След Даниел Уолас Крейг Евънс е вторият известен учен, който споменава за находката затова мисля, че като нищо може да се окаже истина. Очаква се официално документът да бъде публикуван през 2015 от Brill.
Юли имам курс с д-р Евънс, така че няма да пропусна да го разпитам :)))
Допълнение: Днес (17.07.2015І говорих с д-р Евънс. Фрагментът съществува и предварителните анализи сочат дата около 80-те години на 1 век. Това обаче не е окончателно и предстоят допълнителни изследвания, след които той е бъде публикуван заедно с други наскоро открити ранни документи, от BRILL.
Второ допълнение (26.5.2018). В края на краищата се оказа, че документът все пак не е от 1, а от 2 или 3 век. Последният е известен като P.Oxy 83.5345 и съдържа текст от Марк 1:7-9, 16-18. Твърдеше се, че част от папирус използван след това като част от египетска погребална маска, която е била частично унищожена, за да се възстанови документа. След като през 2012 г. Даниел Уолъс в дебат с Барт Ърман го спомена някои апологетични служения редовно споменаваха за него. Обобщение на фактите можете да прочетете ТУК, а обяснение и извинение от Дан Уолъс за това, че без да желае това е подвел някои хора ТУК.
Повече можете да прочетете на блоговете на Лари Хуртадо, Майкъл Крюгер, Брис Джоунс и Брент Нонгбри.
С това случаят вероятно е приключен.
Радо, мерси за интересната презентация! Потърсих в youtube да я чуя цялата, но за съжаление, публикували са само фрагменти от нея, които дори не са свързани. Почувствах се като археолог, който се опитва да възстанови послание от далечната 2014 г. 🙂
Според мен Евънс прави много важна забележка в края на този откъс (в мой импровизиран превод):
„Интересно, че всеки път когато откриваме фрагменти от книга или кодекс на Евангелието (на едно място), винаги това са Матей, Марк, Лука, Йоан и може би Деяния на апостолите, а не (да кажем) Матей, Марк, Лука и Евангелието от Тома, или някое от гностичните евангелия. Ириней Лионски – един от църковните отци, живял във Франция през втората половина на 2 век – твърди около 180 г. сл. Хр., че има само четири Евангелия, които Църквата разпознава: Матей, Марк, Лука и Йоан. Всичките налични доказателства днес говорят, че той е прав. Знаел е много добре за какво говори.“
Съвсем вярно е. И въпреки, че често се спекулира апокрифните и гностичните евангелия просто не представляват най-ранното християнство – те със сигурност са по-късни от каноничните.
А кога и къде е курсът с д-р Еванс :).
Австрия, 15-22.07
http://tcmi.edu/