История на църквата 3-7


index

Глава 7

от Евсевий кесарийски

Предсказанията на Христос

1. Подобава да добавим към тези описания и истинското предсказание на нашия Спасител, в което той предсказал тези неща.

2. Неговите думи са следните: „А горко на непразните и на кърмещите в ония дни! При това, молете се да се не случи бягането ви зиме или в съботен ден; защото тогава ще има голяма скръб, небивала от началото на света до сега, и каквато не ще има“ (Матей 24:19–21).

3. Историкът, пресмятайки пълния брой на убитите, казва че 1 200 000 останалите от бунтовниците и грабителите, предавайки се един друг след падането на града, били убити[2]. Най-високите от младежите и тези, които се отличавали с красотата си били запазени за триумфа. От останалото множество, тези, които били над 17 години били запазени като затворници, за да работят в египетските мини докато още повече били разпръснати из провинциите за да посрещнат смъртта си в театрите от меч или диви зверове. Тези под 17 години били откарани и продадени като роби и само техният брой достигал 90 000[3].

4. Тези неща се случили по този начин във втората година от управлението а Веспасиан[4] според пророчеството на нашия Господ Исус Христос, който чрез Божията сила ги видял предварително, сякаш се случват сега и плакал, и скърбял, според думите на светите евангелисти, които предават точните думи, които той изрекъл когато, сякаш обръщайки се към самия Ерусалим, казал:

5. „Да беше знаел ти, да! ти, поне в този [твой] ден, това което служи за мира ти! но сега е скрито от очите ти. Защото ще дойдат върху тебе дни, когато твоите неприятели ще издигнат окопи около тебе, ще те обсадят, ще те отеснят отвред, и ще те разорят и ще избият жителите ти в тебе и няма да оставят в тебе камък на камък; защото ти не позна времето, когато беше посетен“ (Лука 19:42–44).

6. И тогава, сякаш говорейки на хората, той казал: „Горко на непразните и на кърмачките през ония дни! Защото ще има голямо бедствие в страната и гняв върху тия люде. Те ще паднат под острието на ножа и ще бъдат откарани в плен по всичките народи; и Ерусалим ще бъде тъпкан от народите, докле се изпълнят времената на езичниците.“ (Лука 21:23–24). И отново: „А когато видите Ерусалим, че е заобиколен от войски, това да знаете, че е наближило запустяването му.“ (Лука 21:20).

7. Ако човек сравни думите на нашия Спасител с останалите описания на историка за цялата война, как би могъл той да не се удиви и да не признае, че предсказанията и пророчествата на Спасителя били наистина божествени и удивително чудни.

8. Така, относно бедствията, които сполетели еврейския народ след страданията на Спасителя и след думите, които изговорило множеството евреи, когато те поискали освобождението на разбойника и убиеца, а князът на живота да бъде махнат отсред тях (ср. Деяния 3:14; Мт. 17:20; Мк. 15:11; Лука 22:18), необходимо ли е да добавяме нещо към описанието на историка.

9. Но може би е удачно да споменем също и събитията, които показали добротата на това всеблаго Провидение, което задържало тяхното унищожение за цели 40 години след престъплението им срещу Христос – през което време мнозина от апостолите и учениците, заедно със самия Яков, първият епископ там, който бил наричан братът Господен, все още били живи и живеели в самия Ерусалим, оставайки най-сигурната опора на това място. Така Провидението отново показало своето дълготърпение към тях, за да види дали чрез покаяние за това, което са сторили, те могат да получат прошка и спасение. В добавка към това дълготърпение, Провидението извършило и чудни знамения за нещата, които предстояли да се случат ако те не се покаят.

10. Тъй като тези неща са счетени за достойни да бъдат споменати от историка, който вече споменах, не можем да направи нищо по-добро от това да ги изброим за полза на читателите на тази книга.

[1] Йосиф, B. J. Bk. VI. chap. 9, §3.

[2] Пак там.§2.

[3] Йосиф не казва, че броят на продадените като роби бил повече от 90 000, както твърди Евсевий, а просто  (Пак там §3), че броят на пленниците, хванати по време на цялата война, бил 97 000, брой, който Евсевий, по погрешка, приписва само на затворниците, продадени като роби.

[4] 70 сл. Хр.

1 thought on “История на църквата 3-7

  1. така си представям великата скръб всичко е сбъднато спрямо еврейте освен знаменията в природата на които ние ще сме свидетели

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.