Преброяването на китайските християни


ПРЕБРОЯВАНЕТО НА КИТАЙСКИТЕ ХРИСТИЯНИ

християните в Китай са колкото членовете на комунистическата партия

от Родни Старк, Байрън Джонсън и Карсън Менкън

index

През по-голямата част от 20 век западните интелектуалци вярваха, че китайците са имунизирани срещу религия, един имунитет, който предшества идването на власт на комунистите. Когато през 1934 г. Едгар Сноу се пошегува, че „в Китай опиумът е религията на хората” мнозина академици и медийни експерти се усмихваха в съгласие и отричаха, че има милиони китайци обърнати от християнските мисионери. За последните се казваше, че единствено „оризови християни,” цинични души, които се въртят около мисионерите заради облагите, които поучават. След това през 1949 Мао Дзедун дойде на власт. Религията беше обявена извън закона и социолозите масово смятаха, че Китай скоро ще се превърне в един модел на напълно секуларизирано пост-религиозно общество.

Но не стана така. Вместо това вярата в идващия пост-религиозен Китай се оказа опиумът на западните интелектуалци. Китайските християни от 1949, подигравани на запад се оказаха толкова „несериозни,” че устояха в продължение на десетилетия кървави репресии като през цялото време броят им растеше. И когато официалното гонение отслабна християнството в Китай започна да расте с удивителни темпове.

За съжаление има доста голямо несъгласие относно това точно колко удивителен е този растеж: дали в Китай има 16 или 200 милиона християни? И двете числа са били твърдени с голяма увереност и с настояването, че са „официални,” но вероятно най-широко приеманото твърдение е, че вероятно китайските християни са около 130 милиона. Тази цифра често е приписвана на едно изследване проведено от китайското правителство. Но изглежда невероятно да съществува подобно изследване тъй като нито един китайски учен или социолог не знае за него и цифрата не е подкрепяна от нито едно от известните изследвания.

Част от объркването може да произлиза от факта, че китайското правителство наистина води регистър за това колко хора принадлежат към християнски групи официално регистрирани под името Three-Self Patriotic Movement (TSPM). Тези групи в момента включват около 16 милиона члена. Но има десетки хиляди китайски домашни църкви, които не са регистрирани към TSPM. Не е изненадващо, че съществува значителен интерес сред различните групи за това точно какъв е броят на хората в тези домашни църкви. Пресмятанията не са основани на солидни данни, а на интуицията и на думите на наблюдатели – в по-голямата си част от запада.

Изглежда не е невъзможно да направим достоверно пресмятане на броят християни в Китай. Нашата начална точка е националното преброяване през 2007 от Horizon, Ltd, една от най-големите и уважавани китайски статистически агенции. Тя се основава на една национална многостепенна вероятностна извадка на китайците в централен Китай. Запитваните са на възраст от 16 години нагоре, живели са в мястото, в което се намират в момента поне 3 месеца и не са били част от преброяване през последните 6 месеца. Преброяването включва лични интервюта провеждани от официалните служители, които са квалифицирани интервюиращи. Horizon често провежда преброявания. Хората са били избирани по многостепенен метод с цел да се изберат градове метрополиси, по-малки градове и административни села. Последното преброяване е било извършено в 56 локации в цял Китай включително 3 общински града (Бейджинг, Шанхай, Чонгкуинг) и шест столици на провинции. Освен това са интервюирани хора от 11 регионални града, 16 по-малки градове и 20 административни села. На всяко място са били избирани семейства в кварталите и кварталите са били избирани от административно определения цялостен брой квартали (определен от правителството брой на кварталите). Била е използвана мрежова процедура за избиране на един отговарящ от всяко семейство за лично интервю провеждано в неговия дом. Общо са били интервюирани 7021 китайци.

Тези данни са достигнали до Institute for Studies of Religion в Университета Бейлър чрез щедър гранд от John Templeton Foundation.

От 7021 отговорили китайци през 2007 3.1.% са казали, че са християни (2.9% протестанти и 0,2% католици). Основавайки се на тези данни можем да кажем, че общият брой на китайските християни на възраст над 16 години е 35,3 милиона.

Но поради няколко причини ние знаем, че тази бройка е твърде малка. Много китайци отказват да участват в подобни преброявания и се предполага, че християните имат още по-голямо нежелание да направят това понеже остава донякъде рисковано за китайците да бъдат идентифицирани като християни. Освен това някои християни, които се съгласяват да бъдат интервюирани вероятно са сметнали за неразумно да признаят, че са християни когато са попитани от непознат човек. За да получим достоверна информация за броят християни китайци трябва да добавим коригиращи фактори за тези две предположения.

За да се справим с проблема ние поведохме едно изследване в сътрудничество с Пекингския университет в Бейджинг. Основавайки се на контактите си в китайската християнска общност ние бяхме в състояие да получим извадки от китайските домашни църкви от голяма част от същите области, в които е проведено държавното изследване. Интервюиращи бяха изпратени да интервюират хората като всички те бяха активни християни (макар че това не беше известно на интервюираните). От тези известни християни 62% отказаха да бъдат интервюирани сравнено с 38% от първоначалното изследване. Приравнявайки тази разлика с първоначалните данни достигаме до 58,9 милиона християни на възраст над 16 години.

Освен това от известните за нас християни, които се съгласиха да бъдат интервюирани 9% не признаха, че са християни когато бяха попитани. По този начин броят на китайските християни достига до 64,3 милиона. Разбира се, тази бройка е за 2007 г. Очевидно днес тя е по-голяма. Изглежда напълно достоверно да приемем, че в Китай има около 70 милиона християни през 2011 (когато е писана статията – б. пр.).

Не знаем как хората са достигнали до цифрата 200 милиона християни в Китай. Не бяхме в състояние да открием дори една статия, история или бележка, която да включва пресмятане с придружаващо го обяснение още по-малко пък изчисление, което да представя сериозна изследователска методология и съответна научна строгост. Изглежда т.нар. експерти просто са повтаряли непроверени цифри, които са чули от някой друг.

Освен тези важни открития изследването направи възможно да достигнем до някои прозрения за това кой се обръща към християнството. В съответствие с религиозните групи по света китайките са почти два пъти повече от мъжете християни. Не е изненадващо, че нито един от настоящите членове на Комунистическата Партия не призна, че е християнин, макар че 1,7% от Комунистическата младежка лига го направиха.

Някои предполагат, е по-възрастните хора са по-склонни да станат християни докато други смятат, че те са по-склонни да се придържат към традициите и че се обръщат повече млади хора. Но изследването показа, че възрастта няма съществено влияние. Широко се вярва, че християнството има по-здрави корени в селските райони отколкото в градовете, но данните не подкрепят това твърдение. Освен това когато китайците биват разделени според това къде са израснали (живели на възраст до 15 г.) не се откроява никаква съществена разлика.

Противно на стандартната социологическа мъдрост някои наблюдатели са твърдели, че християнството се разпространява по-бързо сред по-привилегированите китайци. На практика изследването подкрепя това: когато бъдат изключени Комунистическата Партия и Младежката лига (които са сред хората с най-високи доходи) колкото по-висок е дохода толкова по-вероятно е човекът да стане християнин в Китай.

Разбира се, дори китайските християни да наброяват 70 милиона те все още са само малко повече от 5% от населението, макар че са почти толкова колкото са и членовете на Китайската Комунистическа Партия. Така за сигурността на християнската общност може да бъде от жизнено значение, християните да бъдат разпределени сред по-влиятелните хора и да не са концентрирани в селските райони. Всъщност американските посетители на водещи китайски университети са удивени от християнския климат, който често превъзхожда дори този в повечето американски поддържани от църкви учебни заведения.

Независимо от многото години на драматично религиозно преследване сега имаме емпирични доказателства за устойчивостта на християнството в Китай и за забележителната траектория на растеж, която то продължава да показва.

Родни Старк, Байрън Джонсън и Карсън Менкън са професори по социология.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.