Трактат за добрите дела – 10


НЕ ПРЕЛЮБОДЕЙСТВАЙ

от Мартин Лутер       

images

1. В тази заповед са заповядани две добри дела, които включват и прогонват множество пороци. Тя е наречена чистота или целомъдрие, за нея е говорено и проповядвано много и тя е добре позната на всеки, макар да не е толкова внимателно пазена и практикувана колкото други дела, които не са заповядани – толкова готови сме ние да вършим това, което не е заповядано и да оставяме неизвършено заповяданото. Ние виждаме, че света е пълен със срамни дела на невъздържаност, неприлични думи, истории и песнички, изкушението за които нараства ежедневно чрез лакомия и пиянство, безделие и натруфеност. Ние продължаваме по пътя си сякаш не сме християни, след като сме били за малко в църква казали сме една кратка молитва, пазили сме постите и празниците и с това смятаме, че сме изпълнили всичките си задължения.

Ако не беше заповядано да вършим никакво друго дело освен целомъдрието ние бихме имали достатъчно неща за вършене дори и само с него; толкова опасен и яростен порок е разпуснатостта. Той действа във всичките ни членове: в мислите на сърцата ни, в погледа на очите ни, в слуха на ушите ни, в думите на устата ни, в делата на ръцете и нозете  ни и в цялото ни тяло. Да контролираме всички тези изисква труд и усилия; и така Божията заповед ни учи колко велики са истинските добри дела, не че за нас е възможно чрез собствената си сила да помислим за добро дело, да не казвам нищо да направим усилие да го извършим. Както казва св. Августин, сред всички борби на християните борбата за целомъдрие е най-тежката поради една единствена причина – тя продължава ежедневно без прекъсване и целомъдрието рядко надделява. За това всички светии са плакали и са се оплаквали както прави св. Павел (Римляни 7): “Защото откривам, че в мен, т.е. в плътта ми, не живее доброто.”

2. Ако това дело на целомъдрие е постоянно то ще доведе до множество добри дела, до пост и обуздаване на лакомията и пиянството, до бдителност и ранно въставане срещу леността и прекомерния сън, до работа и труд срещу безделието. Понеже лакомията, пиянството, излежаването до късно в леглото и стоенето без работа са оръжия на невъздържаността, чрез които целомъдрието бързо бива побеждавано. От друга страна светият апостол Павел нарича постите, бдителността и труда богоугодни оръжия, с които нецеломъдрието бива побеждавано, така че да не покварява природата.

Над всичко това, най-силната защита са молитвата и Божието Слово; а именно, когато злата страст напада човек трябва да бърза на молитва, да призовава Божията милост и помощ, да чете и евангелието и да размишлява над Христовите страдания. Така Псалм 137 казва: “Блазе на онзи, който хване и разбие о камък малките ти деца! т.е. ако сърцето тича към Господ Христос заедно със злите си мисли докато те все още са малки и едва започват, понеже Христос е един Камък, върху Който те са стривани на прах и се превръщат в нищо.

Виж, тук човек ще намери достатъчно и повече от достатъчно, което да върши и ще му се дадат множество добри дела, които да следва в себе си. Но сега никой не използва молитвата, поста, бдението, трудът за тази цел, а хората спират в тези дела, като че ли те са цел сами по себе си, макар че те трябва да бъдат вършени, така че да изпълнят делото на тази заповед и ежедневно да ни очистват все повече и повече.     

Някои добавят и други неща, които трябва да бъдат избягвани като меки легла и дрехи, скъпи украшения и забрана да се приближаваме и да говорим с членове на противния пол, нито дори да ги поглеждаме и всичко останало, което може да бъде полезно за целомъдрието. Във всичко това никой не може да даде твърдо определени правилно или мярка. Всеки трябва да внимава на себе си и да види какво е необходимо за собственото му целомъдрие, в каква мяра и за колко дълго му помага да бъде въздържан, за да може по този начин да ги избере и пази за себе си. Ако не може да направи това нека за известно време да се остави да бъде управляван от някой друг, който може да го накара да пази някои неща докато той се научи сам да управлява себе си. Това е била целта, поради която в древността са били създадени монашеските домове, за да учат младите хора на дисциплина и чистота.

3. В това дело една добра и силна вяра е от голяма помощ, на практика по-важна от всичко останало. Поради тази причина и Исая 11 казва, че “вярата ще бъде пояс на кръста му” т.е. един пазач на целомъдрието. Понеже този, който живее така, че гледа към Бога за всяка благодат се наслаждава на духовна чистота; следователно той може толкова по-лесно да се съпротивлява на плътска нечистота и в такава вяра Духът му казва как наистина може да избягва злите помисли  всичко, което е противно на целомъдрието. Понеже както вярата в Божието благоволение живее вечно и работи във всички дела така също не престава и нейното наставление във всичко, което е угодно на Бога или Му е противно; както св. Йоан казва в своето послание: “Няма нужда да ви учи някой: понеже Божието помазание т.е. Божият Дух ви учи на всичко.”

Все пак ние не трябва да се отчайваме ако не се избавим бързо от изкушението нито по някакъв начин да си представяме, че сме свободни от него докато живеем и трябва да считаме това единствено като наставление и подтик да се молим, постим, бдим, да се трудим и да вършим други упражнения за угасване на плътта особено практикуването и упражняването на вяра в Бога. Понеже въздържането, което е лесно не е ценно, а това, което воюва против невъздържаността и се бори и непрестанно отхвърля всяка отрова, с която плътта и злият дух ни напада. Така св. Петър се моли: “Умолявам ви, да се въздържате от всяка плътска и духовна нечистота, които воюват против душата.” И св. Павел (Римляни 6): “Не се покорявайте на тялото и на неговите страсти.” В тези и други подобни пасажи е видно, че никой не е без зли пожелания; но всеки може и трябва ежедневно да воюва против тях. Но, макар че носи неудобство и болка това е дело, което носи и не по-малко наслада и в което ние намираме нашата утеха и задоволство. Понеже тези, които мислят, че слагат край на изкушението като му се подават само разпалват себе си още повече; и макар за момент да е угасено то се завръща с по-голяма сила в друго време и намира природата по-слаба отпреди.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.