История на църквата 2-16


Глава 15

Евангелието според Марк

1. И така, когато Божието слово се заселило сред тях[1] силата на Симон изчезнала и веднага била унищожена заедно със самият човек. И толкова велико осветила светлината на благочестието умовете на слушателите на Петър, че те не се задоволили да го слушат само веднъж и не им било достатъчно само устното учение на божественото евангелие, но с всякакви увещания молели Марк, един от учениците на Петър[2], чието евангелие е запазено, за да им остави писмен паметник на учението, което им било предадено устно. И те не престанали докато не надделели над човека и по този начин станали повод за писменото евангелие, което носи името на Марк.

2. Казват, че когато Петър научил, чрез откровение от Духа, за стореното, бил доволен от ревността на хората и делото получило неговият авторитет, така че да бъде използвано в църквите[3]. Климент, в осмата книга на своите Хипотипосис, разказва това като с него е съгласен епископът на Йеропол, Папий. Петър споменава за Марк в своето първо послание, за което казват, че написал в самия Рим, както и намеква когато образно нарича града Вавилон със следните думи: „Поздравява ви с избраната с вас църква във Вавилон, и син мой Марко” (1 Петър 5:13).

[1] Твърдението на Евсевий, че Петър пръв е проповядвал благовестието в Рим и е основал църквата там не може да бъде подкрепено исторически и днес се приема от почти всички за невярно.

[2]  Йоан Марк, син на Мария (Деяния 12:12), сестра на Варнава (Кол. 4:10) придружавал Павел и Варнава в мисионерските им пътешествия, а след това работел с Варнава (Деяния 15:39). Още по-късно бил заедно с Павел в Рим (Кол.4:10 и Филемон 24) и с Петър, когато последният писал своето първо послание (1 Петър 5;13).

[3] Това споеменаване на „задоволството“ на Петър и „авторитетът“ даден от него на книгата на Марк противоречат на свидетелството на Климент на което тук Евсевий се пзоовава като на свой авторитет. В кн. 4 гл. 14 той цитира от Хипотипосис на Климент, едикст, който би трябвало да е идентичен с цитирания тук, Климент ясно казва: „което, когато петър научил, той нито пряко възпрял нито го насърчил“.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.