История на църквата 2-7


Глава 6

от Евсевий Кесарийски

Нещастията, които сполетели евреите след престъплението им срещу Христос

1. След смъртта на Тиберий, Гай получил империята и освен останалите тиранични действия срещу множество хора той особено подтискал целият еврейски народ. Тези неща могат да се научат от Филон, който пише следното (Legat. ad Caium, 43):

2. „Толкова голям бил капризът на Гай в неговото поведение спрямо всички, и особено срещу еврейският народ. Последните той мразел толкова горчиво, че взел за себе си техните места за поклонение в други градове и, започвайки с Александрия, ги напълнил със свои образи и статуи (понеже позволявайки на други да ги издигнат той на практика ги издигал сам). Храмът в светия град, който преди това бил оставен недокоснат и бил считан за неприкосновено убежище, той пожелал да преобрази в свой храм, за да може да се нарича храм на видимият Юпитер, по-младият Гай”[1].

3.Безбройни други ужасни и почти неописуеми злини, които застигнали евреите в Александрия по време на управлението на същият император са записани от същия автор в една втора книга, на която той дал името За добродетелите. С него е съгласен и Йосиф, който по подобен начин казва, че нещастията на целият народ започнали от времето на Пилат и от техните ужасните престъпления срещу Спасителя[2].

4. Чуйте какво казва той във втората книга на своите Еврейски войни където пише следното: „Пилат, изпратен в Юдея като прокуратор от Тииберий, тайно внесъл покрити образи на императора, наричани енсигни, в Ерусалим през ощта. На следващия ден това причинило голямо брожение сред евреите. Понеже тези, които се намирали наблизо били посрамени от знака, виждайки законите си стъпкани с крака. Понеже те не позволявали в градът им да бъде поставян какъвто и да е образ.”

5. Сравнявайки тези неща с писанията на евангелистите вие ще видите, че не минало много време преди върху тях да падне наказанието за думите, които те изрекли пред същия този Пилат когато извикали, че нямат друг цар освен цезаря (Йоан 19:15).

6. Същият автор по-нататък записва, че след това ги сполетяло друго бедствие. Той пише както следва (Йосиф, B. J. II. 9. 4): „След това той причинил друго брожение вземайки светите съкровища, които са наречени Корбан за изграждането на акведукт дълъг 300 стадии.

7. Множествата били твърде недоволни от това и когато Пилат се намирал в Ерусалим те заобиколили неговият трибунал и се оплаквали на висок глас. Но той, предвиждайки брожението, бил разпръснал сред тълпата въоръжени войници предрешени с цивилни дрехи, забранявайки им да използват мечове, но заповядвайки им да удрят с бухалки тези, които викат. Сега той им дал предварително уговорен сигнал от трибунала. И евреите били бити, мнозина от тях починали в следствие на ударите докато други били стъпкани под краката на бягащите си съграждани и мнозина изгубили живота си. Но множетсвото сплашено от съдбата на убитите запазило мира.”

8. В добавка към това същият автор описва множество други бунтове избухнали в самият Ерусалим и показва, че от това време размирици, войни и зли заговори следвали бързо един след друг и никога не преставали в града и в цяла Юдея докато накрая обсадата на Веспасиан го поразила. По този начин божието въздаяние застигнало евреите, заради престъпленията, които те дръзнали да извършат срещу Христос.

[1] Виж B. J. II. 10, 12 и сл.

[1] За да бъде различаван от Юлий Цезар, който също се наричал Гай и също бил обожетсвяван

[2] Йосиф Флавий по никакъв начин не свързва бедствията на евреите с убийството на Христос.

[3] Виж B. J. II. 10, 12 и сл.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.