История на църквата 3-4


от Евсевий кесарийски

Глава 4

Първите наследници на апостолите

1. Че Павел проповядвал на езичниците и положил основите на църквите „от Ерусалим дори до Илирик” (Римл. 15:19) е видно от собствените му думи и от това, което Лука ни казва в Деяния.

2. В колко провинции Петър проповядвал Христос и учел обрязаните на учението на Новия завет е ясно от собствените му думи и неговото послание, вече споменато като несъмнено, в което той пише до евреите и до разпръснати по Понт, Галатия, Кападокия, Азия и Витиния (1 Петър 1:1).

3. Но броят и имената на тези, които станали истински и ревностни последователи на апостолите и били сметнати за достойни да се грижат за основаните от тях църкви не е лесно да кажем освен тези споменати в писанията на Павел.

4. Понеже той имал множество съработници или „другари по оръжие” както ги нарича (Фил. 2:25; Филемон 2) и повечето от тях били почетени от него с безсмъртен паметник поеже той им дал вечно свидетелство споменавайки ги в писмата си.

5. Лука, отново в Деяния, говори за своите приятели и ги споменава по име.

6. Записано е, че Тимотей бил първият, който приел епископат на енорията в Ефес, а Тит на църквите в Крит.

7. Лука, който бил от антиохийски произход и лекар по професия и който бил особено близък с Павел и добре познат на останалите от апостолите ни оставил в две вдъхновени книги доказателства за това духовно изцелително изкуство, което той научил от тях. Една от тези книги е евангелието, за което той казва, че написал от тези, които отначало били свидетели и служители на Словото, което им било предадено и всичко, както ни казва сам той, изследвал внимателно от самото начало (Лука 1:2-3). Другата книга е Деяния на апостлите, която той написал не от чужди свидетелства, а от това, което видял сам.

8. Казват, че Павел имал предвид евангелието на Лука когато, сякаш говорейки за свое собствено евангелие, използвал думите „според моето благовестие” (Римляни 2:16; 16:25; 2 Тим. 2:8).

9. Що се отнася до останалите от своите последователи Павел свидетелства, че Крескент бил изпратен в Галия (2 Тим. 4:10), а Лин, когото той споменава във второто си послание към Тимотей (2 Тим. 4:21) като свой придружител в Рим, бил наследникът на Петър на църквата там, както ние вече показахме.

10. Също и Климент, който бил поставен за трети епископ на Римската църква бил, както свидетелства Павел, негов съработник и съратник[1] (Фил. 4;3).

11. Освен това Ареопагит, наречен Дионисий, който първи повярвал на павловите думи в Атина в Ареопага (както е записано от Лука в Деяния – виж 17:34) е споменат от друг Дионисий като древен автор и пастир на енорията в Коринт, като първият епископ на Атинската църква.

12. Но събитията свързани с апостолската приемственост ние ще разгледаме на удачното им време. Междувременно, нека се върнем към нашата история.

[1] Войник, който се бие заедно с теб.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.