Млади, неуморни и реформирани


МЛАДИ, НЕУМОРНИ И РЕФОРМИРАНИ

или тъмната страна на едно движение

от Радостин Марчев

Резултат с изображение за Mark Driscoll

През последните няколко години движението на „новите калвинисти“ бележи значителен подем и фокусира доста медийно внимание. Статията в Wikipedia посочва като основни водачи Джон Пайпър, Марк Дрискол, Мат Чандлър, Ал Молър, С. Д. Махени и Джошуа Харис, но свързани с него са и по-авторитетни академични фигури като Дон Карсън и Джеймс Пакър както и (поне донякъде) организации като Together for the Gospel, Desiring God, The Gospel Coalition, 9Marks, and Acts29. Възторжената реклама на Колин Хансън в неговата популярна книга Young, restless and reformed прави движението известно и като „млади неуморни и реформирани.” Описвайки и интервюирайки някои от ключовите водачи авторът се опитва да убеди читателите си колко привлекателно е реформираното богословие за младите хора.

Разбира се, както често се оказва нещата не са толкова прости. Остин Фишър в своята книга иронично озаглавена Young, restless, no longer reformed посочва, че по-голямата част от новите калвинисти всъщност трудно могат да бъдат определени като реформирани, а по-скоро са нещо като нео-пуритани[1]. Реформираната традиция, към която те често се обръщат по никакъв начин не се изчерпва с калвинизма на петте точки. Нейното силно ударение върху тайнствата и рязко отричане на сепаратизма е точно обратното на тяхната собствена идентичност. Както посочва богословът Р. Кларк Скот техните вярвания просто не могат да бъдат съвместени с повечето реформирани изповеди на вярата.

Това обаче е най-малкият проблем. По-сериозно е, че представителите на новият калвинизъм твърде често заемат една доста агресивна позиция на богословска полиция, при която всяко мнение различаващо се от тяхното бива шумно и рязко осъждано, а второстепенни въпроси често са изведжани на нивото на решаващи за вярата. Не всички представители на движението действат по този начин, но някои определено го правят. Джон Пайпър например е известен със склонността си да взема твърдо и гласовито отношение по въпроси, по които очевидно му липсва достатъчна богословска начетеност. Неговият дебат със семейство Микълсън или атаката му срещу виждането на Н. Т. Райт[2] за оправданието са само два от примерите, а доста други следват по неговите стъпки като при това често им липсва личната сдържаност и уважение към другата страна, които Пайпър винаги проявява.

За съжаление последните събития доста ясно показват накъде води подобна прекалена убеденост в собствената си правота и склонност да се търсят и посочват грешките на другите. В своя скорошна публикация в сайта на Gospel coalition Доналд Карсън неохотно признава тъмната страна на младите, неуморните и реформираните. Макар да прави това с половин уста и по начин, който явно цели да замаже нещата става ясно, че дори представители на самото движение си дават сметка за огромните морални провали свързани с някои от най-видните му водачи – при това следващи един след друг. Махани подаде оставка като президент на Sovereign Grace Ministries заради вътрешни свидетелства на пастири свързани с организацията и в момента е разследван по обвинение, че е прикривал насилие над деца в своята църква. Разкритията около Марк Дрискол (който наскоро също беше принуден да напусне както служението така и църквата си) са свързани с документирано многократно плагиатство, заплашително поведение спрямо всеки, който си позволи да задава въпроси или да иска информация за това какво се случва в църквата му, неоправдани уволнения и умишлено съсипване репутацията на хора, крещяща авторитарност и отказ да се постави под авторитет, необуздан език и финансови операции на ръба на закона. Същият плаща на компания, която да направи негова книга бестселър като за целта с църковни средства изкупува бройки за хиляди долари съзнателно прикривайки това чрез посочване на различни адреси за доставка. Начинът, по който Албърт Молър управлява Южната Баптистката семинария принуждава 1/3 от преподавателите да напуснат, превръща я в крепост на все по-краен фундаментализъм и стимулира постоянно напрежение в Южнобаптистката конвенция. Мат Чандлър постановява църковна дисциплина спрямо жена, която се развежда със съпруга си понеже последният се оказва пристрастен към детска порнография и по всяка вероятност е посягал на деца.  И т.н.

Наблюдавал съм как хора, които водени от властност са готови да стъпчат другите. Виждал съм как желанието да наложат собственото си мнение – понякога дори по незначителни въпроси – ги кара да гледат на всеки, който си позволи да мисли различно във враг, който трябва да бъде порицан и смълчан. Ставал съм свидетел до какво води себеправедността. Почти без изключение такива хора завършват зле. Оказва се обаче, че подобни тенденции не се ограничават само до отделни личности, но понякога могат да обхванат и по-големи общности. С това по никакъв начин не искам да кажа, че всички „нови калвинисти” без изключение отговарят на гореказаното. Това със сигурност не е вярно и сред тях – както на ниво водачи така и редови симпатизанти – има чудесни хора с чувство за въздържаност и ненакърнена морална репутация. Това, което искам да кажа е, че последните години ни дават твърде много примери за провали в средите именно на това движение, което на свой ред често демонстрира посочените тенденции. Което, предполагам, трябва да бъде едно предупреждение за нас. Просто понеже в България никак не сме имунизирани към подобни „синдроми.”

[1] Той отхвърля израза нео-калвинисти понеже последният се свързва с друго историческо движение.

[2] Виж отговорът на Райт

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.