История на църквата 1 – 11


Глава 11

Свидестлтвата за Йоан кръстител и Христос

1. Скоро след това Йоан Кръстител бил обезглавен от по-младия Ирод[1] както е казано в евангелията (Матей 14:1-12; Марк 6:17). Йосиф също записал този факт (Древности XVIII. 5. 2) споменавайки Иродиада[2] по име и казвайки, че, макар да била жена на брат му, Ирод я направил своя съпруга след като се развел с предишната си законна съпруга, която била дъщеря на Арета[3], царя на Петра, и разделил Иродиада от нейния съпруг докато последния все още бил жив.

2. Заради нея той също така убил Йоан и започнал война с Арета, поради позорът, който нанесъл на дъщеря му. Йосиф ни казва, че в тази война, когато те се срещнали в битка, цялата армия на Ирод била унищожена[4] и той понесъл тази загуба поради престъплението си срещу Йоан.

3. Същият Йсиф казва в тази връзка, че Йоан Кръстител бил изключително праведен човек и по този начин е в съгласие с написаното в евангелията. Той също така записал, че Ирод изгубил царството си поради същата тази Иродиада и че бил пратен в изгнание заедно с нея и осъден да живее в Виен, Галия[5].

4. Той описва тези неща в 18 книга от Древности (XVIII. 5. 2) където пише за Йоан със следните думи: „Някои от евреите смятали., че армията на Ирод била разбита от Бога, Който справедливо въздал възмездие заради Йоан наречен Кръстителя.

5. Понеже Ирод го убил, един добър човек, който увещавал евреите да дойдат и да се кръстят, живейки добродетелно и показвайки праведност едни към други и към Бога. Понеже кръщението щяло да бъде приемливо пред Него когато те го приемели не за прощение на някои определени грехове, а за очистване на тялото, след като душата вече била очистена в правда.

6. И когато около него се събрали други (понеже намирали голямо удоволствие да слушат думите му) Ирод се уплашил, че голямото му влияние може да доведе до някой бунт, понеже те изглеждали готови да направят всичко, което той ги посъветва. Затова той сметнал за много по-добре преди нещо подобно да се случи поради влиянието на Йоан, да предвари това като го убие отколкото да се кае след като е избухнала революция и когато се намери в голяма трудност. Поради подозренията на Ирод Йоан бил отведен вързан в гореспоменатата цитадела в Махера[6] където бил убит.”

7. След като казал тези неща за Йоан той, в същата книга, споменава и нашият Спасител със следните думи[7]: „По същото време живееше и един човек на име Исус, човек мъдър, ако изобщо можем да го наричаме човек. Понеже той вършеше чудеса и учеше хората да приемат истината с радост. Той привлече към себе си мнозина от юдеите и гърците. Той беше Христос.

8. Когато Пилат, поради обвиненията на нашите първенци, го осъди да бъде разпънат на кръст тези, които го обичаха от самото начало не спряха да го обичат. Понеже той им се явил жив на третия ден, както божиите пророци бяха казали това и много други чудни неща за него. И народът на християните, наречен по неговото име, не е изчезнал и до днес.”

9. Тъй като един историк, който сам е евреин, е записал в своята книга тези неща за Йоан Кръстител и нашият Спасител, какво извинение остава да не смятаме за лишен от всякакъв срам този, който действа срещу тях? Но нека това да е достатъчно за момента

[1] Ирод Антипа

[2] Иродиада, дъщеря на Аристобул и внучка на Ирод Велики, първо била женена за Ирод Филип (когото Йосиф нарича Ирод, а евангелията Филип), син на Ирод Велики и следователно неин чичо. След това, изоставяйки го докато той все още бил жив, тя се оженила за друг свой чичо, тетрархът Ирод Антипа. Когато съпругът й Ирод Антипа бил заточен в Галия тя доброволно споделила съдбата му и умряла там. Образът й е познат от Новия Завет.

[3] Арета Еней е същият Арета споменат в 2 Кор. 11:32 във връзка с бягството на Павел от Ерусалим. Той бил цар на Арабия Небатея със столица скалния град Петра, който давал името на цялата страна, която впоследствие била наречена Арабия Петрея.

[4] Ирод бързо се обърнал към Тиберий, на когото бил фаворит, и императорът заповядвал на Вителий, управителят на Сирия, да тръгне на поход срещу Арета. Смъртта на Тиберий попречила на операцията и при царуването на Калигула между Арета и римляните имало мир.

[5] Йосиф описва това заточение в Древности XVIII. 7. 2, но споменава името Лион вместо Виена като място на изгнанието. Вероятно Евсевий бърка съдбата на Ирод с тази на Архелай, който бил заточен във Виен.

[6] Махера била важна крепост на изток от северния край на Мъртво море.

[7] Древности XVIII. 3. 3. Текстът се намира преди вече цитирания пасаж за Йоан Кръстител, а не след него. Автентичността му е твърде съмнителна.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.