История на църквата 3-3


Глава 3

от Евсевий Кесарийски

Посланията на апостолите

1. Посланието на Петър, което се нарича първо, е признато като автентично. Него древните стареи използват свободно в своите писания като книга, относно която не съществуват съмнения. Но ние научихме, че неговото запазено второ послание не спада към канона. Все пак, тъй като изглежда е полезно за мнозина, то се използва заедно с други Писания.

2. За така наречените Деяния на Петър обаче, евангелието, което носи неговото име, Проповедта и Апокалипсиса ние знаем, че не са приети навсякъде понеже никой църковен писател не използва свидетелства основаващи се на тях[1].

3. Но по-нататък аз внимателно ще покажа, в добавка към официалната приемственост, какво използвали от време на време църковните писатели от спорните книги и какво са казали за каноничните и приети писания както и към тези, които не спадат към тях.

4. Такива са писанията, които носят името на Петър, само едно от които аз познавам като истинско и прието от древните стареи.

5. Четиринадесетте послания на Павел са добре познати и несъмнени[2]. Не трябва да се пренебрегва факта, че някои отхвърлят посланието към Евреите казвайки, че Римската църква има съмнения към него по причина, че не е написано от Павел. Но това, което хората живели преди нас са казали за това послание аз ще цитирам на удачното място. По отношение на т. нар. Деяния на Павел аз не ги откривам сред несъмнените писания.

6. Но понеже същият апостол, в края на поздравите на посланието към Римляните, споменава сред останалите и Ерм (Римляни 16:14) на когото е приписвана книгата наречена Пастирът трябва да отбележим, че тя също е оспорвана от някои и поради тази причина не може да бъде поставена сред признатите книги докато от други тя е приемана за напълно извън съмнение, особено за тези, които се нуждаят от наставление в основите на вярата. Затова, нека знаем, че тя е четена публично в църквите и аз съм открил, че някои от най-древните автори я използват.

6. Това служи, за да покаже Божествените писания, които са несъмнени както и тези, които не са приети навсякъде.

[1] Това твърдение на Евсевий е преувеличено. Някои от тези книги са били използвани доста широко през 2 век.

[2] Посланието към Евреите се е приемало за павлово.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.