове са гласували в подкрепа на резолюциите, но едно „значително малцинство” (по думите на С. Гундри) се е обявило против. Последните обясняват, че причината да направят това не е принципно несъгласие с изложените точки поради залитане в някакъв богословски либерализъм.

ETS е преди всичко богословско общество, а не църква. Достъпът до него е ограничен на първо място от притежаването на богословска степен, а рамките на дискусиите са определени от изискването всеки член да приема, че Библията е непогрешимо Божие слово и по този начин краен арбитър за всеки въпрос свързан с вярата и практиката. (Към това на по-късен етап е прибавено изискване за вяра в Троицата). Според възразяващите добавянето на нови резолюции означава организацията да бъде тласната в друга посока, която изневерява на нейната първоначална цел чрез налагане на по-тесни конфесионални изповеди. Че опасността от това е напълно реална може да се види от грозния (по своя тон) спор разразил се във връзка с виждането за „отворения теизъм” и Кларк Пинък или в маневрите, чрез които Нормън Гейслър лобира за изключването на Робърт Гундри от организацията.

Второ, въздържалите се възразяват срещу лошото формулиране на резолюциите. Напр. т. 2 не казва нищо за възможностите за развод, а т. 4 на практика работи с понятия, които никой не е в състояние да обясни какво означават (Писмото на Гундри обяснява нещата доста по-добре и в повече детайли).

Най-голямото опасение на някои хора обаче е свързано с мотивите стоящи зад тези резолюции. Според тях това представлява прикрит стремеж за контрол, чрез който ETS негласно, но твърдо ще бъде тласнато в посока паралелна на агресивно прокарваната от CBMW (Съвет за библейска мъжественост и женственост), а възможността жените-богослови да участват пълноценно в живота на организацията ще бъде силно ограничен. Всъщност единият от двамата съставили резолюциите е Оуен Стречъм – по това време президент на CBMW.

Преди няколко дена д-р Стенли Гундри публикува отворено писмо, с което обяснява причината за отказа си да подпише резолюциите и аргументира своите опасения. Писмото е отразено и коментирано от редица други богослови. По-конкретно то намира място на блоговете на учени като Скот МакНайт, Роджър Олсън и Майкъл Бърд.

И тримата са много сериозни учени, които в никакъв случай не са наивни, но намират опасенията на д-р Гундри за напълно обосновани.

Майкъл Бърд е австралиец и член на ETS, който не се определя като егалитар, а заема по-скоро неутрална позиция. Неговите възгледи по въпроса са изразени накратко и с характерния за него хумор в книгата Bourgeois Babes, Bossy Wives, and Bobby Haircuts: A Case for Gender Equality in Ministry.

Studiorum Novi Testamenti Societas

Society of Biblical Literature

Institute o’ Biblical Research

Evangelical Theological Society

Fellow at the Centre for Public Christianit

Роджър Олсън никога не е членувал в ETS.

American Academy of Religion

National Association of Baptist Professors of Religion

American Theological Society (appointed to executive committee, 1991, President of the Society, 1993-1994, acting secretary of the society, 1996 to 1999)

Chair of Steering Committee, Pannenberg Studies Group, American Academy of  Religion, 1989-1990

Member of steering committee, Evangelical Studies Group (program unit) of the

American Academy of Religion, 1996 to present. Co-chair of the Steering Committee,  1998, 2000

Скот МакНайт е един от най-гласовитите егалитари и бивш член на ETS. Той доброволно напуска форума след принудителното отстраняване на проф. Робърт Гундри (виж по-горе).

1996-2002 Editorial Board, Journal of Biblical Literature

1997-2001 Member, Adjudication Committee for Francis W. Beare Award, Canadian

Society of Biblical Studies

1997-2007 Member, New English Translation of the Septuagint group of the International

Organization for Septuagint and Cognate Studies

1999-2005 Member, Academic Senate, Redeemer College (now Redeemer University

College)

2001-05 Member, Senate Executive, Redeemer University College

Стенли Гундри е бивш председател на ETS и редактор на серията „Counterpoints“ на издателството Zondervan, която представя спорни християнски въпроси от различни гледни точки. Преди години той е уволнен от „Муди” понеже подкрепя съпругата си написала книга, в която защитава правата на жените. Той разказва историята си в книгата How I Changed My Mind about Women in Leadership: Compelling Stories from Prominent Evangelicals. Като лично опитал на гърба си подобни „силови игри” Гундри знае какво говори.

Към момента ETS остава най-голямата, макар и в никакъв случай единствената (виж напр. IBR, CETA, WTS и др.) подобна евангелска организация. Членовете му са около 4500. Приблизително 94% от тях са мъже, а съставът е доминиращо комплиментарен и калвинистки. От създаването на организацията никога жена не е служила в изпълнителния комитет и не е била член на редакторския борд на неговия бюлетин. Тази статистика сякаш потвърждава опасенията на Гундри, МакНайт, Олсън и Бърд, а изследването на Емили Луис Роджърс за отношението към жените в ETS  е още по-красноречиво.

Предстои да видим как ще се развият нещата.

[1] Заглавието в заимствано от статия на Скот МакНайт.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.